С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 20 фев 2009, 13:15, 10879 прочитания

Списания по време на криза

Напук на мрачните прогнози поне четири нови издания ще стартират до края на април

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Ако следите отблизо света на списанията, може да придобиете впечатлението, че има две паралелни вселени.

В едната тежката икономическа обстановка върлува по сергиите и сваля от тях заглавие след заглавие - спирането на немското издание на Vanity Fair е най-пресният пример. В другата обаче животът е прекрасен - Monocle и National Geographic отвориха собствени магазини в Лондон.


Може би странно, но факт - българският пазар засега се намира във втората вселена. "Вокруг света", Vice, Shape, "Нея" и още няколко лицензни и местни марки се готвят да щурмуват сергиите от февруари до края на май.

"Вокруг света", но на български

Руското "Вокруг света" попада в конкурентната ниша на GEO и National Geographic. В България ще го издава специално създадената за целта компания "Юръпиан медия груп". Първият брой ще е по сергиите в началото на март.



"България е първата държава, която получава правото да го издава извън Русия. Преди това изданието е присъствало само на пазара в Украйна и Казахстан. В началото руските издатели бяха скептици, но след дълги преговори решиха да подпишат договор с българския издател", коментира директорът маркетинг и реклама в списание "Вокруг света - България" Анита Христова.

Списанието публикува нови гледни точки за известни исторически събития, разкази за известни личности, информация за нови научни открития и технически достижения, започва да излиза през 1861 г. В България първоначалният тираж на списанието ще е 8 хил., а според издателите "целта ни е да стигне до 20 хил. Съдържанието ще е 70% преведено и 30% от български автори. Изданието има 10-членен научен съвет, а главен редактор е проф. Николай Константинов. Цената му е 6 лв.", обясни Анита Христова.

Алтернативни забавления

Едно от най-успешните ъндърграунд издания в света ще започне да се разпространява в страната през май. Vice печели култовия си статус с провокативните снимки и текстове, предаващи духа на ъндърграунд обществата по света вече 15 години. То се разпространява безплатно в над 20 държави и понастоящем читателите му надхвърлят 900 хил.

В България с нелеката задача да започнат издаването на Vice са се заели от "Дабъл фентъзи тийм" ООД. Фирмата е създадена през декември миналата година. Управители на дружеството са Гергана Михова и Ния Янева. "Преговаряхме три години с Vice, докато сключим договора. По принцип практиката на компанията е да не е партньор с голяма медийна група", обясни Ния Янева, съуправител на "Дабъл фентъзи тийм". "Пазарът е гладен за издания, в които да има добре написани истории за четене, т.е. качествен текст. Показа го и предварителното проучване, което направихме, за потенциалната аудитория на Vice в България", обясни Янева.

Изданието ще започне с 80 стр., като идеята е те да станат 120, при условие че в България се съберат достатъчно качествени текстове и снимки, които да са одобрени от централите на списанието в Англия и Америка. Съдържанието на Vice ще е 70% чуждо и 30% местно. То ще излезе в края на април или началото на май в София и ще се разпространява по строго определени канали - клубове, магазини и места, на които се събират млади хора от културния авангард и ъндърграунд. Планираният тираж е 20 хил. копия.

Мисли за "Нея"

На 27 февруари ще излезе първият брой на най-новото списание на "Икономедиа" (издател на "Капитал") - "Нея". То ще се разпространява всеки четвърти петък от месеца заедно с "Дневник" на цена от 2 лв. в тираж 12 хил. Основната цел на женското списание е да таргетира изключително деловите жени, каквито са читателките на вестника.

"Деловите жени са по-различни читатели, защото имат малко свободно време и са натоварени да се справят с куп задачи на работа и в семейството. Списанието ще е не само за техния работен живот и ритъм, но най-вече за всичко, което стои извън него. То ще е ориентир за свободното време", обясни главният редактор на "Нея" Мария Касимова.

Бъди във форма

Месечното списание Shape ще излезе на пазара в края на май в първоначален тираж 20 хил. на 148 стр. с цена 3.95 лв. Издателят Милко Стоименов (негово е туристическото списание Travel magazine) е сключил лицензионен договор с американското издателство American Media Inc.

"Като малко издателство ние се определяме като нишов играч и точно затова се насочваме към сегменти от пазара, които не са заети", обяснява Стоименов причината да заложи на марката Shape. Той допълва, че успехът на списанието "зависи от вида и качеството му, от степента му на полезност за читателя. А Shape е именно полезно. То е за хората, които залагат на здравословния начин на живот и поддържането на добра външност. Ще помага със съвети и полезни четива на хората, които искат да изглеждат добре", каза Стоименов.

Според издателя на Travel magazine и Shape "действително пазарът ни е засегнат от кризата, наблюдава се срив на тиражите... Наблюдава се и занижаване на рекламните тарифи. Списания, които са обявявали цени от 5-6 хил. лв., сега предлагат рекламни отстъпки от 50 до 70%, т.е. за 1200 - 2000 лв." Според Стоименов обаче, въпреки че по отношение на женския и мъжкия сегмент пазарът е пренаселен, в България ще идват още марки. "Има незаети още много ниши и от това могат да се възползват малките издателства."

Управляващият директор на MediaS SMV Татяна Лозович коментира, че появата на нови марки " е логично явление, тъй като в Западна Европа е пренаситено от броя на изданията и чуждестранните издателства разчитат на източноевропейския пазар, който е сравнително неразвит в тази област". По думите й "по-голямата част от списанията, особено новите издания, пораждат интерес и със сигурност се четат поне в началото. Колко от тях ще успеят успешно да се наложат и да задържат позицията си зависи основно от качеството на съдържанието им", категорична е Лозович.

Ако говорим за рекламните инвестиции в списанията, те се определят от три основни фактора: аудиторията, политиката на рекламодателите и тенденциите на пазара. Колкото по-голяма аудитория има едно списание, толкова по-големи са и рекламните бюджети, които се заделят. От друга страна, има рекламодатели, които задължително рекламират в списанията, и те ще продължат да го правят.

Въпреки това директорът "Издания" в "Санома Блясък България" Николай Караджов коментира, че и на нашия пазар е възможно да има закриване на списания. "Никой играч на пазара не е застрахован срещу крайно неблагоприятно развитие на бизнеса му. В края на краищата както лицензните, така и българските списания имат за цел да печелят, а не просто да съществуват, генерирайки загуби. Но лицензните издания са малко по-добре защитени от кризата благодарение на имиджа и най-вече на бранда си. Един рекламодател, особено от мултинационална фирма, първо би свил бюджета си за списания, които не са се доказали във времето, и едва накрая би се отказал от реклама в издания с висок престиж и стабилност като Cosmopolitan, Elle или Harpers BAZAAR например", убеден е Караджов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж

Вече второ десетилетие Българска Медиа Агенция се радва на растеж и продължава да утвърждава успешно партньорство със своите дългогодишни клиенти

15 дек 2019, 960 прочитания

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 1763 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Операция "Шок" и "Уикенд"

Масовите вестници бързо превземат територия от "сериозната" преса

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10