Космически сделки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Космически сделки

Космически сделки

2841 прочитания

Още преди да стихнат възклицанията около цената, обявена в началото на седмицата за TV2 и кабелната телевизия "Ринг", медийният пазар посрещна следващата голяма новина. Сделката за "Нова телевизия" се оказа още по-впечатляваща. Вторият по големина национален канал беше оценен на 620 млн. евро. Това е много не само като абсолютна стойност и не просто защото се класира сред топ сделките през последните години.

По изчисления на инвестиционни анализатори цената за "Нова телевизия" се равнява на 30 пъти печалбата й преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за 2007 г. (и около 22 пъти прогнозната EBITDA за 2008). Подобни продажби в медийния сектор обикновено се осъществяват при 10 - 15 пъти EBITDA. Затова изненадата в инвестиционните среди е основателна. Вероятно като оценка, че стойността, обявена за "Нова", е над пазарните очаквания веднага след обявяването на сделката акциите на купувача MTG (вижте карето за тях), търгувани на Стокхолмската борса спаднаха с над 10%. А прогнозата, че след евентуалната продажба и на лидера bTV, инвестицията в българския телевизионен пазар ще надхвърли 1,5 млрд. евро, повдигна основателния въпрос

Откъде заваляха тези пари

Впечатляващото е, че на този фон годишните нетни преходи от реклама в телевизионния сегмент са десет пъти по-малки - прогнозите за 2008 са за около 130 млн. евро.

Купувачите и анализаторите посочват два ключови факта в опит да обяснят впечатляващите инвестиции - първо, българският телевизионен пазар е все още недоразвит и с голям потенциал за растеж и, второ, засега той е разпределен между твърде малко големи играчи, което позволява повече от чудесни печалби (на практика bTV и "Нова" държат близо 90% от рекламните приходи в сегмента).

В прессъобщението си след покупката на TV2 медийният гигант CME прогнозира 20% годишен ръст на рекламните приходи до 2012. Инвестиционен анализатор, който няма отношение към последните сделки, подкрепи тези очаквания с твърдението, че в България разходите за реклама на глава от населението все още са с 30% под тези от страните в Централна и в пъти под нивата в Западна Европа. В същото време над половината от рекламните бюджети на нашия пазар отиват в телевизия, което е доста голям дял в сравнение с други страни. (Неблагоприятно звучи само фактът, че в България рекламните инвестиции са по-голям процент от БВП, сравнени с околните пазари.)

Вероятно не по-малко важно допускане на инвеститорите е, че пазарът ще остане относително затворен. Засега броят на големите играчи нараства от 2-ма на 3-ма - CME, MTG и бъдещият купувач на bTV. Интересното е, че те очевидно влизат на пазара с

Различни стратегии

"Нашият анализ показва, че най-добрият начин за създаване на стойност в България е стратегията на развитието вместо на покупката." Така изпълнителният директор на CME Майкъл Гарин обяснява в сряда пред инвестиционни анализатори защо, вместо да купи пазарния лидер bTV, компанията му е предпочела наскоро стартиралата TV2. CME залагат на това, че имат силни екипи в региона и познават добре съседните пазари. Така с агресивни инвестиции в съдържание и добър мениджмънт компанията очаква, че бързо ще завземе пазарен дял, а в същото време няма да се налага да плаща луди пари за него.

Поведението на MTG - новият собственик на "Нова телевизия", е обратното. Те си купиха пазарен дял, и то според първите оценки - скъпо. (Въпреки че за 2007 спрямо 2006 печалбата на "Нова" е нараснала с 151% при 53% ръст на приходите, което е повече от добре и донякъде оправдава голямата цена).

При тази напълно нова конюнктура на пазара евентуалният инвеститор в bTV вероятно ще е склонен да купи при по-нисък мултипликатор (спрямо EBIDTA), отколкото гръцката "Антена" успя да продаде "Нова". Купувачът на лидера вече е в нова ситуация, защото със сигурност ще се състезава за пазарен дял с поне два агресивни конкурента. За разлика от CME и MTG, които са стратегически инвеститори, бъдещият собственик bTV може да се окаже финансов. През седмицата агенция Dow Jones даже посочи няколко имена на инвестиционни фондове. За тях основен въпрос би бил каква доходност ще генерира покупката им в България - на каква цена ще влязат, каква ще е текущата печалба на телевизията и как ще нараства стойността във времето. Интересът на такъв тип купувач би потвърдил, че за разлика от други сегменти, които са ударени от глобалната криза, медийният пазар в България ще е по-слабо засегнат.

Още преди да стихнат възклицанията около цената, обявена в началото на седмицата за TV2 и кабелната телевизия "Ринг", медийният пазар посрещна следващата голяма новина. Сделката за "Нова телевизия" се оказа още по-впечатляваща. Вторият по големина национален канал беше оценен на 620 млн. евро. Това е много не само като абсолютна стойност и не просто защото се класира сред топ сделките през последните години.

По изчисления на инвестиционни анализатори цената за "Нова телевизия" се равнява на 30 пъти печалбата й преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за 2007 г. (и около 22 пъти прогнозната EBITDA за 2008). Подобни продажби в медийния сектор обикновено се осъществяват при 10 - 15 пъти EBITDA. Затова изненадата в инвестиционните среди е основателна. Вероятно като оценка, че стойността, обявена за "Нова", е над пазарните очаквания веднага след обявяването на сделката акциите на купувача MTG (вижте карето за тях), търгувани на Стокхолмската борса спаднаха с над 10%. А прогнозата, че след евентуалната продажба и на лидера bTV, инвестицията в българския телевизионен пазар ще надхвърли 1,5 млрд. евро, повдигна основателния въпрос


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK