Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 10 авг 2007, 0:00, 14393 прочитания

Купи ми вестник

Или защо вестниците са такива, каквито са

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
…Малко реклама

За рекламния бизнес проблем се оказва не само качеството на печатната аудитория, а и количеството. Ситуацията на пазара в момента е такава, че практически няма обективна информация за тиражите на вестниците. Социологическите агенции не могат лесно и точно да премерят аудиториите им, защото те са толкова малки, че попадат в рамките на статистическата грешка. Тиражите, които самите издатели съобщават, много често са стари, манипулирани или откровено завишени. Освен това липсват и обективни данни за това колко всъщност се продава от отпечатаните тиражи. На другите европейски пазари ситуацията е далеч по-ясна, като обикновено гарант за качеството на данните е институцията одит бюро по тиражите. В България също има опити за създаването на такова одит бюро, но повечето масови всекидневници не участват в него по тактически съображения.


Съвсем логично тази ситуация създава недоверие и отблъсква рекламодателите и това се вижда много ясно от разпределението на рекламните инвестиции в различни медии. През 2002 г. в преса са инвестирани 17.5% от рекламните бюджети, а през 2006 процентът вече е спаднал до 12.80%. По данни на световната асоциация на вестниците глобално делът им в рекламния микс е около 30% - над два пъти по-голям, отколкото в България.

Далече от големия бизнес

Освен за рекламодателите това положение не е особено привлекателно и за големите чуждестранни компании, които инвестират във вестници. В други източноевропейски страни - например Чехия и Унгария, картата на медийната собственост изглежда по съвсем различен начин. Почти всички вестници там са изкупени от международни компании, специализирани в издателския бизнес. "Един от проблемите на българския пазар е, че тук липсват големи чуждестранни играчи", казва Мартин Батков, член на управителния съвет на "Стандарт нюз". Според него обаче те преценяват инвестицията за рискова по други причини, като например нерегулираното разпространение.



Всъщност големи чуждестранни играчи все пак има. Когато ВАЦ купи пресгрупа "168 часа" през 1996 г., очакванията бяха, че това е началото на трансформацията на медийната собственост по модела, който вече се беше случил в други източноевропейски пазари. Тяхната инвестиция тук обаче много дълго време беше единствената - вестникарският пазар просто беше, а и в известен смисъл още е непривлекателен за големите играчи. Изключение прави единствено нишата на бизнес вестниците. "Икономедиа" (издателят на "Капитал" и "Дневник") се притежава наполовина от германската медийна компания "Ханделсблат", а "Пари" - от шведската група "Бониер". В категорията на неспециализираните вестници обаче ВАЦ остава самотен.

Вестникарският бизнес от последните години е пълен с много тъжни истории за мъчително оцеляване и болезнени фалити. През 1995 г. в България са излизали малко над 1000 вестника, а след кризата през следващите две години те остават точно наполовина. Помните ли "Континент", "Демокрация", "Репортер 7" и още много други, чиито опити за сериозна журналистика не оцеляха в сблъсъка с кривия вестникарски пазар?

"Професионалните издатели, тези, които се занимават с вестникарство, остават все по-малко", казва Степан Еремян, издател на двата най-силни регионални вестника - "Струма" и "Марица". И наистина очакванията за професионализиране на пазара не се сбъднаха - групата на местните играчи, които нямат съвсем бизнес интереси, остава силна. Покупката на "Монитор", "Телеграф" и "Политика" от Делян Пеевски по външни белези е показателна точно за тази тенденция. През седмицата на сайта на "Капитал" пуснахме анкета, в която питахме читателите си къде виждат причината за тази сделка. Резултатите от нея, разбира се, не са представителни, но са поне показателни - над 76% от отговорилите смятат, че целта на покупката е сдобиване с влияние...

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 1517 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1438 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Вестникарският бизнес залязва на изток

На Балканите и в Румъния печатните медии са предимно в ръцете на олигарси

Още от Капитал
Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10