С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 27 юни 2008, 12:09, 6312 прочитания

Рекламата - за един по-красив град

Как бизнесът финансира ремонтите на софийските фасади

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Билборди, пизи, ракети, калкани, транспаранти... Бизнесът с външна реклама има много оръжия, с които да стреля по потребителите, но очевидно не достатъчно. От известно време по строителните скелета около фасадите на столичните кооперации могат да се видят гигантски реклами. Появата им е следствие на нов тип партньорство между бизнеса и собствениците на сградите.

Общественополезен труд


Формулата е следната. Фирма за външна реклама се заема да извърши възстановяване на фасадата на стара централна сграда в лошо състояние, като поеме всички разходи по ремонта, а в замяна получава безвъзмездно правото да постави скеле с мрежа, която едновременно да предпазва минувачите от падане на строителни материали и да служи като рекламна платформа. Собствениците на кооперацията получават финансиране на строително-ремонтните дейности, компаниите за външна реклама разполагат с атрактивна рекламна площ, която да предлагат на своите клиенти, а общината е спокойна, че опасните сгради са обезвредени.

Според Мартин Димитров, мениджър "Развитие" в агенцията за външна реклама Metropolis Outdoor Media Group, това е форма на социална дейност чрез публично-частно партньорство. Димитър Самодумов, генерален директор на конкурентната фирма Megaboard - България, част от австрийската инвестиционна компания "Соравия", се съгласява: "Опцията е проста - или сградите остават в този трагичен вид, или се намира някой да спонсорира санирането."

"Ние категорично считаме, че това е една положителна практика при липсата на финанси и у собствениците, и у общината", коментира арх. Росица Пангарова, началник-отдел "Преместваеми съоръжения и реклама" към Столичната община. Хората, обитаващи ремонтираните сгради, са настроени повече от положително към партньорството си с рекламните фирми, защото в повечето случаи те не могат да си позволят възстановяването на сградата със собствени средства. Домоуправителят на наскоро ремонтирана жилищна сграда на Орлов мост, пожелал да запази анонимност, е на мнение, че това е единственият възможен изход от ситуацията, в която те са задължени от общината по Закон за устройство на територията да поддържат фасадата си в необходим външен вид.



В условията на неработеща наредба за външната реклама разрешения на фирмите, които се занимават със саниране на сгради срещу правото да извършват рекламна дейност, се издават по реда на Закона за устройство на териториите, а в него има три члена, които указват дейността им. Димитър Самодумов, управител на компания Megaboard - България, която извършва ремонтите на шест сгради в София в момента, коментира, че спирането на наредбата от действие ги поставя "малко в ситуация да не знаем какво точно да правим". Той обяснява: "Когато имаш правила, работиш, когато правилата са неясни, работата е трудна." Той обяснява, че за да получи разрешение за поставяне от общината, трябва да подготви художествен проект на фасадата, план за безопасност, да има нужните сертификати за скелетната конструкция, която ще постави и договор за съгласието на етажните собственици.

(Не)изгодна инвестиция

Според рекламоразпространителите те извършват санирането на сградите, следвайки по-скоро обществения, отколкото своя бизнес интерес. В много от случаите е необходима подмяна и на инсталациите, канализацията, покривните пространства и това допълнително оскъпява инвестицията. Участниците на пазара твърдят, че ремонтите им струват между 60 000 и 200 000 лева в зависимост от характера на строителните дейности. Димитър Самодумов от Megaboard България е категоричен: "Нито една фирма, която се занимава с външна реклама, не може да се издържа само от приход от реклама при саниране на сгради, но неправилният подход към такова нещо може да й донесе огромни финансови и имиджови проблеми."

Мартин Димитров от Metropolis Outdoor Media Group също е на мнение, че 12 месеца, което е максималният допустим от закона срок за престой на рекламната мрежа според Наредбата за външна реклама, е твърде кратък период за възвръщане на инвестицията и това е допълнителна дейност, от която компанията не може да печели много.

Megaboard България изчисляват рекламните тарифи според стойността на работата си по обекта, разходите по кредитирането на фирмата и стандартна комисиона за рекламна агенция. Така рекламодателите трябва да им заплатят между 2500 и 7000 евро на месец, за да поставят своето послание, а точната сума зависи от цената на ремонта на самата сграда.

За да използват максимално сроковете за престой на рекламната мрежа, фирмите обикновено ги държат до края на разрешените 12 месеца, въпреки че ремонтните дейности видимо са приключили по-рано. Димитър Самодумов не вижда противоречие с текста на наредбата: "Законът изисква, когато имаш скеле, то задължително да бъде обезопасено с мрежа. След като разрешителното за скелето ми е за 12 месеца, ако то стои 12 месеца, значи мрежата ми трябва да стои 12 месеца." Той добавя, че строителните дейности не могат да се считат за приключили, докато не се извърши финалното боядисване на сградата, което пък се прави непосредствено преди демонтирането на скелето.

Арх. Росица Пангаров от дирекция "Градоустройство и архитектура" коментира ситуацията: "Безспорно е, че бизнесът ще иска рекламата да стои повече, а собствениците ще искат по-бързо да свърши ремонтът. Истината е някъде по средата." Според нея общината се старае да контролира този процес, като изисква от компаниите за външна реклама да представят подробен план-график за вида и сроковете на извършваните строително-монтажни работи. И добавя: "Ние можем да дадем указания, да изискаме информация, но не можем пряко да контролираме, защото това са отношения между собствениците и рекламоразпространителите или фирмата изпълнител."

"В самото начало, както към всяко нещо в България, се подходи с известно недоверие", разказва Мартин Димитров от Metropolis Outdoor Media Group как са реагирали хората първоначално на тяхното предложение да ремонтират сградите, защото са имали предубеждения за качеството на ремонта. Ако с добре свършената си работа спечелят доверието на хората, агенциите за външна реклама може и да успеят да внесат малко ред в рекламния хаос в столицата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1959 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 11131 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10