С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 дек 2008, 16:09, 2446 прочитания

Тежка тв артилерия

News Corp. и MTG се включи активно в дебата за промените в медийния закон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
 БТК продаде своите радио- и тв кули

Австрийската Oesterreichische Rundfunksender (ОRS) закупи Национално управление "Радио и телевизионни системи" (НУРТС) от БТК. В момента сигналът на БНТ, БНР, bTV, "Нова телевизия" и други електронни медии се излъчва от съоръженията на НУРТС в страната, които са над 800. Компаниите не съобщиха стойността на сделката. Според споразумението ОRS ще придобие и цифровия мултиплекс на БТК, излъчващ дигитална телевизия на територията на София. Основната дейност на купувача е тв и радиоразпространение. ORS поддържа наземната инфраструктура в Австрия за излъчване на цифров тв сигнал. Шейсет процента от собствеността й е на местната телевизионна компания ORF, a 40% - на Medicur Sendeanlagen, част от Raiffeisen Group. Австрийската компания е избрана след международен конкурс, в който са участвали няколко кандидати. Консултант на БТК по сделката е инвестиционната банка Lazard", а ORS се е допитвала до фондa за дялови инвестиции Vienna Capital Partners. От Комисията за регулиране на съобщенията отказаха да коментират придобиването, тъй като все още не са уведомени за неговата форма. Според информация на "Дневник" ORS ще инвестира 80 млн. евро в НУРТС. След продажбата на НУРТС БТК ще се съсредоточи върху основния си бизнес - предлагането на мобилна и фиксирана телефония и пренос на данни. Присъствието на ORS вероятно ще ускори процеса на цифровизация, коментира Теодор Захов, председател на Сдружението за електронни комуникации.



За медийния бизнес текат последни важни дни от календарната година.


В парламента се обсъждат промените за изменение и допълнение на Закона за радио и телевизия (ЗИД на ЗРТ), от които зависи как ще се подреди тв пазарът при предстоящата цифровизация на сектора (преминаването от аналогово към дигитално излъчване на тв сигнала).

Текстът на закона е във фазата преди гласуване на второ четене в парламента. Преди него обаче има да се свърши много работа. Играчите на пазара и представените чрез Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО) медии имат време да предлагат промени и да казват с какво не са съгласни. Освен със становища и предложения най-влиятелните медии участват в дебата около ЗИД на ЗРТ и с по-тежки аргументи.

Представители на висшия мениджмънт на медийните компании News Corporation (собствениците на bTV) и Modern Times Group (новите собственици на "Нова тв") идват в София заради проблеми с бъдещата цифровизация. В края на тази седмица пръв в България пристигна изпълнителният директор на News Corp. за Европа Том Мокридж. За следващата седмица е насрочена визитата на президента на MTG Ханс-Холгер Албрехт. В програмата и на двамата са предвидени срещи с президента, премиера, председателя на парламентарната медийна комисия, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Съвета за електронни медии (СЕМ).



Посещенията на Мокридж и на Албрехт могат да се приемат като индикатор, че процесът на цифровизация в страната навлиза в активния период на преговорите и всеки играч лобира за стратегически позиции.

Според изпълнителния директор на АБРО Гриша Камбуров визитите на изпълнителните директори на MTG и News Corp. в България са по-скоро с опознавателен, отколкото с лобистки характер. "Като едни от най-големите външни инвеститори в страната те са заинтересувани от правилното и навременно развитие на процеса, той да не се случва на тъмно и да не се приемат ударно поправки", смята Камбуров.

В медийните среди обаче усилено се коментира, че двете компании, собственици на най-гледаните национални телевизии - "Нова тв" и bTV, предварително са съгласували позициите си по промените в медийния закон, както и темите, по които ще разговарят със законодателите.

Всъщност заявката на тв гигантите да заемат проактивна позиция в процеса на цифровизацията стана ясна още през миналата седмица, когато в парламентарната комисия по гражданско общество и медии беше разпространено официалното писмо на Том Мокридж до министър-председателя Сергей Станишев, в което той нарича сегашната нормативна рамка добра отправна точка за балансираното развитие на сектора. Но изказва притеснения, че някои поправки в текста на закона могат да бъдат приети прибързано от парламента. "Тези поправки значително изменят настоящата законова уредба и заплашват позицията на основните телевизионни оператори", отбелязва Мокридж и настоява за прозрачност при вземането на решения в този процес, без да дава конкретен пример за подобни законови текстове. Такива вероятно са обсъждани в разговори на четири очи на високо ниво. Два независими един от друг източника на "Капитал", участвали в срещата, потвърдиха, че една от дискутираните теми е била възможността компанията да може да изгради собствен мултиплекс* и как това може да бъде регламентирано през промените в медийния закон. Това изглежда логично, защото в проекта на ЗИД на ЗРТ в момента се предвижда в първата фаза на цифровизацията и трите мултиплекса да са собственост на една и съща компания, което кара медиите да се страхуват, че това е предпоставка за нов монопол по подобие на БТК. Зад сценария един собственик за трите мултиплекса стои премиера Сергей Станишев, като вярва, че това ще улесни процеса и няма да се налагат дълги и безкрайни конкурси. Дали той е склонен на отстъпки пред големите играчи News Corp. и MTG предстои да разберем. Логично е големите компании да настояват да са едновременно в правото да разпространяват програмата и да я създават, защото притежават повече от един канал и собствеността върху мултиплекса ще им гарантира качване на всички програми. Според ЗИД на ЗРТ съвместяването на двете е невъзможно.

Така например в отвореното писмо, в което АБРО изразяват становището си по измененията в ЗРТ пред парламентарната комисия, те отбелязват, че проектозаконът не отразява реалната пазарна ситуация и създава предпоставки за изкривена конкуренция. Те настояват в новия текст задължително да се въведе фигурата на мултиплексния* оператор (този, който изгражда инфраструктурата, необходима за излъчване на цифров сигнал), както и ясно да се разграничат функциите на оператора по пренос от тези на оператора по съдържание. Търговските медии не са съгласни и с това КРС и мултиплекс операторът да имат повече правомощия за сметка на СЕМ и радио. и тв операторите.

Цифровизацията е изключително важен процес, който ще доведе до преструктуриране на телевизионния пазар. Тя на практика ще отмени ограничението на честотния ресурс и в цифровия спектър ще могат да се излъчват много повече тв програми, което означава и сериозна конкуренция между тях. Логично е малките медии да имат стимул да предложат конкурентни програми, за да си подсигурят достъп до цифровата платформа, а големите играчи със затвърдени позиции като "Нова" и bTV да искат да запазят лидерството си на предпочитани канали. Освен по-добро качество на излъчвания сигнал цифровизацията либерализира пазара и създава предпоставка за саморегулация на сектора и по-гъвкаво използване на рекламата. От ключово значение е, че висшите ръководства и на MTG, и на News Corp. се включват активно в дискусиите на тези проблеми в България, защото цифровизацията е процес, който оказва реално влияние върху икономическите процеси в сектора и може да доведе до сериозни размествания на пазара. Медийните компании ще започнат все по-агресивно да се борят за позиции, аудитория и рекламодатели. И да търсят политическа подкрепа. Естествено обаче няма гаранция, че днешните политици ще са тези, които ще вземат решенията утре.

*Мултиплекс операторите са радио- или телевизионни оператори, които създават и/или управляват пакет от радио- и/или телевизионни програми в един мултиплекс и го предоставят за разпространение чрез наземно цифрово радиоразпръскване, по кабелен, спътников или друг технически начин, в кодиран или некодиран вид за непосредствено приемане от неограничен брой лица.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 920 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 4082 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Бронзова рекламна есен

Две български агенции взеха награди от фестивала EPICA

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг