Тв сделки в сянката на световната криза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тв сделки в сянката на световната криза

 

Тв сделки в сянката на световната криза

Възможно ли е да се променят условията по продажбата на bTV и "Нова тв"

Весислава АНТОНОВА
2614 прочитания

 

© Shutterstok


Помните ли безгрижните времена отпреди само няколко седмици, когато брояхме невярващо нулите в обявените сделки за покупка на най-големите български телевизии? Мениджмънтът на "Нова тв" с треперещ от вълнение глас обяви, че каналът ще бъде купен от шведския медиен гигант MTG за 620 млн. евро. News Corp. смело поиска за bTV и още няколко много по-малки канала на цена от един милиард евро...

Два месеца по-късно ситуацията около двете най-големи сделки на българския телевизионен пазар вече не изглежда толкова ясна. Върху тях падна сянката на световната финансова криза, която промени плановете за инвестиции на практически всички играчи.

Още когато стана ясно, че Lehman Brothers фалира, медийните анализатори и бизнесът започнаха да се питат ще повлияе ли това на продажбата на най-големия телевизионен канал в България bTV. Американската инвестиционна банка беше консултант на News Corp. по сделката.

Опитът на "Капитал" да получи коментар на тези въпроси беше отклонен. Мениджмънтът на bTV е в чужбина и и никой не се нае да каже ще повлияе ли кризата на сделката.

Решението на News Corp. да продаде няколко от компаниите си в Източна Европа, между които и bTV, бе първото от серията събития, които подготвиха, както тогава се очакваше сериозна промяна на българския телевизионен пазар. Според прогнозите на различни анализатори очакваната тогава цена за българския канал бе 1 млрд. евро. Дори и цената тогава да изглеждаше логично висока заради влиянието и внушителния пазарен дял на bTV от 34.9% (за сравнение, конкурентите и от "Нова тв", които са на второ място като аудитория и приходи, имат дял от 15.6 по данни на TNS/TV Plan за юни 2008), сега сметката вече изглежда по-различна. Цените на двата канала изглеждаха оправдани, при условие че рекламният пазар в България ще продължи да расте с досегашните темпове - между 20 и 30% на година.

Според оптимистичните прогнози за това как ще се отрази глобалната криза на България ръстът на икономиката ще се забави. Всъщност охлаждането на рекламния пазар вече започва да се усеща и прогнозите за следващата година са, че ако има ръст, той ще бъде минимален в сравнение с досегашния.

Финансирането на сделките е другият деликатен момент за тяхното осъществяване. Световната криза доведе до силно затягане на условията за отпускане на кредити и увеличаване на лихвените проценти, така че намирането на пари, ако е възможно, ще бъде много по-трудно.

Въпреки кризата News Corp. не се отказва да финализира сделката и нае нов консултант по нея. След фалита на Lehman Brothers компанията на Рупърт Мърдок избра за консултант по продажбата на телевизионните си активи в Югоизточна Европа JPMorgan, съобщи информационната агенция Dow Jones.

Сделката за "Нова тв"

Другият често задаван въпрос през седмицата беше ще се финализира ли и при какви условия сделката за продажбата на "Нова тв", която подписа предварителен договор с шведската Modern Times Group (MTG) за рекордните 620 млн. евро. Серия от слухове, свързани с това, обикалят медийния пазар от известно време. Според някои от тях шведската компания обмисля оттегляне от сделката с "Нова", а според други MTG проявява интерес към сделката за bTV. "Очакваме да приключим сделката до края на октомври и не можем да коментираме нищо, преди това да стане", обясни пред "Капитал" говорителят на MTG Бърт Уилбърг. Гръцките собственици на "Нова" - "Антена", и българският мениджмънт на компанията отказаха да коментират евентуални промени в параметрите на сделката.

В интервю за Dow Jones шефът на MTG Ханс-Холгер Албрехт обясни цената с очакванията за ръст на българския рекламен пазар от 20% годишно през следващите три години.

Преди малко повече от месец говорителят на MTG Бърт Вилборг коментира: "Мисля, че платихме съвсем релевантна сума и сме купили най-добрата придобивка. Много сме доволни и мислим, че телевизията ще продължи да се развива", каза той. Според него България е много вълнуващ пазар, с растящи рекламни инвестиции, а икономическите перспективи пред страната са отлични.

Според финансисти, които твърдят, че разполагат с вътрешна информация, обаче позицията на MTG е претърпяла промени. Анализатор, не пожелал да бъде цитиран, коментира, че ако е на мястото на шведската компания, при създалата се криза "бих рискувал 60 млн. [колкото се твърди, че е платено при подписването на договора], за да спася 600".

Единствената сигурна информация за сделките към момента е, че всички ангажирани с тях в момента са много ангажирани със сложни преговори и още по-сложни сметки. Каква ще е развръзката предстои да разберем в края на месеца, но по всичко личи, че параметрите на тези сделки едва ли ще останат такива, каквито очаквахме да бъдат в не толкова далечното, но безгрижно минало - във времето преди финансовата криза да обгърне с лепкавите си пипала целият свят.

Помните ли безгрижните времена отпреди само няколко седмици, когато брояхме невярващо нулите в обявените сделки за покупка на най-големите български телевизии? Мениджмънтът на "Нова тв" с треперещ от вълнение глас обяви, че каналът ще бъде купен от шведския медиен гигант MTG за 620 млн. евро. News Corp. смело поиска за bTV и още няколко много по-малки канала на цена от един милиард евро...

Два месеца по-късно ситуацията около двете най-големи сделки на българския телевизионен пазар вече не изглежда толкова ясна. Върху тях падна сянката на световната финансова криза, която промени плановете за инвестиции на практически всички играчи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    леле

    както се бяхме наточили за големите инвеститори в медийния сектор, така май излгежда, че черна котка ни мина път. Язък!

  • 2
    Avatar :-|
    ЖТГН

    Пише се МЕДИЯ.

  • 3
    Avatar :-P
    valia

    Абе, хора не ви ли писна с това: "Пише се МЕДИЯ". И двете "медия" и "медиа" са правилни. Същото е и с "хазяин" и "хазаин".

  • 4
    Avatar :-|
    Лейлок

    Както "социализмът" и "социализъмът".

  • 5
    Avatar :-|
    100jan

    На каква база бТВ е обявена за най-голямата телевизия в България? Ако е като персонал и база - не е най-голямата. Ако е като обхват - също. Приходите от реклама не правят една телевизия голяма, а само богата. ВВС е голяма телевизия с малък рекламен приход. При бТВ е точно обратно. Та ако е възможно, то нека авторът да сподели от каква позиция нарича бТВ "най-големия телевизионен канал в България"?

  • 6
    Avatar :-|
    hu

    която телевизия купи предаването ТУТУРУТКА ще се радва и на рейтинг и на финанси!

  • 7
    Avatar :-|
    Pora

    100jan
    Може би най-голяма се има предвид под телевизията с най-висок среден рейтинг, т.е. най-много хора предпочитат да гледат БТВ. Иначе като разпространение се ловят на антена навсякъде, както и БНТ и Нова.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK