Ще бъде интересно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще бъде интересно

Kезависимо, че стана консултант на СМЕ след покупката на ТВ2, Красимир Гергов иска да си запази статута и на консултант на bTV.

Ще бъде интересно

"Консултантът" на bTV и ТВ2 Красимир Гергов пред "Капитал"

Интервюто взеха: Алексей ЛАЗАРОВ и Весислава АНТОНОВА
12815 прочитания

Kезависимо, че стана консултант на СМЕ след покупката на ТВ2, Красимир Гергов иска да си запази статута и на консултант на bTV.

© Асен Тонев


Профил

Името на Красимир Гергов е най-споменаваното и най-противоречивото на българския рекламен и медиен пазар. Бизнесът му започна в началото на 90-те със серия спорни сделки с рекламно време на държавната телевизия. През годините мрежата от фирми, за които се смята, че се контролират от него, се разпростря върху всеки етап от движението на рекламните бюджети - от рекламните агенции, през медиаагенциите до телевизии, списания и радиостанции. Заради забраната в Закона за радио и телевизия собственици на рекламни агенции да притежават дялове от електронни медии (текст, написан специално за него) Гергов представя участието си в различни канали и станции като "консултантска дейност". Официално той е консултант на bTV, ТВ2 и "Балкан българска телевизия".

Всички се чудят защо ТВ2 се продава на толкова висока цена и към кое точно в телевизията са проявили интерес CME (Central European Media Enterprises)?

- Много е просто. Ако купиш ТВ2 за 150 млн. долара (сделката е за 172 млн., но в нея има и други неща) и инвестираш още 150 млн. долара в програма, екип и техника, можеш да влезеш на пазара много агресивно. Това са много повече пари, отколкото в момента харчат bTV и "Нова". Така че от гледна точка на това колко пари трябва да върнеш е по-подходящо да купиш ТВ2, отколкото например bTV или "Нова".

Купувачи и на трите телевизии най-вероятно ще са големи международни компании. Има ли смисъл мотивът за тези сделки да се търси на по-глобално ниво?

- Има много интересна ситуация в момента и това е световната криза, която не засяга Източна Европа. Тук скоро хората ще започнат да получават по-високи заплати, тъй като трябва да се изравнят с европейската общност. Затова смятам, че банките ще дават все още повече кредити. И само си представете, че те дадат на 1 млн. българи кредитни карти за по 1000 евро, това са 1 млрд. на пазара, част от които ще отидат за реклама и в медиите веднага ще влезе процент от този оборот. Затова смятам, че Източна Европа има потенциал и само ако погледнете цените на акциите на CME на нюйоркската борса, те са паднали с около 6% през последните шест месеца, докато компании като News Corp и Warner са паднали с по 30-40%. Акциите на CME нe са паднали значително, понеже бизнесът им е в Източна Европа. По тази причина всички компании в момента проверяват какво биха могли да вземат в Източна Европа, да инвестират или пък да реинвестират...

Какво точно ще купи СМЕ освен ТВ2?

- В сделката влизат още радио "Мила", което е в София и в Перник, имат ефирен канал, на който излъчва в момента ББТ, и купуват "Ринг тв". ББТ излъчваше на база на договор с една фирма - "Макс ченълс", която сега също си взима ефира и най-вероятно може би или "Ринг" ще отиде там, или някаква нова телевизия ще бъде създадена..

Тоест ББТ отново си става кабелен канал?

Да.

Откакто възникна ТВ2 има сериозни съмнения относно статута на честотите. Как повлия това на сделката със CME?

- Не, не ги притеснява, защото тези честоти са безсрочни. Аз смятам, че е по-добре да имаш безсрочни честоти, отколкото срочни. Ако имаш срочни честоти, те свършват след две години и след това трябва да ходиш наново да пишеш, да ти обясняват и минаваш през един процес, който е... сложен. Освен това предстои цифровизацията, има и някакъв план за нея, но точно как, защо, къде и кои честоти ще се използват - такъв документ няма в България. (Става дума за предстоящата цифровизация на ефира, която ще позволи в него да се излъчват много повече телевизии с много по-добро качество - бел. ред.). Ще има конкурси, които не са ясни сега в момента - дали всички канали ще спрат едновременно и ще почнат заедно, или ще се прехвърлят постепенно на цифрово излъчване. За мен лично не е ясно и кой ще победи в конкуренцията между кабелни и дигитални оператори. Така или иначе в момента ние нямаме закон, който да казва - да, ще има един оператор, който ще изгради мрежата, или всеки един от тези мултиплекси (платформите, чрез които ще се излъчват телевизиите след цифровизацията - бел. ред.) ще бъде даден на телевизиите.

Така че от тази гледна точка, като се направи този анализ, от всичко излиза, че най-добрата покупка е ТВ2.

bTV и "Нова" са инвестирали много в съдържание и никой не им дава в момента сигурност какво ще се случи с цифровизацията. Единствената гаранция за тях е, че имат един срок на техните лицензи, които надхвърлят 2012 г.. Обаче според мен по-важното при тази оценка ще бъде не кой има какви честоти, а кой какво съдържание има и кой какво задължение има към обществото. БНТ ще се качва задължително на мултиплекса, понеже изпълнява обществени поръчки, но същото може да кажем и за bTV, "Нова" и ТВ2. Те изпълняват обществени поръчки от гледна точка на програмната си лиценза. Явявали са се на конкурс и са получили този национален лиценз за програма, която изпълнява общественозначими... неща.

От всичко това излиза, че бъдещето на телевизионния бизнес в България е тясно свързано с държавната регулация, а в момента няма никаква яснота кога и как точно сегашната неясна ситуация ще се изчисти. Получиха ли представителите на СМЕ някаква политическа гаранция, че държавните органи, от които зависи това ще вземат решение в благоприятна за тях посока?

- Според мен има гаранция, защото един такъв голям инвеститор, който купува национален програмен лиценз, за който има обществена поръчка и това е направено чрез конкурс е нещо, което държавата не може да го отрече, неглижира и третира по различен начин от "Нова" и bTV.

А получихте ли все пак изрична политическа гаранция, че нещата ще се развият благоприятно за вас?

- Такова нещо те не могат да получат, защото никой няма да им го даде, но те разчитат на това, че България е все пак част от Европейската общност и законите се зачитат и тук. Никой не може да даде писмено такава политическа гаранция според мен, тъй като това ще бъде много сериозен ангажимент. Никой не може да гарантира например какъв ще е бъдещият закон за телевизия и радио. Така че дотогава надали има друга гаранция освен добро намерение и обещанието, че всеки инвеститор в България е добре дошъл.

Понеже сте консултант и на bTV, имате ли информация какво се случва с подготовката й за продажба?

- Със сигурност мога да ви гарантирам, че мениджмънтът ще бъде същият и че компанията ще се развива добре. В това няма две мнения по въпроса, тъй като мениджмънтът на тази телевизия е един от най-добрите в Източна Европа - това се вижда от резултатите. Смятам, че купувачът ще е голям играч на пазара от сорта на СМЕ или RTL, или финансов инвеститор. bTV e много подходяща за инвестиционни фондове, които не са специалисти в медиите. Те търсят компании, които правят много голям кеш, много голяма печалба. Tака че аз предполагам, че най-сериозен интерес ще бъде проявен от фондове, които нямат много други възможности за инвестиции в момента заради световната финансова криза.

Трябва да се има предвид също и че News Corp. (американската компания собственик на bTV - бел. ред.) в момента проверяват каква е стойността, която биха могли да получат, а не непременно да я продадат. Те ще я продадат само при условие че получат добра цена. Така че не е задължително да бъдат продадени. Но който и да дойде на тяхно място, той ще бъде сериозен инвеститор с големи възможности, защото bTV наистина ще бъде продадена за много пари.

Ще се запази ли сегашната връзка между bTV и ТВ2 след продажбите на двете телевизии?

- До момента беше в някаква степен възможно да има по-добри контакти между двата канала благодарение на това, че аз засега съм консултант и на ТВ2, и на bTV. Но много зависи от това bTV с какъв нов собственик ще бъде и той дали ще продължи моя договор.

А всъщност на колко телевизии сте консултант, през времето е ставало дума, че имате договор и с ББТ?

- А, да, вярно, и на тях съм консултант. Вижте, там в момента се подготвя промяна, която ще се стане факт септември месец, Ще си смени логото, опаковката и се очаква да бъде една информационна телевизия. Аз знам, че в България трябва да има две-три такива информационни телевизии като ББТ, Re:TV и "Европа". Всяка от тях може да си намери подходящо място - едната ще бъде по-политизирана, другата ще бъде по бизнес ориентирана, третата ще бъде може би по-жълто насочена.

Запознат ли сте каква е собствеността в тази телевизия, кой е неин собственик?

- В момента е собственост на [Петър] Манджуков.

Той има ли все още интерес да продава телевизията?

- Той има интерес, обаче е инвестирал много средства в ББТ през времето и сега да се търси възвращаемост на база на рейтинг и някакви други данни, е трудно според мене.

Ще се смени ли програмната схема на ТВ2?

- О, със сигурност ще се смени. Ще има новини, интересни предавания... Тя си има някакъв програмен лиценз, който ще спазва естествено.

С какво ТВ2 ще се различава от bТВ и "Нова", така че да е по-интересна на пазара?

- Те ще направят съответните изследвания, които ще намерят своята ниша и ще се стараят според мен да бъдат насочени към по-младите, по-любопитните и по-нетрадиционно мислещите... Наистина там ще се вкарат много средства, не по-малко, отколкото bТВ инвестира в момента в програма, така че би трябвало да се очаква един перфектен продукт.

В каква позиция ще постави bТV и "Нова тв" канал като ТВ2?

- Аз мисля, че специално в bТV мениджмънтът има много сериозен потенциал. До момента News Corp., понеже имаше на пазара само две комерсиални телевизии, не смятаха за необходимо да инвестират много средства в производство на съдържание. Смятам обаче, че мениджмънтът там има много голям потенциал да развие и други формати, да докаже още повече себе си в една по-конкурентна среда. Така че ще бъде интересно и при всички случаи ще бъде добре за целия пазар и за рекламния пазар, и за продуцентските компании. Новините също ще бъдат по-конкурентни, оттам по-обективни. Всичко ще стане по-добре и за зрителя.

А как мислите, че ще се отрази сделката за ТВ2 на по-малките играчи?

- Те трябва да бъдат конкурентоспособни на пазара, за да имат рекламни бюджети. И тази година има доста добри приходи от реклама и според мен пазарът позволява да съществува една трета национална телевизия, ефирна, защото се развива с около 27% на година. Тоест има място. Ами те малките играчи и до този момент не са с най-голям процент от пазара, но СМЕ са доста агресивна компания. В Румъния са номер едно, на светлинни години от следващия канал. Но там няма, разбира се, такава компания като bTV. Направиха и голям удар в Хърватия. Купиха един сравнително малък канал като ТВ2, но той в момента е номер едно по праймтайм, би RTL и MTG, и двата национални канала ги бият за една година и в момента са лидер по праймтайм. Което беше една от причините да харесат ТВ2.

А тяхната инвестиция там каква е била...

Мисля, че вкараха 70 млн. в програма и купиха възможно най-добрата техника. Сега са наистина номер едно там и това даде мотив на мениджмънта да реши да инвестира в България.

Какво ще е отношението ви към вестник "Класа", към другите издания, с които ви свързват. Във вестник "Кеш" имате ли участие като консултант или като дялове...

- Тези медии според мен са някакво необходимо зло, тъй като те не са печеливши, но дават някакъв баланс в обществото. Все още хората или поне тези на по-сериозна възраст четат вестници. Доколкото знам, младите хора не го правят, но за сметка на това политиците четат вестници. Несериозно е да има вестници с до 5 хиляди тираж. На всички е ясно, че причината за тяхното съществуване [в България] е, че те се използват за влияние, което мисля, че няма да се случи в телевизионния бизнес. Ние сме малка държава, не като Румъния, Гърция, Турция - там тези медии ги ползват само за влияние. Като изключим СМЕ в Румъния, всички телевизии губят пари, но ги държат за влияние.

Вие развивате и няколко списания, там какво се случи. Вярно ли е, че имате интерес да придобиете и друга марка - списание "Мода"?

- Вярно е. Целият медиен пазар се развива много добре.

Това докога ще продължи според вас?

- Ами още поне пет години. Номинално ръстът на рекламният пазар ще продължи да бъде същият.

Профил

Името на Красимир Гергов е най-споменаваното и най-противоречивото на българския рекламен и медиен пазар. Бизнесът му започна в началото на 90-те със серия спорни сделки с рекламно време на държавната телевизия. През годините мрежата от фирми, за които се смята, че се контролират от него, се разпростря върху всеки етап от движението на рекламните бюджети - от рекламните агенции, през медиаагенциите до телевизии, списания и радиостанции. Заради забраната в Закона за радио и телевизия собственици на рекламни агенции да притежават дялове от електронни медии (текст, написан специално за него) Гергов представя участието си в различни канали и станции като "консултантска дейност". Официално той е консултант на bTV, ТВ2 и "Балкан българска телевизия".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Who

    Браво на мошенника

  • 2
    Avatar :-|
    Случаен

    Един въпрос трябваше какви са инвестициите му в онлайн сектора? Ние си знаем, но е добре и хората да знаят :-)

  • 3
    Avatar :-|
    обикновен

    ДС е навсякъде и във всичко. За това сме на това дередже.

  • 4
    Avatar :-P
    Йовчо

    Кого лъже с тази папионка? Народа, флоберката или резидентите на КГБ?

  • 5
    Avatar :-|
    слеп

    Капиталистите нали воюваха с него. Да не би пиеро 97 да са пущили някое харно каренце в печатното издание?:)))

  • 6
    Avatar :-|
    Учудена

    Не мога да си обясня този небивал интерес към българския тв пазар,при положение,че все повече намаляваме като население,т.е и рекламния пазар се свива,освен ако чуждите компании не искат да навлизат и на други пазари освен нашия,но за мен всичко това е пране на пари чрез чужди фирми,колкото и да са световно известни и присъстващи на борсата.А това че в България заплатите щели да се вдигат,че хората да вземали кредитни карти направо да паднеш от стола на който стоиш,от смях.Да се смееш ли да плачеш ли,а хората в трудоспособна възраст напускат ли напускат България...То стана като изказването на Петър Димитров че в Китай започнали да ядат хляб от жито,че поскъпнала пшеницата на международните пазари...бисери,бисери, с които да пълнят вестниците и пространството и най-вече да отвращават хората още повече.Но най-гадното е че се мислят за велики и непоклатими,а държат средства с които наистина могат да управляват,не само пари,но имат и власт.

  • 7
    Avatar :-|
    d

    Бг може би привли4а големи корпорации с това 4е корпоративния данък е един от най-ниските в света!!!! Но приказките на този за изравняването и за кредитните карти са направо гроескни. Хей, Другари, дори и в Бг хората не са ве4е толкова прости, колкото бяхме! Сега имаме достъп до всякаква информация и сме понау4или това -онова. Внимавайте какви глупости дрънкате в медийното пространство, 4е по4вате да се излагате.

  • 8
    Avatar :-|
    Yankee

    комунистическия боклук осребри награбеното....

  • 9
    Avatar :-?
    Dobri

    Отговорите на тези въпроси ли са давани? Пича може да съди Капитал, ако се окаже, че са променили нещо по съдържанието на интервюто.
    Прави впечатление неграмотността в това интервю - според мен не е минавало през писмена редакция! Всъщност за Капитал ли е давано?

  • 10
    Avatar :-|
    Мда

    Гергов си е оплел кошницата много отдавна. От време на време говори неграмотни глупости, ама много добре знае какво ще се случи и със ЗРТ и с цифровизацията, защото всичко си е с написан вече сценарий. Интересно ми е в какво инвестира по-нататък


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.