С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 4 юли 2008, 13:54, 8530 прочитания

Билборд тук, билборд там, каша ще забъркам сам

Проверката на Столична община за незаконни билбордове зададе повече въпроси, отколкото отговори за пазара на външна реклама в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Столичната община успя да се забърка в най-сериозната каша с външната реклама в града.

Наредбата за външната реклама все още е в съда и поне до есента няма да проработи, а договорите на агенциите с нея изтекоха на 1 юли и никой не знае какво ще се случи с тях.


В опит да въведе някакъв ред общината обяви, че след проверка, възложена на общинското дружество "Географска информационна система - София" ЕООД, са установени 194 билборда тип "Пиза" (най-разпространените съоръжения с размер 4х3 метра) на общински терени без договори за наем. Главният архитект на София Петър Диков обяви пред медиите, че разполагат с информация за фирмите, собственици на тези рекламни съоръжения, и по-късно имената им бяха публикувани на сайта на дирекция "Архитектура и градоустройство" (ДАГ) (виж таблиците). Но има още 228 билборда от същия тип на общинска територия без сключени договори за наем, за които липсват и данни за собствеността. Според официалното съобщение на общината дори при онези от рекламните агенции, които са обвързани с договори, са регистрирани нарушения. Но според агенциите тази информация е невярна.

"Това не е вярно"

Александър Лазаров, управител на "ГИС - София" ЕООД, обяснява, че тяхната задача е да изготвят карта на София, на която да отбележат всички рекламни съоръжения в столицата. "Имаме около 25 души анкетьори, които непрекъснато обикалят и събират информация", изяснява той метода, по който се извършва проверката, и допълва, че установяването на нарушенията не влиза в техните правомощия.



Заедно с "ГИС - София" по проверката са работили от Столичния инспекторат, дирекция "Контрол по строителството" към ДАГ, които са определяли собствеността на терена, както и от сектор "Реклама" към Столичния общински съвет. С установяването дали за даден билборд има сключен договор с общината са се занимавали от сектор "Реклама". Началникът на сектора Евгени Радев остана изненадан от съществуването на списък с имена на фирми с липса на данни за договори за съоръженията им. Той обясни, че след получаването на снимковия материал от "ГИС - София", те сверяват констатираните съоръжения със сключените договори, с които разполагат. "Ако има неяснота, се консултираме с фирмата, собственик на съоръженията", обясни Радев. Но всички от фирмите, които "Капитал" потърси за коментар, отрекоха някой да ги е търсил при изготвянето на тази проверка.

Според проверката "Агенция Прима" АД и "Нюз Аутдоор България" АД са собственици на най-много билборда без договор, съответно 57 и 16. И двете агенции за външна реклама са под управлението на Теодора Ъндърууд, като миноритарен дял в "Нюз аутдоор " има рекламният бос Красимир Гергов. Пред "Капитал" обаче тя отрече да притежава незаконни рекламни съоръжения. "Тази информация е абсолютно невярна, нямам нито един билборд без договор", възмущава се Ъндърууд и допълва, че е опитала да получи повече информация за проверката, но всички, с които е говорила в общинските служби, си прехвърлят топката. "Пълно безобразие", заключава тя.

"Това не е вярно, абсолютно не е вярно", отсича и Йордан Цонев, собственик и управител на рекламна и PR агенция "Райц-2" ООД. В списъка на общината неговата фирма има 15 билборда без договор, но той твърди, че притежава далеч по-малко и всички са разположени в частни имоти, за което пък плаща на техните собственици.

Според Калин Генчев, собственик и управител на агенция "Моушън артс" ООД, Столична община не разполага с вярна информация. Той твърди, че фирмата му държи седем борда на входовете и изходите на метростанциите в столицата, за които имат сключени договори за наем с общинското дружество "Метрополитен" ЕАД и отделно имат разрешителни от ДАГ за поставяне на рекламните съоръжения. Генчев обяснява, че за тези позиции на два пъти е бил обявяван конкурс, който те са спечелили, и недоумява как в общинския списък е посочено, че "Моушън артс" ООД има 10 незаконни билборда.

Дори "Билла България" АД, които управляват веригата магазини Billa, попаднаха в списъка, въпреки че според тях "билбордовете на "Билла България" се намират върху частна собственост".

"Незаконната част от бизнеса започна да придобива цифрово изражение. При това тук става въпрос само за съоръженията на общински терени. Ако се добавят и частните, ще стане страшно", коментира председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков. "Булмедия", в която той е съсобственик, също попадна в черния списък, публикуван от ДАГ. Въпреки че и на него не му е съвсем ясно как е установена липсата на данни за договори между фирмите и общината, той смята, че общата бройка на законните и незаконните билбордове в София е общо взето точна.

И в същото време...


На 1 юли изтекоха всички договори на фирмите със Столичната община за поставяне на рекламни съоръжения върху общински терени. Те бяха автоматично удължени с шест месеца в началото на годината за всички агенции, до изготвянето на нови схеми за разполагане на рекламни съоръжения. В условията на спряна наредба обаче решението за продължаване на договорите трябва да се вземе от Столичния общински съвет (СОС) и към настоящия момент се оказва, че абсолютно всички рекламни съоръжения на територията на столицата са незаконни.

"Анархията е пълна", заяви главният архитект на София Петър Диков и уточни, че е внесъл предложение в СОС как да се действа на пазара за външна реклама в тази ситуация. Общината вече е започнала акция за демонтирането на част от незаконните билбордове.

"Вече ги сваляме - каза арх. Влади Калинов, директор Дирекция "Контрол по строителството" към ДАГ. - Започнали сме от НДК като знакова сграда." Той обясни, че демонтирането важи не само за билбордовете тип "Пиза", но за всякакви рекламни съоръжения и се извършва на базата на Закона за устройство на територията, а не според наредбата.

И за да бъде хаосът тотален, делото, което бе образувано в Софийския административен съд след жалба на областния управител Тодор Модев, е отложено за 11 септември. "Дотогава София остава в пълно безхаберие и хаос. Което е ненормално", коментира председателят на БАВР Георги Ненков. Той обясни, че членовете на асоциацията в началото на месеца са изпратили писма до Столичната община, с които предлагат доброволно да плащат компенсации за използването на съоръженията си, въпреки че нямат задължение да го правят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm

По-големите по мащаб корпорации в сектора може по-лесно да могат да се конкурират с гиганти като Disney и Netflix, но и са по-малко склонни на рискове

23 авг 2019, 664 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 1063 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5639 прочитания

23 авг 2019, 4454 прочитания

23 авг 2019, 3054 прочитания

23 авг 2019, 2579 прочитания

23 авг 2019, 1974 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
PR-ите трябва да се научат да мислят като архитекти

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи