С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 май 2008, 13:37, 4133 прочитания

Маневри на вестникарския пазар

Бившата шефка на тотото гледа към земята под "ИПК Родина"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спортният всекидневник "Меридиан мач" вече е собственост на "Нова българска медийна група", зад която стои бившата шефка на държавното тото Ирена Кръстева, майка на заместник-министъра на извънредните ситуации Делян Пеевски.

Промяната в собствеността на вестника стана видима тази седмица в редакционното каре на изданието. Така изданията, ръководени от майката и сина, стават четири. През лятото на миналата година Кръстева и Пеевски демонстрираха страст към вестникарския бизнес, като купиха "Монитор", "Телеграф" и "Политика" от Петьо Блъсков, като общата стойност на сделката по непотвърдена официално информация достигна 10 млн. лева.


Ирена Кръстева не коментира новата си покупка, като обясни, че е в среща. До редакционното приключване на "Капитал" тя не отговаряше на мобилния си телефон. Контактът с доскорошния издател на "Меридиан мач" Айруц Латифян също се оказа труден. В медийните среди обаче се коментира, че спортният вестник е бил обявен за продажба още преди година-две, но собственикът му на няколко пъти е отказвал предложения от кандидат-купувачи с думите "сега не е моментът". Изглежда, Кръстева и стоящата зад нея Корпоративна търговска банка са направили оферта, на която Латифян не е могъл да откаже. Точната сума не е известна, но е сигурно, че освен на вестника Кръстева и банката са сложили ръка и върху дела, който дружеството на Латифян "Компакт меридиан" държи в "Обединени български вестници" АД. То пък от своя страна е мажоритарен собственик на ИПК "Родина". По този начин Кръстева вече държи 42% от дяловете в обединения вестникарски консорциум и може да диктува условия на останалите акционери. Не е ясно дали в пакета от покупки е влязло и издаваното от Латифян спортно списание "Мач магазин".

Всъщност още когато купи вестниците на Блъсков, за всички на пазара бе ясно, че сделката подсигурява на Кръстева освен управлението на изданията и нещо друго - възможност да има решаващата дума в ръководството на дружествата, които са собственост на вестникарския консорциум "Обединени български вестници". Така близките до ДПС инвеститори са на път да получат пълен контрол върху разпространителската фирма "ОБВ Близнаци" и "Издателско-полиграфически комплекс "Родина" АД, който управлява една от най-големите печатници за вестници в България.

Според играчи от вестникарския пазар голяма част от интереса на иначе смятаните за близки до ДПС Кръстева и Пеевски (той е заместник-министър от квотата на Доган) към вестникарските дружества е не толкова издателският бизнес, колкото атрактивният терен, на който е изградена печатницата. Той се намира на "Цариградско шосе", съвсем близо до бъдещия правителствен комплекс, който ще бъде изграден на 4-и километър. Още в началото на годината Кръстева и синът й Делян Пеевски са заявили пред борда на директорите на ИПК "Родина", че имат идея да преместят печатницата и да продадат терена на "Цариградско шосе". Останалите съдружници в консорциума не са били против идеята по принцип, но са поискали да се даде достатъчно време за намирането на нов терен и за построяването на нова печатница преди продажбата на сегашната.



Продажбата на "Меридиан мач" за пореден път повдига въпроса и за съдбата на общата разпространителска агенция на консорциума. Вече е почти сигурно, че от началото на следващата седмица "Меридиан мач" ще излезе от схемата на общото разпространение и ще премине към индивидуална дистрибуция. Разпространителските фирми вече са били предупредени за тази промяна. Това на свой ред отново даде храна за слухове, че се готви нов бойкот срещу вестниците, които продължават да отстояват общи условия за разпространение.

При предишния бойкот миналата година, продължил цели 47 дни, някои от водещите разпространителски фирми отказваха да дистрибутират изданията, които влизаха в "ОБВ Близнаци". Най-губещ от бойкота тогава беше вестник "Стандарт", който беше принуден да свие продажбите си в този период. Печеливш от временната криза се оказа "Телеграф", чийто тираж нарасна значително, след като тогавашният му собственик Петьо Блъсков реши да се откаже от идеята за обща дистрибуция. Малко след това Блъсков продаде вестниците си на Ирена Кръстева. След смяната на собствеността "Монитор" и другите вестници от групата се върнаха в сдружението, но условието за това беше контролът върху "ОБВ Близнаци" да бъде поет от Кръстева.

Източници от консорциума прогнозираха, че бившата шефка на тотото няма да спре дотук и ще се опита да получи пълен контрол върху ИПК "Родина" и съвместната разпространителска фирма. За целта тя вероятно ще преговаря за придобиване на дела на бившия издател на "Дума" Петър Манджуков, който наскоро обяви, че се отказва от издателския бизнес. Другият вариант е Кръстева да се споразумее с издателя на "Новинар" Любен Дилов-син. Ако това се случи, майката на Делян Пеевски ще може да се разпорежда с примамливия имот на "Цариградско шосе". По груби оценки стойността на парцела, върху който се намира печатницата, може да надхвърли 40-50 млн. евро.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 3157 прочитания

Реклама за слушане Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

24 яну 2020, 1832 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Чрез розови балони към награди

All Channels отново спечелиха награда SABRE

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10