Effie по български

Ogilvy и New Moment са победителите от първите български награди за ефективност в рекламата

Победителите

"Стоки"

Злато - Неочаквано добра комбинация

Клиент: Нестле България

Агенция: McCann Erickson Sofia

Сребро - Про-пак кампания (Нова Бразилия)

Клиент: Крафт Фуудс България

Агенция: Huts JWT

Бронз - Do Something Memorable

Клиент: Toyota Balkans

Агенция: New Moment New Ideas Company

"Услуги"

Злато - няма

Сребро - И малкият бизнес има нужда от добър офис

Клиент: Обединена българска банка

Агенция: New Moment New Ideas Company

Бронз - Неподозираният живот на…

Клиент: УниКредит Булбанк

Агенция: Graffiti BBDO

"Социална, медийна и политическа реклама"

Злато - Защитете защитените територии

Клиент: WWF - световен фонд за дивата природа - Дунавско-карпатска програма България

Агенция: Оgilvy & Mather Sofia

Сребро - няма

Бронз - Умираш да ги гледаш

Клиент: Нова телевизия - Първи частен канал

Агенция: New Moment New Ideas Company

"Корпоративни комуникации"

Злато - Популяризиране на застрахователна компания Interamerican

Клиент: Интерамерикан България

Агенция: Ogilvy & Mather Sofia

Сребро - Приказки по телефона

Клиент: БТК Мобайл

Агенция: Leo Burnett Sofia

Бронз - Новото лице на БТК

Клиент: Българска телекомуникационна компания

Агенция: New Moment New Ideas Company

Рекламният фестивал ФАРА винаги е бил критикуван, че се заплесва само по креативността, без да отчита реалната полза от дадена реклама, която оценява

Е, през седмицата приключи първият конкурс за ефективност в рекламата Effie Bulgaria, организиран от Асоциацията на рекламните агенции (АРА). В зала 3 на НДК бяха връчени наградите в четирите състезателни категории, а официалната церемония (с официални гости в официални костюми) бе излъчена по "Нова тв" късно вечерта.

Наградите и още нещо

Еffie-та получиха общо шест агенции в конкурса. В различните категории New Moment спечелиха най-много награди - три бронзови и една сребърна, а Ogilvy си тръгнаха с две златни награди (виж наградените в карето). Наградите на New Moment за ОББ (сребро), Toyota, VIP Brother (две от бронзовите) донякъде запушват устата на критиците на ФАРА, където и трите кампании получиха доста награди през последните две години. Кампанията на Ogilvy за WWF пък спечели сребърно отличие на регионалния фестивал Golden Drum.

Фестивалът не мина и без скандал. В категорията "Услуги" можеше да се появи още един награден - Lowe Swing Communications с кампанията им за "Хилд" (виж карето вдясно) по представянето на услугите на компанията в България. Но те бяха временно отстранени от състезанието по решение на организационния комитет на фестивала.

Набързо правилата: в конкурса участваха рекламни кампании, проведени след 1 януари 2005 г. Те бяха оценявани на два етапа. При първия етап за всяка от заявките се гласува с "да" или "не". За да премине дадената кампания на следващия етап, трябва повече от половината от членовете на журито да са гласували с "да". Във втория етап от конкурса всяка от кампаниите получава от 1 до 10 точки по пет показателя: цели на кампанията, творческа стратегия, медийна стратегия, постигнати резултати и творческа реализация. Кампаниите се състезаваха в 4 категории -

"Стоки", "Услуги", Корпоративни комуникации" и "Социална, медийна и политическа".

"Първите четири показателя формират 80% от оценката. На целите се дават 5%, на творческата стратегия - 10, медийната - 20, на постигнатите резултати - 45%. За творческата реализация се падат 20% от общата оценка", обясни Мариана Брашнарова директор на Effie България и изп. директор на АРА. Съответните награди се дават за постигане на предварително определени точки, а не на олимпийски принцип, което е с най-много точки - то взима злато. "Злато се дава, ако са събрани над седем точки (не по-малко), за сребро кандидатите трябва да имат точки между 5 и 7, а за бронз - над 6 т.", каза още Брашнарова.

Да поставиш начало

Сериозни различия и недоволства след награждаването нямаше. Всички по-скоро бяха доволни, че е поставено началото. "Ако трябва да оценя това първо издание на фестивала, той бе между сребърната и бронзовата статуетка. Това, което целяхме с първите награди Effie, бе да разберем дали правилата на световния фестивал могат да заработят на наша територия, т.е. тествахме идеята", коментира Ненад Лозович, член на организационния комитет на Effie - България, и съсобственик и изпълнителен директор на New Moment New Ideas Company. Според Евгения Стоичкова, член на журито и управител на "Кока-Кола България", "като за първа година репликата на този престижен фестивал се случи. Журито беше добре подбрано, компетентно, разнообразно, защото в него участваха хора от различни области. Заявките на кандидатите в конкурса бяха добре попълнени. Самите кампании бяха достатъчно силни и конкурентни. Спазихме изцяло критериите на американската организация", смята тя.

А иначе първата церемония по награждаването беше доста странна и не дотам добре организирана. Както и излъченото предаване по "Нова тв", което бе с ужасен звук и картина. Очевидно бе, че от организационна гледна точка забърканите в подготовката на конкурса има на какво да се научат и да си вземат поука.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България