С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
120 25 яну 2008, 16:24, 28729 прочитания

Изпълнителният директор на продуцентска къща "Седем осми" Слави Трифонов: Един ден ще имаме телевизия

+ аудио вариант на интервюто

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Вие сте първият вестник, на който давам интервю от година насам", казва Слави Трифонов, докато се отпуска на кожения фотьойл в сумрачния си офис и веднага казва: "Питайте каквото искате." Поводът да го потърсим за интервю е договорът, който той подписа с "Нова телевизия" за продуцирането на музикално шоу със заглавие "Пей с мен". Интересното в случая е, че това е първото предаване извън bTV на "Седем осми" АД - компанията, която се управлява от Слави Трифонов. В същото време един от другите големи продуценти - "СИА адвъртайзинг", които доскоро работеха предимно с "Нова" за проекти като "Стани богат" и "Биг брадър", преди няколко дни сключиха договор с bTV за производство на български сериал и това ще е най-големият проект на телевизията за тази година. По всичко личи, че ако миналата година на тв пазара хит бяха риалити програмите, през тази горещи ще са сериалите. Подобен проект подготвя и "Нова телевизия" и това е един от симптомите, че за този бизнес предстоящата година ще бъде динамична и интересна...
Какво се случва на пазара на продуцентски услуги и какво предстои през тази година ще може да прочетете повече в следващия брой на "Капитал", а тази седмица ви предлагаме анализа на Слави Трифонов за тези процеси...
Профил
Слави Трифонов е един от най-популярните тв водещи в България. "Шоуто на Слави", което от 2000 г. води по bTV, продължава да има един от най-високите рейтинги в часовия пояс, в който се излъчва - 22.30 - 23.30 (от понеделник до петък). Средният рейтинг на предаването за 2007 г. по данни на TNS/TV Plan е 14%, а пазарният му дял - 51.2%. Заедно с Камен Воденичаров и Любен Дилов-син той е първият продуцент на частна продукция в БНТ - "Каналето". Става продуцент и водещ на предаването "Хъшове" през 1997 г., което имаше едно излъчване по БНТ, а после се излъчваше по "7 дни тв".
Телевизиите ли сами отглеждат продуцентите? Опитват се да ги създават? Или пък обратното - продуцентите научиха телевизиите повече да ги търсят и сами полагат усилия да се наложат като такива?

- Не мога да правя коментар от името на всички продуценти. Мога да кажа само как е според мен. Не знам, а и наистина не се интересувам какви са взаимоотношенията при други продуцентски компании. Факт е, че вече има много и различни фирми, които почнаха да работят по различни проекти. Какво по-хубаво от това? Капитализъм. В крайна сметка, който е по-добър, той ще се наложи. Моите взаимоотношения с телевизиите допреди две седмици бяха отношенията ми с [една] телевизия. Преди две седмици за първи път подписах договор с "Нова тв" и отсега е рано да кажа какви ще са отношенията ни, защо предаването за тях като продукт тепърва ще го създаваме.


Що се отнася до bTV, там правя моето шоу, за което сега подписахме договор за още три годни. Другото, което съм правил за тях, е "Вот на доверие", "Красавицата и отличникът", Survivor, Music Idol и Five Stars. Още в средата на 2003 г. обаче разбрахме, че е много трудно да се прави само едно шоу и трябва да се правят допълнителни предавания, и така започнахме да произвеждаме само за тях. Аз за добро или лошо приемам нещата като кауза. За мен фактът, че телевизия bTV в лицето на Светла Василева и Албърт Парсънс през 2000 г. ми подадоха ръка, е важен. Те ми предложиха да работим заедно в тежка за мен и екипа ситуация. Затова за мен да правя програми за bTV бе кауза в продължение на много време. На второ място и бизнес.

Какви са ви отношенията с bTV и "Нова тв"?

- bTV в продължение на много време е изпълнила със съдържание двете основни тези, според които аз движа своето развитие. Едната е каузата и това да има едни отношения, които надскачат бизнеса. Имам предвид г-н Парсънс и г-жа Василева, на които съм лично задължен. Другото, както казах, си е чисто бизнес. Аз и моят екип винаги сме се стремели да правим продукт, който да е бизнес ориентиран и да е успешен. Такъв е моят манталитет, така мисля. Ако съм имал съмнение, че нещо не е наред и няма да се случи, не съм искал просто да вземам пари и да правим предаване дори и да не върви добре. Самият факт, че прекратихме договора на "Вот на доверие" с пет или шест месеца по-рано, го доказва.



Има един момент, от който нататък бизнесът се промени и взаимоотношенията с bTV, които е имало, също претърпяха промяна. Тук няма обиди. Тв шоуто, което правим - "Шоуто на Слави", е продукт, който има много добър рейтинг и продължава да има. По отношение на другите телевизионни проекти обаче аз установих, че ние трудно намираме допирна точка с bTV. Първи Survivor - огромен рейтинг, вторият го прави друг екип. С Music Idol същото. В интерес на истината ми предложиха да правя втория Music Idol, но аз вече бях изгубил интерес да работя по този начин. Имам взаимоотношения с мениджърския екип на bTV, които ни затрудняват работата. Например предлагат ми да участвам в конкурс... А аз в конкурси не участвам. И то не защото ми е под нивото да участвам, но е ясно аз и моите хора какво можем да правим. Няма нужда всеки път да се доказвам. Не е нужно, защото аз работя с телевизията отдавна - седем години. Изнесъл съм стотици битки и на мен може да ми се вярва. Аз, разбира се, се съобразявам с условията в bTV. Тази телевизия ми създава добри условия, за да правя моето шоу. Имам необходимата свобода, необходимия финансов ресурс, но за страничните продукти условията се промениха и аз имам правото да проверя на друго място как стоят правилата и "Нова тв" дава тази възможност. Имам в момента договор с нея за производството на едно авторско музикално шоу, което ще започне през март - "Пей с мен". Моята компания може да прави телевизионно шоу и в други телевизии. Сега правя предаване за "Нова тв" и ще направя всичко възможно да си свърша добре работата, защото така е професионално. Както се старая по bTV "Шоуто на Слави" да е един добър продукт. По принцип предпочитах варианта, в който работя само с bTV, ситуация, в която телевизията ми дава възможност да се развивам със сериозни продукти. Тук са ми офисите, хората. Имаме няколко много добри идеи. Още преди няколко години моите сценаристи започнаха да пишат един ситком. Защо да не се направи качествен български ситком или сериал? Трябва да се инвестира в неща, които са авторски, български. Наистина предпочитах да работя само с bTV и да правя силни сезонни продукции, и то не само музикални и риалити формати, а да се правят наистина сериозни неща. Затова инвестирам в екип, който е в състояние да произведе такъв продукт. Продължаваме да правим инвестиции в bTV, но вече само в рамките на "Шоуто на Слави". Другите проекти са с други хора и по друго време.

Откога има пазар на продуцентски услуги?

- С появата на bTV и после на "Нова тв". В БНТ повечето се правеха далавери. Аз ще ти дам едни пари от реклама, пък ти ще ми върнеш едни други пари. Аз никога не съм правил подобно нещо. Предаването "Каналето" бе спирано три пъти. Взаимоотношенията между продуценти и нормалните частни телевизии всъщност се наместват чак сега. Имам предвид с появата на играч като "Нова тв", когато стана национална. В началото bTV се притесняваше, докато не смачка БНТ. БНТ сега изобщо не съществува. Държавата дава 50-60 млн. годишно и на никого не му пука, че телевизията я няма. Там по високите етажи живеят едни хора, които са мухлясали от много време. БНТ прави по-нисък рейтинг вече от една кабелна телевизия.

bTV беше амбициозна, докато смачка БНТ. След това се успокои. Когато "Нова тв" стана национална, отново се зародиха конкурентни отношения. Чак сега се развиват продуцентски къщи и компании и повечето са много скромни. Като изключим SIA Advertising и Global Vision. Аз обаче не се слагам до никого. Нека не звучи все едно, че съм егоцентричен, но аз нямам същите разбирания като тях. За мен думи като коректност, лоялност са изпълнени със съдържание. Аз не познавам отвътре работата на другите продуценти. Гледам само едни цифри, рейтингите, които правят. Примерно има такива, които инвестират в техника, друг в друго. Аз съм инвестирал в хора. В това отношение имаме различен подход. Но и това си крие рисковете. В някои хора инвестирам, инвестирам, инвестирам и понякога те решават, че искат нещо друго, и инвестицията ми избягва. Просто стават, тръгват и понеже съм ги научил на много неща, някои телевизии им дават възможности да се изявяват и моята инвестиция почва да работи срещу мен. Така че и моят проект може да не действа и да трябва да се промени. Казал съм обаче на тези хора, че не ми дължат нищо.

Има ли все пак конкуренция на продуцентския пазар? Кого приемаш като свой основен конкурент?

- Видимо има конкуренция. Фактът, че има много други продуцентски компании, означава конкуренция. Има техни проекти, които имат успех и рейтинг. Особено първият и вторият сезон на Big Brother. Иначе ние [продуцентите] нямаме професионален допир. Нямаме някаква организация, профсъюз. Аз правя това, което трябва да правя, не се интересувам много от конкуренцията.

Мисля, че телевизиите трябва да се научат да инвестират повече в добри продукции. Сега те дават малко, а искат да спечелят много - от 1 лев - 20 лева. Аз мисля, че в бъдеще ще започнат да се инвестират повече пари и телевизиите сами ще го разберат. Тук няма да се правят чак сериали от нивото на "Бягство от затвора", но ще почнат да се снимат все пак прилични сериали, защото зрителят заслужава повече. Сега все още има предавания, които се правят на фона на един чаршаф. Ама те били хубави, актьорите. Ами хубави са, ама не трябва да има чаршаф за декор, трябва да се инвестира и това е така, не е защото аз съм го измислил или на мен така ми изнася, или пък аз искам да струва повече. Такава е практиката по света.

Кога правенето на предавания се превърна за теб от кауза в бизнес?

- Със смяната на мениджърския екип на bTV и появата на други продуцентски къщи в телевизията. Светла Василева отдавна не е директор на bTV. А аз не мога да бъда лоялен към институции, а към хора. Утре, като дойде друг да управлява телевизията, съвсем естествено тя поема друг курс. Може да има други идеи този, който управлява. Сегашният мениджърски екип реши да увеличи броя на продуцентите, с които да работи, вероятно това е логично и удачно. Може би защото не искат да работят само с един, който да стане достатъчно силен и така телевизията да стане зависима от един продуцент. С повече продуценти вероятно получава и по-добри цени, по-добра база, на която работят. Сигурно има и други аргументи. Фактът, че медиата започна да работи с други продуценти, веднага ми освободи пазара в друга телевизия, която също иска да се справя и да воюва на рекламния пазар, да печели рекламодатели и зрители.

Предстои цифровизация на тв пазара. Как гледаш на нея?

- Това е сериозен казус. В момента очевидно не е разрешен чисто на парламентарно ниво. Този процес в България наистина трябва да се задвижи бързо, защото до 2012 г. трябва да имаме цифрова телевизия. Не оттогава нататък, а дотогава и това са условията пред нас като членове на ЕС. Цифровизацията ще даде много възможности за зрителя и за производителите на съдържание. Ще има повече телевизии на пазара и ще се разпространяват само ако имат добро и качествено съдържание. Цената на продуцентите ще се вдигне. Когато телевизиите усетят огромна конкурентна среда, цената на такива като мен ще се вдигне и това те го знаят. При цифровизацията хората ще се научат и да плащат и за телевизия.

Как си представяш развитието на продуцентската компания "Седем осми"?

- "Седем осми" трябва да има телевизия някой ден. Дотам трябва да се стигне. Ако имаме този шанс, вярвам, че ще променим телевизионния пазар. За мен няма значение какво се прави, има значение кой го прави и как го прави. В България монотематичните телевизии се правят от чужбина... Ако искаш да гледаш такива телевизии, ще гледаш Discovery, HBO, Animal Planet и т.н. Българските монотематични телевизии нещо не вървят и няма и да тръгнат е моята прогноза.

Каква е цената да си №1?

- Всяко нещо си има цена. Ако бизнесът просто го гледаш отстрани и го правиш, е едно. Но ако си част от самия продукт, това вече представлява един сериозен казус. Хората се вманиачават в пари, слава, власт. Това са все нещата, които ги привличат. Ти трябва да се бориш с тези неща, също и със славата, клюките, жълтото. Много неща има, които могат да те съборят. Възрастта също. Ние остаряваме по телевизията, затова трябва да излизаме достойно, т.е. достойно да се държиш. Трябват да имаш достатъчно критерии, за да знаеш кога какво да направиш. Много сложен е този казус за цената да си номер едно. Много личен и няма да мога да ви отговоря с три изречения.

Докога ще издържи "Шоуто на Слави"?

- Докато издържа аз, дотогава ще го има шоуто.

АУДИО

Аудио интервю със Слави Трифонов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българската реклама в чужбина Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

16 авг 2019, 1894 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 август)

Есента на БНТ; PR асоциацията БДВО разкритикува кампанията "Направи го сега"; Google пусна възможност за реклами с галерия от снимки в търсачката; Модата на брадите носи на Gilette рекордна загуба и др.

13 авг 2019, 1426 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Ах, този Бойко

Кметът продължава да държи здраво PR юздите

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда