Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещето не е каквото беше

ЕС прие промени в телевизионната директива

2149 прочитания

AVMSD?

От 2002 г. Европейската комисия се опитва да създаде текста на обновената версия на тв директивата, позната досега като "Телевизия без граници". Резултатът от тези двегодишни усилия е Директивата за адио-визуалните медийни услуги (AVMSD), приета на 11 декември 2007 г. Местното законодателство на всяка страна членка трябва да бъде съобразено с новите рамки най-късно до 19 октомври 2009 г., а законодателите трябва своевременно да известят Европейската комисия и да й докладват за тези промени. Двете по-обсъждани промени, въвеждани от новата директива, са разрешаването на т. нар. product placement - позиционирането на продукти в тв съдържанието и добавянето на нелинейните услуги (видео по поискване, видео по мобилни телефони и т.н.) наравно с линейните такива (класическата телевизия).

Проблемът на нашето време е, че бъдещето вече не е каквото беше*

И бъдещето на медиите, и на правото им. Технологиите се развиват толкова динамично, че правото трябва да е в непрекъсната ревизия. При това то решава две трудно съчетаващи се задачи: да дава път на иновациите (или поне да не създава излишни препятствия пред тях) и същевременно да запазва високо ниво на защита на правата на хората като граждани и потребители.

Директивата "Телевизия без граници", действаща в ЕС, е създадена преди близо 20 години, за да насърчи европейското аудио-визуално производство и създаването на единен пазар в областта на аудио-визията. Директивата сложи край на "двойната юрисдикция" и определи приложимото право при трансграничен пренос на телевизионни програми - това е правото на държавата, от която произхожда програмата.

През декември 2007 г. влезе в сила ревизия на телевизионната директива, подготвяна в продължение на пет години. Запазват се принципите на правото на произхода и технологично-неутралното регулиране (еднакви изисквания към съдържанието, независимо от начина на разпространение). Досегашният предмет на директивата ("телевизия") се замества от нов предмет - аудио-визуални медийни услуги, дефинирани като "услуги в рамките на редакционната отговорност на определен доставчик с основна цел предоставяне на предавания за информиране, забавление или образоване на широката общественост чрез електронни комуникационни мрежи". Директивата вече има

По-широк обхват

тъй като от нея се очаква еднообразна технологично-неутрална уредба на променящите се медии в цифровия свят. Законопроектът на Европейската комисия беше непрекъснато стесняван и уточняван до самото приемане на текста. Според окончателния вариант на директивата в обхвата й остават класическата телевизия (линейни услуги, независимо от средата на разпространение) и видеото по заявка (нелинейни услуги, предавания в избран от потребителя момент по негова лична заявка въз основа на каталог, предоставен от доставчика на медийни услуги). Изрично са изключени дейности с нестопански характер, които не са конкурентни на класическата телевизия, електронните версии на печатните издания, видео, когато е публикувано на интернет сайтове, всички форми на частна кореспонденция, частни интернет страници, разпространение на аудио-визуално съдържание, произведено от частни лица с цел обмен в рамките на общности по интереси, игри онлайн, залагания, лотарии и форми на хазарт и др. Прецизното определяне на двата стълба (линейни и нелинейни услуги) се очертава като една от трудните задачи при транспонирането на директивата в националните закони на страните членки и вследствие при прилагането.

Ревизията сериозно либерализира общностната уредба

В областта на търговското слово

поради необходимостта да се гарантира стабилно финансиране на аудио-визуалните медийни услуги и да се подобри инвестиционният климат в сектора. Запазва се времетраенето на рекламата за един астрономически час - 12 минути, но се отменя ограничението за количество реклама, излъчвано за денонощие, внася се по-голяма гъвкавост при правилата за прекъсване на основното съдържание и се въвежда единно 30-минутно правило за прекъсване на програмата с реклама. Запазва се нормата за излъчване на рекламата по начало в блокове. Отменя се ограничението за броя на телепазарните прозорци за денонощие, но се запазва изискването за минималната им продължителност, както досега - поне 15 минути. Остават ограниченията за някои продукти - за тютюневите изделия, алкохолните напитки, лекарствата и методите за лечение.

Позиционирането на продукти в тв съдържание е нова форма на търговски съобщения, която се регламентира за първи път в общностното законодателство. Целта е да се засили привлекателността и конкурентността на пазара в ЕС в сравнение с трети страни, където тази практика е разрешена. Позиционирането е забранено (чл. 3ж), но на държавите се предоставя избор да се отклонят от забраната в националния си закон при определени условия и за определени предавания (филми и сериали, забавни и спортни предавания и предавания с награди, когато стоките или услугите са предоставени безплатно). Дори ако държавата реши да допусне позициониране, остава забранено да се изтъква неоправдано или да се насърчава пряко закупуването или наемането на такива продукти. В детски предавания, както и за тютюневи изделия и лекарствени продукти и методи на лечение, за които се изисква лекарско предписание, позиционирането е забранено напълно.

Принципът на разграничаване и означаване на търговското съобщение се запазва при рекламата и телевизионния пазар, но без да препятства развитието на новите рекламни техники. Скритата реклама остава забранена, както е забранено и скритото позициониране на продукти. Макар в случая търговското слово да не е отделено от основното съдържание, директивата изисква зрителят да разполага с достатъчно информация за съществуването на позициониране на продукти, например чрез неутрално лого, с което се дава знак, че в дадено предаване се извършва позициониране на продукт.

Ревизираната директива включва и

Нови мерки за защитата на аудиторията

някои от които се отнасят общо до нелинейните и линейните услуги, като забраната на враждебната реч, изискването за разграничаване и означаване на рекламата и пазара, новото изискване за ясна идентификация на доставчика на аудио-визуалната услуга. Акцентира се върху необходимостта от проактивна политика за достъпност на медийното съдържание, активизиране на медийното образование и грамотност при използването на новите медийни услуги. По нов начин се урежда правото на кратки репортажи за нуждите на новините. От държавите се изисква да полагат грижа за достъпността на съдържанието за хора с увреждания на зрението и слуха. Утвърждава се принципът на медийния плурализъм, записан и в Хартата на основните права на ЕС.

За първи път в директивата се изисква създаване на етични кодекси като инструмент за саморегулиране в една конкретна област - реклама на храни и напитки, съдържащи хранителни съставки и вещества с хранителен или физиологичен ефект, по-специално мазнини, трансмастни киселини, сол и захар, чийто прекомерен прием в хранителния режим не е препоръчителен.

Новите изменения трябва да бъдат въведени от държавите

В срок от две години

като наред с ревизираната директива се вземат предвид и други общностни актове в областта на електронната търговия, услугите на информационното общество, новата правна рамка на електронните съобщения, рекламата и защитата на потребителите. В България необходимостта от многобройни промени вероятно ще доведе до изцяло нов медиен закон, който да замени действащия близо десет години Закон за радиото и телевизията (приет през 1998 г.).

Изготвянето на нов закон е задача, която надхвърля транспонирането на общностното законодателство, доколкото националните закони регламентират и области, които не са предмет на хармонизиране (например формиране и компетентност на регулаторите). Според новоприетия акт държавите имат свободата да избират формата на своите компетентни независими регулаторни органи, за да могат да изпълняват обективно и прозрачно задълженията си по прилагане на директивата. За първи път изискването за независимост на медийния регулатор намира израз в общностно законодателство.

Несъмнено в България, както впрочем и на общностно равнище, съществуват противоречиви интереси, поради което законодателният процес трябва да бъде достатъчно открит и прозрачен. Директивата препоръчва на държавите да изготвят таблици за мерките за транспониране и да ги оповестят публично. Европейската комисия даде пример за структуриран публичен консултационен процес при изготвянето на самата директива.

* Пол Валери

** Нели Огнянова е преподавател в СУ "Св. Климент Охридски", води блог за медии и медийно право на адрес nellyo.wordpress.com


10 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    анонимен зрител

    А какво ще кажете за това, че скоро телевизионният стандарт трябва да премине на 16:9 ? Досега единствено ТV7 от време на време пуска по някой такъв филм. А цифровата телевизия? не е нищо повече от аналогова която минава през цифров декодер, но качеството си остава същото, че дори и се влошава. Разлики няма. Образът е един и същ. А и кои знае колко услуги няма. Да не говорим, че примерно телевизорът ми има вградена функция която да борави с цифровите канали т.нар. DTV? По-точно си има вграден sex-top-box ( тези кутийки, чрез който гледаме цифрова телевизия ), а никой доставчик на цифрова телевизия не иска да ми предостави услугата без да се наложи да си купя от него такова устройство!

  • 2
    Avatar :-|
    Искам Full HDTV

    Докога ще чакам за качествен сигнал? Харесах си LCD на BANG&OLUFSEN, но защо да го купувам за да седи като музеен експонат. Кабеларките са под всякаква критика, а на двата сат.доставчика програмите е по-добре да се гледат на тръба. Пълна скръб, както всичко останало в милата ни държава.

  • 3
    Avatar :-|
    Джонджо

    А защо да преминава на 16:9 ???

  • 4
    Avatar :-|
    16:9

    Ами аз съм с 42'' телевизор и с 16:9 се вижда много по-добре и по-реално а не погледа ми да шари из екрана за да следи всичко

  • 5
    Avatar :-|
    анонимен зрител

    В страни като САЩ вече е много трудно да намерите телевизор който да не е 16:9. А монитори 4:3 почти не се срещат. Сигурен съм, че стандарта до няколко години трябва да мине на 16:9 но не помня от къде го знам това. И све пак. Ако сте ходили из европа или из САЩ и сте гледали цифрова телевизия няма как да не ви е направило впечатление. Защо и тук не може така? Мисля че вече има достатъчно хора, който да плащат скъпо за такава телевизия.

  • 6
    Avatar :-|
    Ролекс

    По същия начин трябва да се запитваме и защо ни са Поршета, и всякакъв вид спортни коли при нашите пътища + ограниченията на скоростта ? Ама хората дават маса пари за ненужни екстри, но затова пък ... могат да се похвалят на другите, че ги имат...

    Погледнато обективно, ментето Ролекс за 60-100 долара върши абсолютно същата работа като истинския, който струва няколко хиляди. Едентсвената разлика е, че можеш да кажеш (с тежка въздишка), ... да знаеш само, как се изръсих с 12.000 за тази дреболия, но не можах да устоя !

  • 7
    Avatar :-|
    анонимен зрител

    Да, но тъй като вече доста хора имат Поршета ( плоскоекранни телевизори 16:9 с HDTV ), няма лошо те да настояват за хубави пътища нали ( по-добро качество на цифровата телевизия, навлизане на HDTV )? Дори и са съгласни да плащат повече за тази екстра.

  • 8
    Avatar :-|
    $#$

    На мен лично ми е все тая.Толкова ли много висите пред телевизорите,че трябва и качеството да ви е на макс.Наистина ли разликата ще е толкова очевадна ако минем на цифрова телевизия? Вкъщи нямам телевизор,когато искам да гледам филм си свалям някой от нета или отивам на кино , или пък от някой сайт стриймвам даден канал.

  • 9
    Avatar :-@
    '

    К'ви пет лева, к'ва цифрова телевизия, к'ви нови изисквания? Около Хисара - почти в центъра на БГ, се гледа без проблем ЕФИРНО турска национална телевизия!

  • 10
    elektroe avatar :-(
    elektroe

    Тия коментари верно ли са към тая статия?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK