Няма образование, няма хъс

Въпреки че индустрията се развива, пред нея стоят дълбоки проблеми според директорите на Ogilvy&Mather Sofia

Екатерина Тупарева
Екатерина Тупарева    ©  Надежда Чипева
Екатерина Тупарева
Екатерина Тупарева    ©  Надежда Чипева

Профил

Екатерина Тупарева завършва УНСС, а след това дизайн и илюстрации в London College of Fashion. Завършва WPP MBA програма в периода 1998-2000 г. В Ogilvy & Mather е от 1994 - първо като медия директор, а от 1997 г. като управляващ директор.

Мария Тодорова е завършила Националната художествена гимназия, специалност "Плакат". Осем години бе арт директор в McCann Erickson Sofia, две години криейтив директор на Euro RSCG Sofia. От 2006 г. е криейтив директор на Ogilvy & Mather Sofia.

Последните 12 месеца могат да се определят като една от най-добрите за софийския офис на Ogilvy&Mather.

Спечелиха сребърно отличие на регионалния фестивал Golden Drum, две златни награди от първото издание на българските награди за рекламна ефективност Effie и привлякоха още нови клиенти, между които Globul, Germanos и Praktiker. А сега станаха и едва четвъртата агенция, печелила приза "Агенция на годината" на ФАРА.

И няма как да не са доволни от всичко това. "Винаги съм твърдяла, че за нас основният смисъл на рекламата е да продава и в този смисъл много се зарадвахме на наградите за ефективност. Но това, че по някакъв начин успяваме да направим неща, които, освен че постигат резултати, се харесват и на журито и аудиторията, е нещо, което ни радва", казва управляващият директор на агенцията Екатерина Тупарева. Въпреки че агенцията трябва да се справя с работа по над 60 търговски марки, явно успяват да се справят и с креативната част от бизнеса. Според криейтив директора Мария Тодорова всичко е "въпрос на разпределяне на ресурсите. В такива пикови моменти, когато имаш много работа, е хубаво да намираш време за развитие на креативни дейности, за да можеш по този начин да стимулираш екипа и за най-тежките клиенти да дават достатъчно добри креативни решения". Тя изрази притеснение, че пазарът ни се е отдал на инерция и липсват иновативни решения. "Важното е ти сам да си вдигаш летвата и да имаш достатъчно обем работа и същевременно да искаш да постигаш по-добри неща, отколкото си правил преди. Много малко хора [напоследък] имат хъс да правят нещо добре", казва Тодорова.

Не ми се бъркай!

Разговорът бързо преминава към случилото се на тазгодишното издание на фестивала. И Екатерина Тупарева, и Мария Тодорова се включиха към групата, според която масовите категории на фестивала трябва да бъдат разделени по подобие на тези за тв реклама.

Според Тодорова това издание на фестивала е било по-слабо от предишното, но не защото не е имало силни заявки, а "просто количествено имаше по-слаби неща". Мнението на Тупарева е малко по-различно - според нея фестивалът е бил по-добър от предходния, "но няма драстично движение напред, сравнено с минали години".

Обяснението се крие в един от основните проблеми на българския пазар, поне според управляващите Ogilvy. А именно "нивото на маркетинговите специалисти и това, че в България до голяма степен хора от ниските нива в маркетингови отдели решават да се бъркат в криейтив процеса", описва ситуацията Тупарева. Според нея този проблем е пряко следствие от бурното развитие на индустрията и нуждата от образовани и компетентни хора, които да работят както в агенциите, така и в маркетинговите отдели на рекламодателите. "Когато един отдел от двама души трябва да стане 10, няма образователна система, която да подготви кадри, и рекламата се е превърнала във футбол - всички си мислят, че разбират. Някой, който има опит пет месеца, изведнъж решава, че той е творец и му е хрумнала гениална идея, и трябва да ни каже какво трябва да се направи. Това опитните хора при клиентите не го правят. И от това, че такива хора се бъркат в криейтив процеса, до голяма степен страда крайният продукт", обяснява Тупарева. Неопитността на част от маркетинг специалистите според Мария Тодорова е причина и за липсата на по-смели комуникационни решения.

Научен комунизъм и маркетинг!?

Логично следващият въпрос е свързан с наложилото се разширяване на Ogilvy, след като благодарение на гръцкия клон на международната агенция те спечелиха за клиент Globul и Germanos. Макар и трудно по техните думи, попълването на необходимите позиции почти е завършило. Що се отнася до криейтив хората, Тодорова е разчитала на препоръки от приятели, познаващи пазара, както и на онлайн форуми, в които млади дизайнери качват портфолиата си. Но когато става въпрос за попълнения в отдела за обслужване на клиенти, Тупарева отново се връща на проблема с неадекватното образование в България, което според нея е безобразно. "Хора, които не са изкарали една стотинка, преподават, губят времето на студентите, те излизат с едно фалшиво самочувствие и нищо не знаят, а имат претенции, за което може би са прави донякъде, защото са загубили няколко години да учат." Тя дори препоръчва на младите хора да отидат на стаж в рекламна агенция, отколкото да си губят времето и парите да плащат за образование. "Няма нужда да се опитваме да откриваме топлата вода и някакви преподаватели, които довчера са преподавали научен комунизъм, да предават маркетинг, без да са прочели нищо. Трябва да пуснем лицензирани училища да влязат в България, които съществуват в Западна Европа", смята Тупарева.

Друг голям проблем на индустрията според нея е практиката на някои агенции да осигуряват служителите си на минимална работна заплата. "Като спестиш толкова голям процент от осигуровки, данъци и т.н., можеш да дадеш на клиента оферта, която някой, който си плаща данъците, не може. Много по-ниска, с от 30% до 50%. Това дали плащаш данъци или не е морален въпрос. Нашата държава разрешава на голям процент от фирмите да не плащат данъци и осигуровки. Това пречи на агенциите, които реално правят нещо за тази държава, да се развиват", възмущава се Екатерина Тупарева.

Третият основен проблем според Тупарева и Мария Тодорова е задълбочаващата се липса на ценности, която криейтив директорът признава, че се дължи до известна степен и на рекламната индустрия. "Не може да излиза диня с триъгълник. Съжалявам много, това е абсурдно!", възмущава се Тодорова. Според Екатерина Тупарева тази липса на ценности включва и предишния проблем - неплащането на данъци и така се завърта един омагьосан кръг.

Въпреки всичко все някога този омагьосан кръг ще бъде прекъснат - дали благодарение на държавна регулация, саморегулация или пък агенции, които успяват чрез работата си да дават пример на всички останали, каквато е Ogilvy през последната година.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


10 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    mara discoto

    mara disko zvqra kato pusna mara otvara4kata, kak moje sega da se otvarq za dini i triugulnici

  • 2
    Avatar :-|
    anonimen

    Звучи някак смешно "рекламната агенция на годината" да се оправдава със своите клиенти за липсата си на добри идеи...

  • 3
    borislavkandov avatar :-|
    Борислав Кандов

    Когато направиха "Отварачката" Мария още беше в Euro RSCG, ако не и в McCann.

  • 4
    Avatar :-|
    mara discoto

    странно, на мен пък ми каза, че тя е измислила прякора, за да засили ефекта "от уста на уста"

  • 5
    Avatar :-|
    Филип Котлър

    ООО , а Вие какво очаквате от пазар с размер 20-на спота от 30 секунди по време на "СУПЕРБОУЛ".
    А и що не питате Гергов? И без това рекламата си е неговия двор.

  • 6
    Avatar :-|
    Верно ли уе

    Омагьосаният кръг се нарича Шуробаджанащина.
    Нямате кадри и няма и да имате кадри, докато не си уволните лицеприатните мениджъри, които по стара българска традиция избягва да наемат професионалисти случайно да не им вземат местенцето.
    Наскоро разбрах че в Огилви ивент мениджър взима 900 лева заплата и си плаща сам разходите по транспорт и телефона.
    Да ви е честито господа и госпожи "успели в живота" рекламни могули и могулки, точно след една година и за вас ще работят виетнамци. Ние "прецаканите" ще сме далече от тази пошла и проституизирала се държавица.

  • 8
    tanya.natfa avatar :-|
    Оръжие Скрито В Цветя

    Чули хората, че сексът продава... И хайде "юруш на маслините". Ама кой да се поразрови и да види, че има едно нещо в световния рекламен бизнес дето му викат erotic marketing culture и едно друго нещо дето му викат порно. Очарователно беше как на улицата в центъра един не повече от 13 годишен "иначе така нешинен хлапак" рисуваше на розовия триъгълник на Мара, познайте какво- косми.:)

  • 9
    galinberbenkov avatar :-|
    Галин Бербенков

    С трици маймуни не се ловят. Точно от Огилви това трябва да са го научили много добре. Една дузина качествени млади кадри ги изтърваха, заради смешните заплати, които им даваха.

    А да се оправдаваш с качеството на образователната система е толкова лесно.

  • 10
    Avatar :-|
    бай Страти

    №7 е много прав. Тия хич не са в час. Скарани са с дълбините на истинския и сериозен ПР. Ед но е


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Код "Премиера"

Код "Премиера"