С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 23 май 2008, 15:17, 6192 прочитания

Получено от: Coca-Cola

Българските рекламодатели вече ще общуват с потребителите си през мобилни телефони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Bluetooth рекламата е много по-лична от телевизионната реклама."

Борис Колев, генерален мениджър на JT International

Представете си спирка в София, на която 50 изнервени души чакат трамвая от половин час и в един момент на телефоните им се появява съобщение: "Искате ли да получите картинка от Coca-Cola?" - по този начин Борис Колев, генерален мениджър на JT International, обяснява същността на най-новата рекламна услуга в България, която използва bluetooth технология.

Най-общо казано, bluetooth рекламата е метод на доставяне на рекламно съдържание директно към мобилни телефони или други електронни устройства посредством безжични радиосигнали. Информацията може да бъде получавана от хората, които желаят да я получат, разполагат с устройство, поддържащо технологията, и се намират на дадено място или в близост до специален обект. А самата реклама може да приеме разнообразни форми - изображение, звук, видео, игра. На рекламен език това означава директен контакт с потребителите.


"Нашата идея е, че телефонът е нещо много лично за човека и ако той реши да си сложи изпратена му реклама като wallpaper или да събира картинки, филмчета, тогава и самата реклама става много лична", продължава Борис Колев. Според него най-голямото предимство на технологията е че "докосва потребителя много повече от една телевизионна реклама или билборд".

Красимир Петков, директор "Връзки с клиенти" в рекламна агенция "Крес", намира алтернативния рекламен канал интересен именно заради интерактивния подход към потребителите, който ги предизвиква да бъдат активни и да се включат в процеса на комуникация.

До Лондон и назад



Идеята за въвеждането на bluetooth маркетинга в България хрумва на Борис Колев случайно - при едно пътуване до Лондон, където се натъква на подобна кампания. Той и неговият екип в JT International, който се състои все от млади хора на по 20 години, се заемат с въвеждането на технологията. В началото стоят сериозните проучвания за разпространението на мобилни телефони в страната и как хората ги използват. Защото се оказва, че идеята за реклама чрез bluetooth се прилага все още в много малко страни в света. Борис Колев разказва за една от първите им изненади в процеса на изследване: "Направихме тестова акция в метрото колко души минават с включени bluetooth функции на телефона си и се оказа, че са около 60%, а ние очаквахме 20% например."

Борис Колев се надява, че когато и рекламодатели се ангажират с проекта, той бързо ще добие популярност. "Първо възнамеряваме да се свържем с представителствата на международните компании в България, които прилагат тази технология в други държави и залагат на иновативни кампании", обяснява той и добавя, че на глобално ниво от bluetooth рекламите се възползват компании като McDonald's и Coca-Cola, които залагат на личния контакт с потребителите си. Но бърза да уточни, че технологията може да бъде приложена за всякакъв тип бизнес - от ресторанти, през магазини, молове, до банки, фестивали и изложения.

И дава пример: "Ако минавате покрай ресторант, на 10 метра от него само чрез телефона си можете да проверите какво е менюто, колко свободни маси има или дори да си поръчате."

Гергана Иванова, управител на рекламна агенция The Smarts, е убедена, че рекламодателите, които биха проявили най-голям интерес към новия рекламен канал, ще са тези, чиято аудитория са младите хора. "Младежите са първите, които можеш да грабнеш чрез интерактивен подход, а и първи опитват новостите", обобщава тя.

Самите рекламни агенции приемат проекта с ентусиазъм. София Коен, директор "Стратегическо планиране" в рекламна агенция McCann Erickson Sofia, казва, че отдавна са очаквали развитието на тази рекламна услуга в България, защото "ще обогати спектъра от услуги, които предлагаме." Тя смята още, че bluetooth технологията дава по-голяма свобода за креативни идеи и създава разнообразни възможности за маркетинг.

Според Красимир Петков от "Крес" обаче процесът на убеждаването на клиентите да използват този рекламен канал ще бъде труден. "Рекламодателите трудно приемат нещо непознато, а големите бюджети си остават в традиционните медии", обяснява той. Петков вижда приложението на bluetooth маркетинга в комбинация с външна реклама и е на мнение, че клиентът би се заинтригувал именно ако му се предложи интегриран подход за дадена кампания.

Предизвикателствата

Борис Колев от JT International разказва още кои елементи от дейността им крият най-много рискове. "Опитваме се да измерим ефектите от рекламата и да определим колко време ще траят, трябва да внимаваме да не се пренасити пазарът с тези устройства", пояснява той.

В страните, в които технологията вече се прилага успешно, заплахата за бизнеса идва от страховете на хората от спам и вируси. Гергана Иванова от The Smarts също се опасява, че услугата може да бъде "нож с две остриета". "От една страна, тези реклами привличат хората с иновативността си, но могат и да отблъснат други, защото навлизат в личното пространство", коментира тя.

От екипа на JT International твърдят, че има начини да се предпазят от тези рискове. "Технологията винаги първо пита човека дали иска да получи рекламното съобщение, а самите устройства имат антивирусна защита", обяснява Борис Колев.

Проблемът с досадността на посланията също има адекватно разрешение според Колев: "Въпрос на избор на рекламодателя. Има настройки, които позволяват, когато телефон е получил дадено рекламно послание, той няма да го получи пак в следващите три седмици, докато не го сменят."
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не на скучната реклама Не на скучната реклама

Техническият директор на рекламната агенция 72andSunny Тобин Нажот разказва как се създава и запазва доверие в дигиталната среда

19 апр 2019, 323 прочитания

Рекламните инвестиции в България продължават да растат Рекламните инвестиции в България продължават да растат

През 2021 г. вложенията ще достигнат 604 млн. лв., прогнозират от Zenith

18 апр 2019, 909 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Истински добър си, само ако влагаш страст

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност