Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 21 дек 2007, 15:48, 4154 прочитания

Ред след хаоса

София има наредба за външната реклама, след почти цяла година на беззаконие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Столицата остана с един разграден двор по-малко.

След като през февруари Върховният административен съд отмени приетата през 2005 г. наредба, за външната реклама в София, агенциите стояха почти цяла година във висящо положение. Причината - в първия си мандат Бойко Борисов, заедно с предишния общински съвет се оказаха неспособни да създадат и приемат проект, който да задоволи интересите на бизнеса и на общината. В края на 2007 г., с нов общински съвет тази задача се оказа много по-лесна. Само за една седмица внесения лично от Борисов проект мина безпрепятствено през трите комисии - финансовата, юридическата и тази по устройство на територията, а на последното за годината заседание на Столичния общински съвет (СОС) я прие с огромно мнозинство.


Проектът, превърнал се вече в наредба, е същият като този, който Борисов предложи и през пролетта, с леки изменения. От 1 януари договорите на собствениците на рекламни съоръжения с изтекъл срок (тоест всички) ще бъдат автоматично удължени с шест месеца, в които те трябва да ги приведат в съответствие с новата наредба. След това договорите им ще могат да бъдат подписвани за максимум от пет години. За поставянето на нови съоръжения исканията ще се отправя до кмета на Столична община. Градът се разделя на шест зони (виж графиката), като в първата - идеалният център, поставянето на каквито и да било рекламни елементи се забранява с изключение на ажурните елементи (самостоятелни светещи букви, без фон зад тях - такива са логата на различни компании разположени около сградата на парламента, например).

В новите правила залегна и състезателното начало, тоест, ако общинският съвет реши, може да бъдат организирани търгове за отдаване на концесия на правото за разполагане на рекламни съоръжения. Според Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама, агенциите са доволни от тази промяна, както и от новата наредба като цяло. "Този текст е много по-добър от предишния. Имаме немалко забележки, но не и много", каза Ненков. Това, което най-много притеснява агенциите, е срокът, в който те трябва да съобразят съоръженията си с наредбата. "Срокът, който първоначално беше една година и след това под влиянието на едни бивши звезди на общинския съвет, които предлагаха той да бъде дори само един месец, бе намален до половин година. След празниците членовете на асоциацията ще се съберем и ще решим дали да обжалваме този текст или не", обясни той. Колкото до състезателния принцип, по който евентуално ще бъде променена картата на собственост на рекламните съоръжения в града, според Ненков "ако и този път представители на бизнеса не бъдат включени при изготвянето на условията, по които ще бъдат провеждани евентуалните конкурси, това ще означава, че те се правят, за да бъдат спечелени от някой предварително определен играч. А ние не искаме да се състезаваме с един кон."

Третата голяма промяна от досегашното състояние на пазара са цените за наем, които агенциите ще плащат на общината. Те се повишават значително от досегашните и дори двойно от първоначално предложените в проекта на Борисов. Така например, за най-привлекателните места за поставяне на билбордове във втора зона общината ще получава 300 лева месечно, а за така наречените ракети (рекламни пана по тротоарите и в обхвата на спирките на градския транспорт) - 240 лева на месец. Ще бъде заплащано и раздаването на листовки, брошури и продуктови мостри - цената е определена на 20 лева на ден за втора зона. В идеалния център тези активности биват забранени.



"Цените са такива, каквито е определил Столичният общински съвет, който защитава интересите на града и ние ги подкрепяме, каквито и да са те", коментира Георги Ненков.

Освен билбордовете в централните части на града второто най-апетитно парче от бизнеса с външна реклама в столицата са рекламните съоръжения по спирките на градския транспорт. Огромната част от тях в момента се държат от News Outdoor Bulgaria, част от мрежата за външна реклама на News Corp. и една трета собственост на рекламния могул Красимир Гергов. И неговите договори, както на всички останали, изтекоха в началото на 2007 г. Според новата наредба и тези съоръжения могат да се отдават под наем на състезателен принцип по ред, който трябва да бъде одобрен от СОС.

Предстоящото разместване на пазара ще бъде изключително интересен процес. Както безпрепятственото приемане на новата наредба онагледи новите реалности в управлението на София под здравата ръка на ГЕРБ, така конкурсите, които евентуално ще бъдат обявени за различните зони и спирките на градския транспорт, ще покажат дали и този СОС ще падне жертва на корпоративните интереси или всичко ще протече прозрачно и на равни начала.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес 1 Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 2219 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 1777 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Бъдещето не е каквото беше

ЕС прие промени в телевизионната директива

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10