Получено от: Coca-Cola
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Получено от: Coca-Cola

Задачата на екипа на JT International е да насърчат хората да използват bluetooth функциите на телефоните си.

Получено от: Coca-Cola

Българските рекламодатели вече ще общуват с потребителите си през мобилни телефони

Зорница СТОИЛОВА
6606 прочитания

Задачата на екипа на JT International е да насърчат хората да използват bluetooth функциите на телефоните си.

© Надежда Чипевa


"Bluetooth рекламата е много по-лична от телевизионната реклама."

Борис Колев, генерален мениджър на JT International

Представете си спирка в София, на която 50 изнервени души чакат трамвая от половин час и в един момент на телефоните им се появява съобщение: "Искате ли да получите картинка от Coca-Cola?" - по този начин Борис Колев, генерален мениджър на JT International, обяснява същността на най-новата рекламна услуга в България, която използва bluetooth технология.

Най-общо казано, bluetooth рекламата е метод на доставяне на рекламно съдържание директно към мобилни телефони или други електронни устройства посредством безжични радиосигнали. Информацията може да бъде получавана от хората, които желаят да я получат, разполагат с устройство, поддържащо технологията, и се намират на дадено място или в близост до специален обект. А самата реклама може да приеме разнообразни форми - изображение, звук, видео, игра. На рекламен език това означава директен контакт с потребителите.

"Нашата идея е, че телефонът е нещо много лично за човека и ако той реши да си сложи изпратена му реклама като wallpaper или да събира картинки, филмчета, тогава и самата реклама става много лична", продължава Борис Колев. Според него най-голямото предимство на технологията е че "докосва потребителя много повече от една телевизионна реклама или билборд".

Красимир Петков, директор "Връзки с клиенти" в рекламна агенция "Крес", намира алтернативния рекламен канал интересен именно заради интерактивния подход към потребителите, който ги предизвиква да бъдат активни и да се включат в процеса на комуникация.

До Лондон и назад

Идеята за въвеждането на bluetooth маркетинга в България хрумва на Борис Колев случайно - при едно пътуване до Лондон, където се натъква на подобна кампания. Той и неговият екип в JT International, който се състои все от млади хора на по 20 години, се заемат с въвеждането на технологията. В началото стоят сериозните проучвания за разпространението на мобилни телефони в страната и как хората ги използват. Защото се оказва, че идеята за реклама чрез bluetooth се прилага все още в много малко страни в света. Борис Колев разказва за една от първите им изненади в процеса на изследване: "Направихме тестова акция в метрото колко души минават с включени bluetooth функции на телефона си и се оказа, че са около 60%, а ние очаквахме 20% например."

Борис Колев се надява, че когато и рекламодатели се ангажират с проекта, той бързо ще добие популярност. "Първо възнамеряваме да се свържем с представителствата на международните компании в България, които прилагат тази технология в други държави и залагат на иновативни кампании", обяснява той и добавя, че на глобално ниво от bluetooth рекламите се възползват компании като McDonald's и Coca-Cola, които залагат на личния контакт с потребителите си. Но бърза да уточни, че технологията може да бъде приложена за всякакъв тип бизнес - от ресторанти, през магазини, молове, до банки, фестивали и изложения.

И дава пример: "Ако минавате покрай ресторант, на 10 метра от него само чрез телефона си можете да проверите какво е менюто, колко свободни маси има или дори да си поръчате."

Гергана Иванова, управител на рекламна агенция The Smarts, е убедена, че рекламодателите, които биха проявили най-голям интерес към новия рекламен канал, ще са тези, чиято аудитория са младите хора. "Младежите са първите, които можеш да грабнеш чрез интерактивен подход, а и първи опитват новостите", обобщава тя.

Самите рекламни агенции приемат проекта с ентусиазъм. София Коен, директор "Стратегическо планиране" в рекламна агенция McCann Erickson Sofia, казва, че отдавна са очаквали развитието на тази рекламна услуга в България, защото "ще обогати спектъра от услуги, които предлагаме." Тя смята още, че bluetooth технологията дава по-голяма свобода за креативни идеи и създава разнообразни възможности за маркетинг.

Според Красимир Петков от "Крес" обаче процесът на убеждаването на клиентите да използват този рекламен канал ще бъде труден. "Рекламодателите трудно приемат нещо непознато, а големите бюджети си остават в традиционните медии", обяснява той. Петков вижда приложението на bluetooth маркетинга в комбинация с външна реклама и е на мнение, че клиентът би се заинтригувал именно ако му се предложи интегриран подход за дадена кампания.

Предизвикателствата

Борис Колев от JT International разказва още кои елементи от дейността им крият най-много рискове. "Опитваме се да измерим ефектите от рекламата и да определим колко време ще траят, трябва да внимаваме да не се пренасити пазарът с тези устройства", пояснява той.

В страните, в които технологията вече се прилага успешно, заплахата за бизнеса идва от страховете на хората от спам и вируси. Гергана Иванова от The Smarts също се опасява, че услугата може да бъде "нож с две остриета". "От една страна, тези реклами привличат хората с иновативността си, но могат и да отблъснат други, защото навлизат в личното пространство", коментира тя.

От екипа на JT International твърдят, че има начини да се предпазят от тези рискове. "Технологията винаги първо пита човека дали иска да получи рекламното съобщение, а самите устройства имат антивирусна защита", обяснява Борис Колев.

Проблемът с досадността на посланията също има адекватно разрешение според Колев: "Въпрос на избор на рекламодателя. Има настройки, които позволяват, когато телефон е получил дадено рекламно послание, той няма да го получи пак в следващите три седмици, докато не го сменят."

"Bluetooth рекламата е много по-лична от телевизионната реклама."

Борис Колев, генерален мениджър на JT International

Представете си спирка в София, на която 50 изнервени души чакат трамвая от половин час и в един момент на телефоните им се появява съобщение: "Искате ли да получите картинка от Coca-Cola?" - по този начин Борис Колев, генерален мениджър на JT International, обяснява същността на най-новата рекламна услуга в България, която използва bluetooth технология.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    PR man

    Готена идея! Oще една идея за успешна реклама: www.dneska.com/#meeting

  • 2
    Avatar :-|
    гневен

    вън от телефона ми

  • 3
    Avatar :-|
    коко

    Няма начин това за 60% да е вярно.
    Моят блутут си стои нон-стоп изключен.

    Единственото което ще постигнат е увеличаване на електросмога(GSM, wifi, радио, ТВ, радиостанции на енергото, полицията, военните).

    Рано или късно трябва да почнем да се ограничаване от поне част от тези екстри, защото в един момент ефира ще заприлича на микровълнова фурна

  • 4
    Avatar :-|
    axa

    Ама че гадория! И към телефона ми ли посягате вече с гадните си алчни ръчички?!

  • 5
    Avatar :-|
    evolution.bg

    ВСИЧКО Е ВЪЗМОЖНО

  • 6
    Avatar :-|
    Adi

    Искам само да попитам кой ще се заеме с изготвяне на opt-out директория. Защото според една директива на ЕС (2002/58/ЕС), която трябва да присъства и в БГ законодателството под някаква форма, хората, които не желаят да получават такива съобщения, не трябва да бъдат нон-стоп бомбардирани с тях...

  • 7
    Avatar :-|
    Ka

    www.bluemark-bg.com

    Тук са обяснили, какво всъщност представлява технологията, на мен ми се струва интересна. А като не искаш да го получаваш просто не даваш Accept и готово, или изключваш Блутута...

  • 8
    Avatar :-|
    Brr

    Спамери, изчезнете от лицето на Земята!

  • 9
    Avatar :-|
    Sim

    пак сме с около 3-4 години назад. Дори не сравнявам БГ със Западна Европа, а със страни като Украйна и Русия, които са с по 10 години назад спрямо Англия в областта на рекламата и медиите. Миналата година в Киев имаше поне 100 светещи витрини по пешеходните зони и по спирките с блутут и това не беше никаква новост нито за хората нито за рекламодателите. В момента в Англия/Лондон всяка трета кръчма те "промптва" когато минаваш покрай нея. а opt-out функцията е че не си държиш блутут-а включен постоянно.

  • 10
    Avatar :-|
    сашо

    добре че съм изключил, блутуута, джи пи еса, инфрачервения порт, джи пи ар еса и още не знам каква си простотия по телефона.
    Само това остава, да излезеш по работа или да тръгнеш по улиците, я с колата, я пеша и се почва едно пиукане и цъкане и четене на тъпи съобщения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рекламна глътка въздух

Рекламна глътка въздух

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK