Рекламата - за един по-красив град
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламата - за един по-красив град

Гигантски рекламни мрежи превзеха цялата централна

Рекламата - за един по-красив град

Как бизнесът финансира ремонтите на софийските фасади

Зорница СТОИЛОВА
6436 прочитания

Гигантски рекламни мрежи превзеха цялата централна

© Надежда Чипева


Билборди, пизи, ракети, калкани, транспаранти... Бизнесът с външна реклама има много оръжия, с които да стреля по потребителите, но очевидно не достатъчно. От известно време по строителните скелета около фасадите на столичните кооперации могат да се видят гигантски реклами. Появата им е следствие на нов тип партньорство между бизнеса и собствениците на сградите.

Общественополезен труд

Формулата е следната. Фирма за външна реклама се заема да извърши възстановяване на фасадата на стара централна сграда в лошо състояние, като поеме всички разходи по ремонта, а в замяна получава безвъзмездно правото да постави скеле с мрежа, която едновременно да предпазва минувачите от падане на строителни материали и да служи като рекламна платформа. Собствениците на кооперацията получават финансиране на строително-ремонтните дейности, компаниите за външна реклама разполагат с атрактивна рекламна площ, която да предлагат на своите клиенти, а общината е спокойна, че опасните сгради са обезвредени.

Според Мартин Димитров, мениджър "Развитие" в агенцията за външна реклама Metropolis Outdoor Media Group, това е форма на социална дейност чрез публично-частно партньорство. Димитър Самодумов, генерален директор на конкурентната фирма Megaboard - България, част от австрийската инвестиционна компания "Соравия", се съгласява: "Опцията е проста - или сградите остават в този трагичен вид, или се намира някой да спонсорира санирането."

"Ние категорично считаме, че това е една положителна практика при липсата на финанси и у собствениците, и у общината", коментира арх. Росица Пангарова, началник-отдел "Преместваеми съоръжения и реклама" към Столичната община. Хората, обитаващи ремонтираните сгради, са настроени повече от положително към партньорството си с рекламните фирми, защото в повечето случаи те не могат да си позволят възстановяването на сградата със собствени средства. Домоуправителят на наскоро ремонтирана жилищна сграда на Орлов мост, пожелал да запази анонимност, е на мнение, че това е единственият възможен изход от ситуацията, в която те са задължени от общината по Закон за устройство на територията да поддържат фасадата си в необходим външен вид.

В условията на неработеща наредба за външната реклама разрешения на фирмите, които се занимават със саниране на сгради срещу правото да извършват рекламна дейност, се издават по реда на Закона за устройство на териториите, а в него има три члена, които указват дейността им. Димитър Самодумов, управител на компания Megaboard - България, която извършва ремонтите на шест сгради в София в момента, коментира, че спирането на наредбата от действие ги поставя "малко в ситуация да не знаем какво точно да правим". Той обяснява: "Когато имаш правила, работиш, когато правилата са неясни, работата е трудна." Той обяснява, че за да получи разрешение за поставяне от общината, трябва да подготви художествен проект на фасадата, план за безопасност, да има нужните сертификати за скелетната конструкция, която ще постави и договор за съгласието на етажните собственици.

(Не)изгодна инвестиция

Според рекламоразпространителите те извършват санирането на сградите, следвайки по-скоро обществения, отколкото своя бизнес интерес. В много от случаите е необходима подмяна и на инсталациите, канализацията, покривните пространства и това допълнително оскъпява инвестицията. Участниците на пазара твърдят, че ремонтите им струват между 60 000 и 200 000 лева в зависимост от характера на строителните дейности. Димитър Самодумов от Megaboard България е категоричен: "Нито една фирма, която се занимава с външна реклама, не може да се издържа само от приход от реклама при саниране на сгради, но неправилният подход към такова нещо може да й донесе огромни финансови и имиджови проблеми."

Мартин Димитров от Metropolis Outdoor Media Group също е на мнение, че 12 месеца, което е максималният допустим от закона срок за престой на рекламната мрежа според Наредбата за външна реклама, е твърде кратък период за възвръщане на инвестицията и това е допълнителна дейност, от която компанията не може да печели много.

Megaboard България изчисляват рекламните тарифи според стойността на работата си по обекта, разходите по кредитирането на фирмата и стандартна комисиона за рекламна агенция. Така рекламодателите трябва да им заплатят между 2500 и 7000 евро на месец, за да поставят своето послание, а точната сума зависи от цената на ремонта на самата сграда.

За да използват максимално сроковете за престой на рекламната мрежа, фирмите обикновено ги държат до края на разрешените 12 месеца, въпреки че ремонтните дейности видимо са приключили по-рано. Димитър Самодумов не вижда противоречие с текста на наредбата: "Законът изисква, когато имаш скеле, то задължително да бъде обезопасено с мрежа. След като разрешителното за скелето ми е за 12 месеца, ако то стои 12 месеца, значи мрежата ми трябва да стои 12 месеца." Той добавя, че строителните дейности не могат да се считат за приключили, докато не се извърши финалното боядисване на сградата, което пък се прави непосредствено преди демонтирането на скелето.

Арх. Росица Пангаров от дирекция "Градоустройство и архитектура" коментира ситуацията: "Безспорно е, че бизнесът ще иска рекламата да стои повече, а собствениците ще искат по-бързо да свърши ремонтът. Истината е някъде по средата." Според нея общината се старае да контролира този процес, като изисква от компаниите за външна реклама да представят подробен план-график за вида и сроковете на извършваните строително-монтажни работи. И добавя: "Ние можем да дадем указания, да изискаме информация, но не можем пряко да контролираме, защото това са отношения между собствениците и рекламоразпространителите или фирмата изпълнител."

"В самото начало, както към всяко нещо в България, се подходи с известно недоверие", разказва Мартин Димитров от Metropolis Outdoor Media Group как са реагирали хората първоначално на тяхното предложение да ремонтират сградите, защото са имали предубеждения за качеството на ремонта. Ако с добре свършената си работа спечелят доверието на хората, агенциите за външна реклама може и да успеят да внесат малко ред в рекламния хаос в столицата.

Билборди, пизи, ракети, калкани, транспаранти... Бизнесът с външна реклама има много оръжия, с които да стреля по потребителите, но очевидно не достатъчно. От известно време по строителните скелета около фасадите на столичните кооперации могат да се видят гигантски реклами. Появата им е следствие на нов тип партньорство между бизнеса и собствениците на сградите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    знаещ

    Статията е толкова празна, че дрънчи като куха лейка :)
    Щом журналистката се е срещала с Арх. Росица Пангарова трябва да й е направило впечатление, че въпросната госпожа е лукава като Кума Лиса от приказките и хлъзгава като сапун в турска баня ...
    Зорница най-добре да избере страна и да реши, добре ли е сградите в София да се опаковат като коледни подаръци и след "ремонта" да стават като шоколади Милка или на бирени балончета :))) и кому точно се плаща за това?
    Аз бих посъветвал Зорница да се поинтересува и кой поименно одобрява тези безумия и дали няма конфликт на интереси?
    Като например членове на комисията, които са също и съсобственици във фирми за външна реклама?
    Още една подсказка за Зорница: ДАГ (Дирекция за архитектура и градоустройство) към Столична голяма община няма право да одобрява "временна" реклама, за срок по-дълъг от 3 (словом три) месеца !!!
    Срокове от една година се одобряват само с решение на Столичния общински съвет.

  • 2
    Avatar :-|
    nabliudatel

    По хайдуклък и прецакване на законите НЯМА РАВНИ НА СОФИЙСКАТА ОБЩИНА.

  • 3
    Avatar :-|
    К.

    Скоро след като тия щуротии цъфнаха из София се хванах на бас за 100лв, че едно от тях ще стои повече от година и май наистина ще спечеля.
    Поставено е на оживено място - Петте кьошета и хората, особено майките с количките често им се налага да слизат на платното.
    Разбира се, че нищо не работят по обекта. Преди две-три седмици бяха се появили двама-трима братчеда голи до кръста дърпаха кофи с въже до петия етаж и отдолу народа си щъка. Изтърве ли братчеда кофата или се скъса въжето щеше да има матриал за новините.
    Отделно, че май бая маймунки са се накачили на клона и някои скелета са стари, ръждясали и изглеждат много зле.
    Внимавайте откъде минавате, особено ако има вятър и буря, а те от вестника нека си пишат каквото си искат...

  • 4
    Avatar :-|
    Еко

    Стига бе хора - всички сте гледали секса и градът - колко от вас са ходили в Ню Йорк - там е нещо нормално тези скелета да седят на тротоарите по същият начин на тротоара.
    Според мен е компромисно решение при положение че хората не могат да си позволят да го направят сами ремонта да дойде някой и да им сложи транспарант като им направи ремонта без пари. Сега ще се намери някой който да каже че като нямат пари какво правят в Центъра? Ами там си живеят - не можеш да изгониш човека от дома му. Всеки иска да си живее там където живее.
    Замислете се и кажете няма ли и на вас да ви е гот да дойде някой и да ви плати ремонта на къщата или блока като в замяна иска да постави транспарант. Знам че на месец един такъв който седеше на сграда на Гурко и Левски с новият Лансър струваше 50 ил. на месец. Ако собствениците са по-настойчиви ще искат или да е за 6 м. а не за година или да взимат част от парите, които се печелят от рекламата.
    Аз лично не бих имал нищо против да дойде рекламодател и срещу 50 хил. на месец докато съм на почивка да сложи реклама на фасадата. коро ще се усетят хората че може да се правят пари от това и ще слагат реклами и без да се правят ремонти.

  • 5
    Avatar :-|
    С.

    Може и да е 12 месеца -- но все пак е временно и външният вид на сградите се подобрява. Къде по-добре от билбордовете и другите рекламни съоръжения, които буквално скриват града от очите ни без какъвто и да е план и естетика!

  • 6
    Avatar :-|
    Бойко Борисов

    Всички полудяха... ужас... Не стига че направиха града на г.з, ами и говорят глупости. Няма по-грозен град на света, 90 % от обкръжението ни е реклама... се си мисля, че имаме право на нормален живот.
    Те миличките били и на загуба даже... Социална дейност ще рече :-))))))
    Пълни глупости и тотално лицемерие.
    И аз искам самолет, ама не мога да си го позволя, айде #4 да организира една кампания и да ми го купи, че става напечено. Изобщо не ме интересува кой каво иска, въпроса е кой какво може да си позволи.
    И друго, я отидете в някой европейски град - докато се ремонтира фасадата, върху мрежата е нарисувана сградата и може и изобщо да не забележиш че има скеле.

  • 7
    Avatar :-|
    QG

    Къде е визуалната полиция..

  • 8
    Avatar :-|
    Я-Я

    Невероятен скандал се развихри около скандалната форумка и фенка на Слави Трифонов Златина Савова. Савова предупреждава, че ако спрат Шоуто на Слави ще направи проблем на бТВ под формата на митинг и ще раздуха скандала до ЕС. Савова също така ще направи скандал и на Нова, ако във Вип Брадър 3 не вземе участие популарната в близкото минало водеща Ася Статева от Такси.

    Оказа се, че през 2009 ще има митинги-шествия пред бТВ и Нова ТВ, които ще надминат скандалността на гей парадите. Този път ТВ феновете ще потърсят правата си.

    За какво става дума? В Интернет усилено тече подписка, която има за цел да накара продуцентите на Вип Брадър да поканят бившата ТВ зевзда на 90-те Ася Статева (позната от "Супершоу Невада" и "Шоу Такси") за участие в предаването. Феновете предупреждават, че ако искането им не бъде удовлетворено догодина, през 2009 г. те ще направят протест пред сградата на Нова Телевизия в столицата. Новината се разпространи като клюка из форуми и чатове в Интернет преди броени дни.

    Напоследък има много слухове в Интернет пространството, че Ася Статева ще участва във Вип Брадър догодина.

    Що се отнася до евентуалното бъдещо протестно шествие пред бТВ, става въпрос за "Шоуто на Слави". Въпреки, че Слави Трифонов подписа с бТВ нов тригодишен договор, феновете се безпокоят шоуто му да не бъде спряно, защото непрекъснато се появяват слухове за спирането на шоуто му. "Шоуто не е изчерпано, а е последното стойностно предаване в тази държава.", коментират разпалени фенове по форумите.

    Ако поне едно от тези протестни действия се осъществи, това ще бъде за първи път в нашата страна. Относно гей-парада в София, хората искащи да направят шоествията пред бТВ и Нова са категорични: "Щом гейовете и лесбийките имат право на шествия, ние, ТВ зрителите също имаме това право по закон". Крайно време беше ТВ зрителите да започнат да търсят правата си.

  • 9
    Avatar :-|
    kkk

    "И друго, я отидете в някой европейски град - докато се ремонтира фасадата, върху мрежата е нарисувана сградата и може и изобщо да не забележиш че има скеле."

    На паметника Левски, това може да се види. Бившият хотел Сердика. Прилича на поредния МОЛ, но все пак изглежда много добре

  • 10
    Avatar :-|
    А във Варна правим друго...

    На централната пешеходна улица срещу църквата св. Николай преди три месеца се издигна скеле с такава реклама, преди седмица рекламата беше сменена с такава на друга фирма. По сградата ремонт не се прави(тя е в добро състояние, като изключим покрива, който също не се ремонтира), само си печелят хората!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK