Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 10 авг 2007, 0:00, 14396 прочитания

Купи ми вестник

Или защо вестниците са такива, каквито са

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Лош пазар - слаба журналистика

Състоянието на пазара - фрагментацията и наличието на много не бизнес играчи, се отразява и на съдържанието на вестниците.


"Политическото влияние и икономическият натиск върху българските медии понякога водят до автоцензура", казва в последния си годишен доклад за България международната неправителствена организация Freedom House. Всъщност основна вестникарска аксиома е, че независимата журналистика е възможна само във финансово независимите издания. В противен случай те много трудно работят за интересите на читателите си. В нормална пазарна среда вестниците не биха имали друг избор, защото рекламодателите им щяха да "купуват" техните читатели, а те да се грижат да им ги осигурят. Най-пресният пример за много спорните качества на сегашната българска журналистика е доста разнопосочното отразяване на иначе нетрудния за разплитане случай с катастрофата, която причини световният шампион по фигурно пързаляне Максим Стависки. За националните всекидневници се оказа доста трудно да се обединят около информацията дали той е пил или не, което всъщност далеч не е случайно разминаване. По-пълната истина, включително за това, че е бил спиран от полицаи непосредствено преди трагедията, дойде от… интернет форумите.

Лошото качество на журналистиката с претенции да бъде сериозна и загърбването на интересите на читателите съвсем логично доведоха до катастрофален срив в тиражите на този сегмент от вестникарския пазар. По спомени на издателя на "Земя" Димитър Иванов, който притежаваше преди време и разпространителска фирма, преди тя да фалира, спадът е от близо 400%. "Спомням си времената, когато общият тираж на всекидневниците беше между 750 и 780 хил. на ден, а днес те са малко над 200 хил.", казва той. Според него масовите жълти вестници са отнели от аудиторията на смятаните за сериозни. Не случайно последният дебют на пазара е на всекидневника "Експрес", който е откровено в тази категория. А доколкото може да се говори за успешна история в предходните години, тя е на "Телеграф" - евтин вестник, без претенции за качество, но вече с голям (на фона) тираж. Вероятно за изненада на мнозина обаче тиражнияте лидери са други. Най-четеният вестник в България в момента е "Трета възраст" (с ясна аудитория - видно от името), който печата всяка седмица размазващите 310 хил. броя. Друг лидер е жълтият седмичник "Уикенд", с тираж от около 180 хиляди.

Бизнес моделът на тези вестници е малко по-различен. Техните приходи са почти изключително от продажната цена, като "Трета възраст" преди време дори връщаше рекламодатели :-­).­ "Основното, от което печелим, са тиражите", казва Мартин Радославов, съсобственик на "Уикенд". Формулата на успеха за него е вестникът да е интересен. "Ако си интересен на аудиторията, тя те купува. Много издания обаче често не само не публикуват интересна информация, но и тя е изкривена от различни интереси. Когато журналистиката се обвърже силно с PR, читателите го усещат и се отдръпват от вестника", казва той. И също смята, че един от проблемите на пазара са малкото "чисти издатели на вестници, които печелят от този бизнес".



Проблемите на вестникарския пазар се виждат сравнително лесно, решенията им обаче потъват в мъглата на неясната собственост и мътните интереси. Признаци, че издателите ще стават по-малко търговци на влияние и повече бизнесмени, засега няма. Всъщност проблемът е много повече в средата, отколкото в пазара и участниците в него. Когато условията позволяват бързо и лесно да се натрупват пари със съмнителен произход, когато политиката толкова често се намесва в различни бизнеси (и обратното), инвестицията в медийно влияние ще има смисъл... Макар че самото влияние вече е под голямо съмнение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 700 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1434 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Вестникарският бизнес залязва на изток

На Балканите и в Румъния печатните медии са предимно в ръцете на олигарси

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10