Ред след хаоса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ред след хаоса

Само за няколко месеца Бойко Борисов успя да въдвори ред във външната реклама в София

Ред след хаоса

София има наредба за външната реклама, след почти цяла година на беззаконие

2869 прочитания

Само за няколко месеца Бойко Борисов успя да въдвори ред във външната реклама в София

© АСЕН ТОНЕВ


Столицата остана с един разграден двор по-малко.

След като през февруари Върховният административен съд отмени приетата през 2005 г. наредба, за външната реклама в София, агенциите стояха почти цяла година във висящо положение. Причината - в първия си мандат Бойко Борисов, заедно с предишния общински съвет се оказаха неспособни да създадат и приемат проект, който да задоволи интересите на бизнеса и на общината. В края на 2007 г., с нов общински съвет тази задача се оказа много по-лесна. Само за една седмица внесения лично от Борисов проект мина безпрепятствено през трите комисии - финансовата, юридическата и тази по устройство на територията, а на последното за годината заседание на Столичния общински съвет (СОС) я прие с огромно мнозинство.

Проектът, превърнал се вече в наредба, е същият като този, който Борисов предложи и през пролетта, с леки изменения. От 1 януари договорите на собствениците на рекламни съоръжения с изтекъл срок (тоест всички) ще бъдат автоматично удължени с шест месеца, в които те трябва да ги приведат в съответствие с новата наредба. След това договорите им ще могат да бъдат подписвани за максимум от пет години. За поставянето на нови съоръжения исканията ще се отправя до кмета на Столична община. Градът се разделя на шест зони (виж графиката), като в първата - идеалният център, поставянето на каквито и да било рекламни елементи се забранява с изключение на ажурните елементи (самостоятелни светещи букви, без фон зад тях - такива са логата на различни компании разположени около сградата на парламента, например).

В новите правила залегна и състезателното начало, тоест, ако общинският съвет реши, може да бъдат организирани търгове за отдаване на концесия на правото за разполагане на рекламни съоръжения. Според Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама, агенциите са доволни от тази промяна, както и от новата наредба като цяло. "Този текст е много по-добър от предишния. Имаме немалко забележки, но не и много", каза Ненков. Това, което най-много притеснява агенциите, е срокът, в който те трябва да съобразят съоръженията си с наредбата. "Срокът, който първоначално беше една година и след това под влиянието на едни бивши звезди на общинския съвет, които предлагаха той да бъде дори само един месец, бе намален до половин година. След празниците членовете на асоциацията ще се съберем и ще решим дали да обжалваме този текст или не", обясни той. Колкото до състезателния принцип, по който евентуално ще бъде променена картата на собственост на рекламните съоръжения в града, според Ненков "ако и този път представители на бизнеса не бъдат включени при изготвянето на условията, по които ще бъдат провеждани евентуалните конкурси, това ще означава, че те се правят, за да бъдат спечелени от някой предварително определен играч. А ние не искаме да се състезаваме с един кон."

Третата голяма промяна от досегашното състояние на пазара са цените за наем, които агенциите ще плащат на общината. Те се повишават значително от досегашните и дори двойно от първоначално предложените в проекта на Борисов. Така например, за най-привлекателните места за поставяне на билбордове във втора зона общината ще получава 300 лева месечно, а за така наречените ракети (рекламни пана по тротоарите и в обхвата на спирките на градския транспорт) - 240 лева на месец. Ще бъде заплащано и раздаването на листовки, брошури и продуктови мостри - цената е определена на 20 лева на ден за втора зона. В идеалния център тези активности биват забранени.

"Цените са такива, каквито е определил Столичният общински съвет, който защитава интересите на града и ние ги подкрепяме, каквито и да са те", коментира Георги Ненков.

Освен билбордовете в централните части на града второто най-апетитно парче от бизнеса с външна реклама в столицата са рекламните съоръжения по спирките на градския транспорт. Огромната част от тях в момента се държат от News Outdoor Bulgaria, част от мрежата за външна реклама на News Corp. и една трета собственост на рекламния могул Красимир Гергов. И неговите договори, както на всички останали, изтекоха в началото на 2007 г. Според новата наредба и тези съоръжения могат да се отдават под наем на състезателен принцип по ред, който трябва да бъде одобрен от СОС.

Предстоящото разместване на пазара ще бъде изключително интересен процес. Както безпрепятственото приемане на новата наредба онагледи новите реалности в управлението на София под здравата ръка на ГЕРБ, така конкурсите, които евентуално ще бъдат обявени за различните зони и спирките на градския транспорт, ще покажат дали и този СОС ще падне жертва на корпоративните интереси или всичко ще протече прозрачно и на равни начала.

Столицата остана с един разграден двор по-малко.

След като през февруари Върховният административен съд отмени приетата през 2005 г. наредба, за външната реклама в София, агенциите стояха почти цяла година във висящо положение. Причината - в първия си мандат Бойко Борисов, заедно с предишния общински съвет се оказаха неспособни да създадат и приемат проект, който да задоволи интересите на бизнеса и на общината. В края на 2007 г., с нов общински съвет тази задача се оказа много по-лесна. Само за една седмица внесения лично от Борисов проект мина безпрепятствено през трите комисии - финансовата, юридическата и тази по устройство на територията, а на последното за годината заседание на Столичния общински съвет (СОС) я прие с огромно мнозинство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    des

    Ъъъ, "здравата ръка на ГЕРБ"?!? "Ред след хаоса"? Защо името на автора на този материал е скрито? Срам го е да си признае, че пише глупости ли? Всички знаем, че става дума за пари. За много пари! Въпросът е защо някой си е дал труда да твори подобна статия?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK