Българският медиен пазар е уникален
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският медиен пазар е уникален

„Ако си монополист на пазар [като българския], си в доста привлекателна позиция.“

Българският медиен пазар е уникален

Карл Хабсбург влиза с оптимизъм в бизнеса с рекламно време и площи в България

Борислав Кандов
3358 прочитания

„Ако си монополист на пазар [като българския], си в доста привлекателна позиция.“

© Булфото


Профил

Карл Хабсбург-Лотринген е австрийски бизнесмен и на теория пряк наследник на Австро-Унгарската империя. След кратка политическа кариера в Европейския парламент в периода 1996 г. и 1999 г. се отдава на бизнес. В момента е член на борда на национална радиостанция в Холандия и издава политическо списание в Австрия. За кратко е бил водещ на тв играта Who is who по австрийската обществена телевизия ORF.

Карл Хабсбург Лотринген е доста интересен човек, както може да се прецени още по фамилията му. Да, за онези Хабсбурги става въпрос.

Той е син на Ото фон Хабсбург и внук на последния император на Австро-Унгария Франц-Йосиф. Първите му контакти с България датират още отпреди 15 години и се засилват в края на 90-те години, когато като член на Европейския парламент (ЕП) Хабсбург-Лотринген е част от делегацията на ЕП за България. Освен с политика той се занимава с медиен бизнес. След като напуска европарламента, при едно от бизнес пътуванията си случайно се среща със собственика и управител на българския медиа шоп "АргентА" Ивайло Кирилов. Агенцията е една от първите, появили се на пазара, която води дълга битка за надмощие с медиа шопа на Красимир Гергов - "Пиеро 97" за рекламното време на БНТ. След това дял в нея придоби "Химимпорт", а накрая единият от двамата съдружници - Владимир Денев, се отдели и създаде "Аргент", която в момента търгува с доста по-големи обеми от тези на първообраза "АргентА". Сред клиентите на агенцията в момента са агенциите All Channels, M3 Communications, "Агора" и други.

Пазар като никой друг

След няколко разговора Хабсбург-Лотринген отправя предложение за покупка на 80% от собствеността на агенцията. Кирилов и новият му партньор не разкриват за каква сума става въпрос. Според счетоводните отчети на агенцията за 2005 г. тя има приходи в размер на 3.080 млн. лева, а за 2006 г. - 2.254 млн. лева.

Питаме Хабсбург-Лотринген защо е решил да нагази в дълбоките води на търговията с рекламно време и площи в България. "През последните години се занимавах с няколко медийни проекта извън България. През това време събрах доста идеи за въвеждане на нови технологии в работата на медиа агенциите, която се смята за остаряла. Така, когато се откри възможността да закупя дял в малка, но динамична българска агенция, се възползвах от нея с идеята да се опитам и да приложа на практика тези идеи", обяснява Хабсбург-Лотринген.

Той казва, че досега не е правил бизнес в страната, но опитът му като член на делегацията на ЕП за България му е помогнал да прецени икономическото й развитие и да разбере в широки рамки как работи пазарът тук и как функционират законодателната и регулаторната система. "През последните години имах няколко възможности за инвестиции в България, но те не бяха в толкова интересни сфери като медийния бизнес", обяснява Хабсбург-Лотринген. И допълва: "Въпреки че не мога да твърдя, че познавам българския пазар в детайли, следя неговото развитие отблизо и смятам, че той има някои уникални черти. Най-очевидната от които е законовото разграничение между медиите и рекламните агенции." Според него няма друга страна в Европа, където има подобно ограничение. Но Хабсбург-Лотринген смята, че "тези рестрикции като че ли дават обратен резултат - има може би по-голямо припокриване на собствеността (или поне на упражнявания контрол) между рекламния и медийния бизнес в България, отколкото в която и да било европейска страна. Разбира се, ако си монополист на пазара, си в доста привлекателна позиция."

Монополите стават мързеливи

Последното изречение на Хабсбург-Лотринген показва, че дори и да не е правил бизнес досега в страната, е добре запознат със ситуацията в рекламните среди. Дори казва, че следи развитието на "този феномен с изключителен интерес от години". Но съществуването на един голям играч не притеснява австриеца. "Опитът показва, че монополите с течение на времето стават мързеливи. Една по-малка, гъвкава компания, навлизаща [sic] на пазара на по-късен етап, но фокусирана върху новите технологии и отговаряща на различията между отделните играчи на пазара обикновено успява да си заеме една доста приятна пазарна ниша."

По време на визитата на Хабсбург-Лотринген в България той събра на бизнес коктейл в "Хилтън" по-голямата част от представителите на австрийския бизнес в страната, които са и едни от най-големите инвеститори тук. Той казва, че не смята да променя начина на работа на агенцията - основната част от обслужването ще бъде предоставяно на рекламни агенции, а не на крайни клиенти. Но добавя: "Планираме да се опитаме и да видим дали можем да предложим планиране и закупуване на рекламно време и площи и на крайни клиенти, които обикновено не използват рекламни агенции и би било естествено да работим с някои от многобройните австрийски компании, които са представени в момента в България." След като този ход бе приложен успешно през годините от доста гръцки агенции, напоследък и австрийските специалисти опитват да постигнат същото. И не без причина - DM&B от четири години работи за MTel, а PR агенцията Hochegger|COM също привлече австрийски бизнес сред клиентите си.

Очакваното навлизане на нови чуждестранни играчи на медийно-рекламния пазар след присъединяването на страната към ЕС може само да го направи по-интересен. Най-любопитно е дали те ще успеят да се справят с наложеното през годините статукво в България.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK