В периферията на кризата

Българските рекламодателизапочнаха да преосмислят бюджетите си, но гледат спокойно към бъдещето на рекламния пазар

     ©  Михаил Михайлов
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

В същото време по света...

Глобалната медиа агенция ZenithOptimedia, която традиционно подготвя прогнози за развитието на рекламния пазар на всеки три месеца, излезе с критичен доклад за растежа му тази седмица, цитиран от специализираното издание Advertising Age. Прогнозираният през юни годишен ръст на инвестициите в сектора от 3.5%, сега е снижен на 1.8%. За следващата, 2009 г. очакванията са дори по-лоши - при последното изследване цифрите са показвали 2.7%, а сега сочат 0.9%. Драматичните прогнози на ZenithOptimedia обаче се отнасят за американския пазар. Доста по-различна се оказва картината в развиващите се страни. Така например очаквания ръст на рекламния пазар в Латинска Америка е 10%, а в Азия около 6.6% за тази година и около 5.2% за следващата.

Според медиа агенцията 65% от глобалния ръст на рекламния пазар ще се дължи именно на развиващите се пазари следващите няколко години. Прогнозите са, че Русия и Бразилия ще се присъединят към топ 10 на най-големите рекламни пазари до 2010, съответно под номер 6 и под номер 8, след като през 2007 са били под номер 13 и 11. От друга страна, от така нар. БРИК икономики (Бразилия, Русия, Индия и Китай) Китай пък вече е под номер 5 в същото подреждане.

ZenithOptimedia отбелязват, че в същото изследване, проведено заедно с изданието Business Week, американските потребители били попитани какво биха си спестили, ако са принудени да намалят разходите си като цяло. 56% от респондентите са казали, че ще харчат по-малко за луксозни стоки, 50%, че ще намалят разходите си за пътувания и 39% за забавления. Това поставя тези сектори в сериозен риск да орежат рекламните си бюджети. Доста по-малко от отговорилите са заявили, че ще спестяват от домакински стоки (23%), облекло(15%) и основни продукти (6%).

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Y

    Как ще влияе кризата у нас на пазара у нас , особено на недвижими имоти след като те са функция на пазара на наркотици, синтетична дрога и контрабанда? Все едно на папуасите или бушмените кризата да им повлияе! Мутрите пак ще карат скъпи джипове и ще се фукат пред СИН СИТИ и НАЙ-КЛУБ, а мутресите им отново ще имат статута на луксозни вещи за краткотрайна употреба. Така че няма страшно у нас. Затова и т.н. юпита ще се връщат тук. А те както се знае обслужват тази елитни гангстери. Закщо КАПИТАЛ се прави на интересен? Сякаш г-н Прокопиев не знае структурата на пазара и капитала у нас? Та всички строят с кредити, които се връщат от пари изкарани в сивия сектор...Затова и банките си спят спокойно. А помните ли, че Маркс беше казал"Комунизмът ще победи в най-развитата страна". Е, това в САЩ е първи пробен опит....

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-P
    axa

    Рекламаджиите, споко, ние потребителите горещо приветстваме намаляването поне наполовина на досадните ви реклами, а тъпите може да ги спрете съвсем. И за нас добре и за вас икономии. :)

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    ЖТГН

    Пише се МЕДИЯ!

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-P
    валя

    ХАХАХАХАХ! Вие не се отказвате с тази ваша "медия". Правилни са и двата варианта - "медия" и "медиа".

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    хм...

    Не зная за другите, но аз лично, без реклами, последен модел кола или мобилен телефон все някак ще преживея, но без хляб, мръвка, чушки и домати - май не мога да мина. Струва ми се, че в най-скоро време ще се наложи да преосмислим потребностите си и респективно приходите и разходите.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    ds

    Рекламодатели и оптимизация на разходите - баси смешката. Ако имаше дори наченки на подобна мисъл отдавна да бяха прехвърлили вниманието си върху възможностите за реклама в Интернет - единствената медия, която бележи ръст на доверие, пазарен растеж в пъти и предлага най-ниска цена за потребител. Но друго си е да вземаш комисионерски бонуси и да източваш рекламни бюджети през приближени агенции.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    hi

    ако някои тележизия купи предажането тутурутка 6те се раджа ни на успех и на пари

    Нередност?
Нов коментар