С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
51 5 дек 2008, 15:42, 10955 прочитания

Медиите са ни скъпи

Групата, представлявана от Ирена Кръстева, купи TV7 и в. "Експрес"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако има състезание по шеметно придобиване на медийна собственост, бившата шефка на тотото Ирена Кръстева щеше гордо да получи златния медал. Тя влезе на вестникарския пазар преди по-малко от година и половина, след като представлявани от нея компании закупиха всекидневниците "Монитор", "Телеграф" и "Меридиан мач", седмичника "Политика" и регионалния в. "Борба". Заедно с централните издания тя придоби и мажоритарен пакет акции в една от големите вестникарски печатници - ИПК "Родина". Миналата седмица Ирена Кръстева получи контрола и в дружествата, които притежават ТV7, издават в. "Експрес" и едноименния сайт. Така в медийната група, която бившата шефка на тотото представлява, вече има шест вестника и една телевизия, а според няколко източника от медийния пазар Кръстева проявява сериозен интерес към закупуването и на радиоверига. След покупката на "Експрес", новата медийна група вече контролира още по-голяма част от тиража на вестникарския пазар.

Според неофициални данни за отпечатаните бройки вестници групата около Ирена Кръстева има дял от близо 35%. Доста по-несъществен е делът й от рекламния пазар (вижте графиката). Макар и готвена отдавна, сделката за TV7 и в. "Експрес" беше обявена само дни преди сключването й. През седмицата с официално съобщение съветът на директорите на "Краун медиа" - компанията, която притежава двете медии, съобщи, че за продажбата им се водят преговори с инвеститори и сделката трябва да стане факт до няколко дни. Източници на "Капитал", запознати с хода на преговорите по сделката, обясниха, че истинското финализиране на операцията по придобиването на медиите ще приключи до няколко месеца, когато компанията купувач, извърши и последното плащане. Видно от търговския регистър (от сряда) Кръстева е поела оперативното управление на "ТВ седем" ЕАД и "Експрес БГ" ЕАД (и двете дружества собственост на "Краун медиа"). В същия регистър е отбелязано, че в списъка от акционерите на "ТВ седем" ЕАД фигурира единствено "Краун медиа" ЕАД, представлявано от Кръстева.


Всички страни по сделката отказват коментар или каквито и да било подробности по нея. Практически собственик на "Краун медиа" е бившият шеф на Общинска банка Любомир Павлов, но формално дружеството се притежаваше и управляваше от негови приближени хора. Официално нито една от страните по сделката за TV7 и в. "Експрес" не обяви не само цената, но и кой е купувачът. Ирена Кръстева беше представена като консултант на медиите, а не като техен собственик. Една от възможните причини за това е желанието да се избегне изпращането на
уведомително писмо до Съвета за електронни медии и да се иска позволение от Комисията за защита на конкуренцията.

Продажбата на телевизионния кабелен канал и на ежедневника "Експрес", както и на сайта Еxpres.bg, е била договаряна от дълго време. Това потвърдиха и собствениците на "Експрес" и ТВ7, като не пожелаха да дадат повече подробности. Трите медии се развиха по проект на Диляна Грозданова (която е управител на телевизията), съпруга й Любомир Павлов и брат му Юлий Павлов. Стана ясно също, че към ТV 7 интерес са заявявали и други чуждестранни компании, но офертата на Кръстева била най-привлекателна финансово.

Кабелният канал ТV7 бе замислен като ефирна софийска телевизия, но така и не успя да се пребори за лиценз за национален ефир. Телевизията бе обявена за продажба още през лятото заради ниските си рекламни приходи, но дълго време не успя да намери купувач. Вестник "Експрес" пък стартира миналата година, като първоначалната му визия и съдържание бяха
планирани по подобие на британския таблоид "Сън". Докато не се финализира сделката по придобиването на медиите, промени в тях няма да бъдат извършвани по предварително споразумение между продавача и купувачите. От миналата седмица вестник "Експрес" не се печата в печатницата на "Вестникарска група България", а в ИПК "Родина", където Кръстева е мажоритарен собственик.



Предишната голяма сделка на представляваната от Ирена Кръстева компания - тази за "Монитор", "Телеграф" , "Политика" и "Меридиан мач", беше финансирана от Корпоративна търговска банка. Допреди седмица купуването на четирите вестника имаше сравнително ясно обяснение. Те имаха дялове в ИПК "Родина", която освен печатарските машини притежава много голям парцел земя на доста атрактивно място - до Цариградско шосе в София. Цената на парцела практически надхвърля (или поне така беше в момента на сделката) цената на вестниците. Преди една година изглеждаше, че интересът на тази бизнес група е бил именно към терена. След сделката за TV7 и в. "Експрес" обаче става ясно, че амбициите й са доста по-големи.

Председателят на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка Цветан Василев отрича участие в покупката на ТV7 и в. "Експрес". "Не финансираме сделката за покупка на тези медии. Не сме и създавали отделно дружество за покупката им. Това не е предметът на дейност на банката и информацията е абсолютно несериозна", казва Цветан Василев пред в. "Дневник".

Финансирането на сделката е интересно не само заради съмненията в произхода на средствата на бившата шефка на тотото и майка на приближения до ДПС заместник-министър на бедствията и авариите Делян Пеевски. Намирането на ресурс за подобна покупка в разгара на финансовата криза вероятно е доста трудно упражнение. Банките вече са много по-консервативни и отпускането на средства за покупка на губеща медийна компания при възможност за свиване на рекламния пазар изглежда почти невъзможно.

Въпреки това изглежда, че групата около Ирена Кръстева разполага с още свободен ресурс да продължи медийната си експанзия. След като преди няколко месеца "Нова медийна група холдинг" придоби великотърновски вестник - "Борба", Кръстева е проявявала интерес и от придобиването на двата най-тиражни регионални всекидневника "Струма" и "Марица". Пред

"Капитал" издателят Степан Еремян потвърди, че е имал разговори с представители на "Нова медийна група холдинг", към вестниците интерес са проявявали и други хора. "Със самата Ирена Кръстева не съм се срещал, а с нейни представители. До конкретни преговори не се е стигало. Имало е спорадичен интерес и разговори", каза Еремян.

Играчи на пазара, запознати с бизнес плановете на бившата шефка на тотото твърдят, че с тези придобивания намеренията й да разраства влиянието си на пазара няма да спрат. Амбициите на новата медийна бизнес дама са да изгради мултимедийна империя, но за да се случи това окончателно, в колекцията и от медии липсва само радио. Засега е трудно
да се прогнозира коя радиостанция би купила тя, но разговори в тази посока са били провеждани. Независимо дали плановете за по-нататъшна експанзия се осъществят, очевидно е, че на медийния пазар вече има нов сериозен играч с доста големи амбиции. В момента той инвестира в не особено печеливши начинания и възможните обяснения за активността му са две - или има капацитет да реформира управлението и съдържанието на тези вестници и телевизии така, че да излязат на печалба, или инвестира във влияние. При всички положения обаче сигурното е, че медиите са му скъпи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари)

Елена Матеева е първият изпълнителен директор на БДВО; СЕМ избра за генерален директор на БНР мениджър с опит в CNN и "Асошиейтед прес"; bTV обяви кой заменя Слави Трифонов като водещ на вечерното шоу; Netflix посреща 2020 г. под натиск от конкуренцията; Реклама за слушане

28 яну 2020, 729 прочитания

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 3442 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Тежка тв артилерия

News Corp. и MTG се включи активно в дебата за промените в медийния закон

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10