С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 27 юни 2008, 12:06, 5768 прочитания

Упс

Президентът застреля PR агенциите със странно обвинение, но те ще опитат да извлекат някаква полза от нелепата ситуация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако вярваме на Георги Първанов (да, за някои сигурно е трудно - все пак помним историите за Гоце, лова и други подобни, но нека за момент се престорим), излиза, че парите, които се перат в политиката, са най-много 20 млн. лв. Толкова са приходите за 2006 г. на 20-те най-големи PR агенции, които според държавния глава са силно замесени в този процес.

Преди седмица от ефира на bTV Първанов заяви, "че голяма част от парите, изпрани в политиката, минават именно през PR агенции". Тези му думи буквално шокираха представителите на един не особено голям бизнес, който на всичкото отгоре се занимава много повече с търговска отколкото с политическа комуникация.


Изказването на Първанов предизвика гневната реакция на три професионални обединения в бранша - Международната асоциация на PR специалистите IPRA, Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Асоциацията на имиджмейкърите ИМАГИНЕС. Единствен отговор на техните отворени писма обаче остана публикуваното на сайта на президентството в интернет съобщение, че се предлага въвеждането на публичен регистър не само за PR агенциите, но и за рекламните, социологическите и лобистките агенции, които работят за отделни партии.

Когато президентът заговори...

"Изказването на президента трябва да се квалифицира като PR гаф", категорична е в позицията си Аня Павлова, управител на агенции CNR Communications и председател на асоциация ИМАГИНЕС. Всъщност това е общото настроение сред PR специалистите, които "Капитал" потърси за коментар. Деница Сачева, управител на PR агенцията IntelDay Solutions и член на управителния съвет на IRRA - България, дори квалифицира нападката на държавния глава като "неумело заяждане на Първанов със Сергей Станишев", от което най-малкото става ясно, че "президентът, както повечето политици, не знае какво е PR".



В PR средите се коментира още, че може да става дума и за "изпускане на нервите", "случайно изпусната фраза" или "подадена грешна информация". Допълнително напрежение предизвикаха и кръстосаните през различни медии вътрешни обвинения между практиците, че в действителност има агенции, които са по-близки до властта от други. "Дори и да предположим, че с изказването си президентът е имал предвид една точно определена агенция, за която всички знаем, че приоритетно и по правило печели всички държавни поръчки и проекти на държавната администрация, то тогава обвинението на президента пак е издишащо, защото в случая не става дума за пране на пари, а за корупция", обяснява Деница Сачева.

Елена Вълчева, директор на PR агенция "Янев&Янев", която дълги години работеше с НДСВ, е на мнение, че изказването на президента не може да засегне гилдията професионално, но "ние реагирахме за да не излезе, че някой си измива ръцете през PR".

В едно обаче професионалистите в бранша са единодушни - думите на Първанов са изместили фокуса от истинския проблем - а именно произходът на парите в политиката.

Политиката пере най-добре

"Казусът трябва да се върне в рамките на обществената дискусия за финансирането на политическите партии, за изразходването на средствата по време на избори, за по-строг контрол на Сметната палата...", смята Моника Йосифова, управител на PR агенция Active Group, една от най-активните в сферата на политическия PR. Тя реализира втората предизборна кампания на президента, а в момента работи с премиера Станишев и още няколко министерства. Съвсем наскоро спечели и две награди на конкурса на БДВО за постижения в областта на PR - "PR кампания на държавна институция" за информационна кампания на Министерството на финансите за европейските фондове "Бъдете активни" и "PR кампания на политическа организация" за участието в изборите за представители в Европейския парламент за НДСВ. Active Group (преди PR Media) работеше сериозно и с правителството на Симеон Сакскобургготски.

Според Моника Йосифова дейността на PR и рекламните агенции е видима и прозрачна, а парите, които влизат през тях, са с ясно предназначение - реализирането на медийна кампания - и лесно могат да се проследят дори през мониторинговите данни на пийпълметричните изследвания.

Димитър (Джими) Найденов, преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация, който през годините е бил имиджмейкър на различни политически партии (СДС, НДСВ), обяснява обаче, че нарушенията се предполагат още в самото законодателство. Той твърди, че ниските допустими прагове за пари в политическите кампании не стигат дори за логистиката и е обществена тайна, че се харчат значително по-големи суми от позволените. "Въпросът обаче не е в лимита, а в произхода на парите", смята Найденов и добавя, че това, което трябва да се проверява, е дали парите, с които политическите партии плащат на имиджмейкърите не идват от нечисти сделки. Мръсните пари се превръщат във висок рейтинг, после в електорални гласове, а те пък се преобразуват във власт и се изпират в нови пари - това е опасната схема, по която се движат средствата в политиката според него.

Аня Павлова от асоциация ИМАГИНЕС е на същата позиция. "Президентът има шанс да покаже как се проверяват политически пари, като провери например парите на своите спонсори или като посъветва партиите, преди да получават дарения в какъвто и да било вид да разберат произхода им", обобщава тя.

Този черен, черен PR


Скандалът, който предизвикаха думите на Първанов, разкри още един сериозен проблем, а именно, че в България все още липсва разбиране и яснота какво е PR и каква е същността на неговата дейност. "Все пак се радвам, че това изказване предизвика дискусия за това що е PR, коментира Деница Сачева, управител на IntelDay Solutions (един от последните й политически ангажименти беше кампанията на Мартин Заимов за кмет на София), и продължава: "Крайно време е професията да престане да се приема като синоним на популизъм, а PR специалистите - като медийни лобисти."

Моника Йосифова от Active Group смята, че появата на хора, които прокарват нечии корпоративни, лични или партийни интереси, а се наричат PR-и, както и липсата на закон за лобизма в България стават причина за повсеместното смесване на понятията. "На мен идеята за публичен регистър за политически кампании ми харесва, но просто трябва да се разграничи много ясно дейността на PR от лобистката дейност", казва тя.

Димитър Найденов също дава сполучлив пример как се възприема работата на специалистите по връзки с обществеността. "Разбрахме онзи ден със страшно много подробности и детайли как президентът и премиерът са се сдобрили - кой [бил] нервен, кой спокоен, кой с каква вратовръзка...", разказва той. Според преподавателя по пресжурналистика така се създава илюзията, че обществото знае какво се случва в държавата, докато всъщност решенията се взимат на тъмно, без публичност. "Представата на политическите елити за PR за съжаление е [свързана точно] с ризата, вратовръзката и как ми изглежда прическата", отбелязва Найденов.

Въпреки, че са разочаровани, изказването на президента няма да откаже специалистите в бранша да се занимават с политически комуникации. Но има и такива, които не искат да практикуват политически PR, защото го считат за мръсна работа, в която освен всичко друго няма толкова много средства, колкото се предполага. Казусът "Първанов - PR практиците" в крайна сметка се превърна в повод за обсъждане на добрите и лошите практики в бранша. На 15 юли по повод годишнината от приемането на Етичния кодекс на PR практиците те ще се съберат, за да поговорят за стандартите в професията и за изводите от скандала.

Така поне от изказването на президента ще има някаква полза. Иначе то щеше да бъде поредната политическа ала-бала, която само разлайва кучетата, без да променя нищо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 2985 прочитания

ПИК-ът на отровената среда 10 ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

13 сеп 2019, 9199 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Рекламата - за един по-красив град

Как бизнесът финансира ремонтите на софийските фасади

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг