С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 27 фев 2009, 15:13, 5758 прочитания

Доц. д-р Орлин Спасов, преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация в Софийския университет* Пресата се отказа от усилието да формира обществено мнение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На какво се дължи възходът на булевардната преса от последните няколко години?

Медийният модел, възприет в хода на прехода, насърчи този процес. България практически задълго се отказа от възможността да развие пазара в посока на повече качествени медии. Още от самото начало водещите всекидневници се ориентираха към съчетаване между сериозно и жълто съдържание, за да покрият по-широка публика и да реализират бързи печалби. И до днес този вид хибридизация определя облика на най-тиражните всекидневници като "Дневен Труд", "24 часа" и др. Те не са нито образец на типично качествена преса, нито на чисто таблоидна. Именно липсата на определеност в центъра при най-тиражните издания даде шанс за развитие на две относително самостоятелни нови сфери: през 2001 г. се появи сериозният в. "Дневник" и практически по същото време започна възходът на откровено жълтите издания. Големият губещ от този процес е именно хибридната преса. Тя губи не толкова от сериозните издания, които за съжаление и до момента остават затворени в една тясна ниша, колкото от агресивния жълт бум, който в крайна сметка се прицели тъкмо в нейната територия. През последните две-три години някои от жълтите издания започнаха един вид да претендират, че са "новите" "Дневен Труд" и "24 часа", но в седмичен вариант, и да дават заявка за роля в самия център на публичността. Ако България имаше по-добре развита сериозна преса, достигаща до повече читатели, и ако сериозният компонент в хибридните вестници категорично беше натежал по страниците им, жълтият възход нямаше да е възможен в такава степен.


Как си обяснявате тенденцията на деполитизация на традиционните медии и в същото време на политизиране на масовите вестници?

Най-тиражните всекидневници трайно отказаха да се идентифицират като разпознаваеми по политическата скала ляво-център-дясно. За разлика например от Германия, където тази идентификация често е налице и дава на читателите ясна координатна система на ценностите. Основните вестници у нас тръгнаха по линията да бъдат по-скоро "народни", без да застават зад определени политически ценности (последното не би означавало непременно и партийни). Резултатът е, че пресата стана доста конюнктурна, доста популистка, тя започна често да следва общественото мнение и лесно да се отказва от усилието да го формира. Пазарът до голяма степен победи ценностите, идеите. Всичко това отвори големи пространства за изяви в жълтия спектър. От друга страна, самата жълта преса също не е политизирана в традиционния смисъл на думата. Например "Уикенд" ляв, центристки или десен вестник е? Самото поставяне на въпроса по този начин изглежда странно в български контекст. Тук традиционно вестниците искат да са на всички, което подрива една от ключовите задачи на пресата: да формира обществено мнение чрез плуралистично сблъскване на различни визии за реалността. Жълтата преса обаче извърши друг важен ход. Тя започна да разработва теми, засягащи политиката, да произвежда послания, които й позволяват да претендира за сериозност и оттук - за обществена ангажираност. Всъщност виждаме как жълтите издания до голяма степен повтарят опита на централата преса в стремежа да съчетаят таблоидното съдържание с някои по-сериозни моменти. Сега обаче хибридизацията става откъм жълтата страна. Ако вестници като "Дневен Труд" и "24 часа" вкараха таблоидни моменти в редакционните си политики, за да разширят публиката си, сега жълтата преса вкарва сериозни моменти, за да разшири влиянието си. За да се легитимира по-добре и да получи повече тежест. Процесите са взаимосвързани.

*Доц. Орлин Спасов заедно с доц. Георги Лозанов са инициатори на проекта "Лаборатория за медиен мониторинг" към фондация "Медийна демокрация", който следи какво ще е поведението на медиите в хода на кампанията за Избори 2009.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1180 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10020 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Последните капки на рекламния порой

Тв каналите се радват на чудесни резултати за 2008 г., но те едва ли ще се повторят през 2009 г.

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10