С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 16 май 2008, 12:06, 6018 прочитания

No comment

или за абсурдите в общуването между PR практиците и журналистите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Добрата практика

Ето и някои от примерите как е редно да се общува с журналисти, на които PR специалистите се учат в университета: Да бъдат винаги на разположение. Да следят базата си данни и да я обновяват всекидневно. Да цитират точно имена, титли, факти и цифри, защото журналистите много държат на цифрите. Да мислят от гледна точка на нуждите на журналиста, тоест да мислят като журналисти. Винаги да задават въпросите КОЙ, КАКВО, ЗАЩО, КЪДЕ, КОГА И КАК и да се убеждават, че в новините присъстват техните отговори. Да не очакват отговор от журналист. Прессъобщението е фактически послание, а не разговор. И най-вече да не очакват да ги споменат. Често пъти съобщението се прочита, а се използва едва по-късно, и то в различен контекст, казват правилата за връзките с медиите.

"Дръжте се лю-без-но! Ни-ко-га не лъжете журналиста! Мислете от гледна точка на но-ви-ни-те!" - натъртва професорът по PR още в първия си урок пред студентите в университета. В практиката обаче АБВ-то на професионалните и коректни взаимоотношения между PR специалисти и журналисти често отстъпва пред абсурдни PR маниери и похвати.

Дали поради некомпетентност, дали поради липса на време или пък от престараване, но всекидневието изобилства от христоматийни примери как PR практиците не трябва да се държат, когато общуват с медиите.


Колко струва едно интервю?

"Здравейте, искам да попитам как бихме могли да участваме във в. "Капитал" с представяне на нашата компания и/или кратко интервю с изпълнителния директор" - този цитат от реално съобщение на електронната поща е евфемистична версия на директното: "Колко струва отразяването във вашата медия?"

Което по подразбиране и в държавите, където се е родил PR-ът, е грубо нарушение на журналистическата етика. След това журналистът получава покана за бизнес закуска, на която, ако реши да отиде, "поема ангажимент да отрази представянето". Отново цитат от действителен формуляр за медийна акредитация за събитие на т.нар. Медиен моден съвет, в който дори трябва да посочиш какъв вид и размер ще бъде публикацията. Преди въобще да си посетил събитието.



PR специалистите в сериозните комуникационни агенции посрещат тези примери със смях. Д-р Десислава Бошнакова, управител на ROI Communication и преподавател по PR в Нов български университет, обаче бързо оставя веселия тон и казва: "От научна гледна точка е абсолютно непрофесионално." Мария Гергова, управляващ партньор в PR агенция United Partners, разказва, че те се срещат със същите безумия, но от страна на своите клиенти. "Когато при нас постъпват запитвания от типа колко струва материал на първа страница, и на нас ни се налага да обясняваме, че работата ни не е да продаваме статии."

Добър ден, вие ли сте здравният репортер?

Далеч по-безобидни, но не по-малко дразнещи за журналистите са прессъобщенията, задръстващи inbox-a, които в много от случаите не само не засягат ресора на конкретния журналист, но и въобще не биха заинтересували изданието предвид спецификата и аудиторията му. Така например се стига до ситуацията отделът, занимаващ се с човешки ресурси, да получава съобщение за състезание за фолклорно надпяване "Засвирили и запели"...

"При всекидневната работа с журналисти е недопустимо практикът да не е наясно със спецификите на тяхната професия - като се тръгне от кратките срокове, в които се работи, мине се през чисто езиковите особености на журналистическия текст и се стигне до различните информационни потребности, които имат различните видове медии", категоричен е Чавдар Петров, мениджър на PR отдел в APRA Porter Novelli.

Десислава Бошнакова пък припомня друга азбучна истина, на която учи своите студенти - че в професията PR най-важното е да подадеш правилната информация на правилния човек. Тя обяснява: "Това, което правим, за нас може да е много важно, но журналиста да не го интересува."

По-честото обновяване на базата данни на PR практиците със сигурност би им спестило и доста неудобните ситуации със сбъркани имена на журналисти или пратени на не когото трябва покани за събития. Самата Бошнакова разказва през смях случка от нейния опит като редактор на списание "Медиа свят": "Изданието не излиза от 2006 г., но аз продължавам да получавам прессъобщения."

Получихте ли поканата?

"Добър ден, получихте ли факса? Когато чуе този въпрос, всичко, което журналистът иска да направи, е да побегне от телефона колкото е възможно по-бързо", пише американският специалист по комуникации и бивш журналист в USA Today и CNN Сали Стюарт в своята книга "Как да общуваме с медиите. Библия за PR специалисти и журналисти".

Другата версия на презастраховането за свършена работа е изпращането на едно и също прессъобщение около 10 пъти. За всеки случай. Престараването обаче не води до очакваните резултати. "В PR няма гаранции като при рекламата", коментира Десислава Бошнакова от ROI Communication, но пък тя е убедена, че ако се държиш коректно и възпитано, няма начин да не изградиш добри взаимоотношения с медиите.

Сали Стюарт също предупреждава PR практиците: "Репортерите не са ваши приятели." Но не са и врагове, макар и на специалистите в професията често да им се налага да се държат като куче пазач, когато защитават интересите на своята организация. "Без коментар" и "Можете да прочетете всичко в прессъобщението" обаче в никакъв случай не са адекватни отговори според комуникационните специалисти. "Защото всеки би си помислил, че се опитвате да скриете нещо важно", директна е Стюарт.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 1406 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 4346 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Размествания в News Corp.

Том Мокридж смени Мартин Помпадур като директор на компанията, която притежава bTV

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател