Пресата се отказа от усилието да формира обществено мнение

&quot;Медийната среда в момента е изключително нестабилна и това я прави уязвима. Уязвима е и цялата публична сфера, вижте, че навсякъде комуникацията се разпада&quot;, казва доц. Орлин Спасов<br /> <br />

Пресата се отказа от усилието да формира обществено мнение

6255 прочитания

&quot;Медийната среда в момента е изключително нестабилна и това я прави уязвима. Уязвима е и цялата публична сфера, вижте, че навсякъде комуникацията се разпада&quot;, казва доц. Орлин Спасов<br /> <br />

© Юлия Лазарова


На какво се дължи възходът на булевардната преса от последните няколко години?

Медийният модел, възприет в хода на прехода, насърчи този процес. България практически задълго се отказа от възможността да развие пазара в посока на повече качествени медии. Още от самото начало водещите всекидневници се ориентираха към съчетаване между сериозно и жълто съдържание, за да покрият по-широка публика и да реализират бързи печалби. И до днес този вид хибридизация определя облика на най-тиражните всекидневници като "Дневен Труд", "24 часа" и др. Те не са нито образец на типично качествена преса, нито на чисто таблоидна. Именно липсата на определеност в центъра при най-тиражните издания даде шанс за развитие на две относително самостоятелни нови сфери: през 2001 г. се появи сериозният в. "Дневник" и практически по същото време започна възходът на откровено жълтите издания. Големият губещ от този процес е именно хибридната преса. Тя губи не толкова от сериозните издания, които за съжаление и до момента остават затворени в една тясна ниша, колкото от агресивния жълт бум, който в крайна сметка се прицели тъкмо в нейната територия. През последните две-три години някои от жълтите издания започнаха един вид да претендират, че са "новите" "Дневен Труд" и "24 часа", но в седмичен вариант, и да дават заявка за роля в самия център на публичността. Ако България имаше по-добре развита сериозна преса, достигаща до повече читатели, и ако сериозният компонент в хибридните вестници категорично беше натежал по страниците им, жълтият възход нямаше да е възможен в такава степен.

Как си обяснявате тенденцията на деполитизация на традиционните медии и в същото време на политизиране на масовите вестници?

Най-тиражните всекидневници трайно отказаха да се идентифицират като разпознаваеми по политическата скала ляво-център-дясно. За разлика например от Германия, където тази идентификация често е налице и дава на читателите ясна координатна система на ценностите. Основните вестници у нас тръгнаха по линията да бъдат по-скоро "народни", без да застават зад определени политически ценности (последното не би означавало непременно и партийни). Резултатът е, че пресата стана доста конюнктурна, доста популистка, тя започна често да следва общественото мнение и лесно да се отказва от усилието да го формира. Пазарът до голяма степен победи ценностите, идеите. Всичко това отвори големи пространства за изяви в жълтия спектър. От друга страна, самата жълта преса също не е политизирана в традиционния смисъл на думата. Например "Уикенд" ляв, центристки или десен вестник е? Самото поставяне на въпроса по този начин изглежда странно в български контекст. Тук традиционно вестниците искат да са на всички, което подрива една от ключовите задачи на пресата: да формира обществено мнение чрез плуралистично сблъскване на различни визии за реалността. Жълтата преса обаче извърши друг важен ход. Тя започна да разработва теми, засягащи политиката, да произвежда послания, които й позволяват да претендира за сериозност и оттук - за обществена ангажираност. Всъщност виждаме как жълтите издания до голяма степен повтарят опита на централата преса в стремежа да съчетаят таблоидното съдържание с някои по-сериозни моменти. Сега обаче хибридизацията става откъм жълтата страна. Ако вестници като "Дневен Труд" и "24 часа" вкараха таблоидни моменти в редакционните си политики, за да разширят публиката си, сега жълтата преса вкарва сериозни моменти, за да разшири влиянието си. За да се легитимира по-добре и да получи повече тежест. Процесите са взаимосвързани.

*Доц. Орлин Спасов заедно с доц. Георги Лозанов са инициатори на проекта "Лаборатория за медиен мониторинг" към фондация "Медийна демокрация", който следи какво ще е поведението на медиите в хода на кампанията за Избори 2009.

На какво се дължи възходът на булевардната преса от последните няколко години?

Медийният модел, възприет в хода на прехода, насърчи този процес. България практически задълго се отказа от възможността да развие пазара в посока на повече качествени медии. Още от самото начало водещите всекидневници се ориентираха към съчетаване между сериозно и жълто съдържание, за да покрият по-широка публика и да реализират бързи печалби. И до днес този вид хибридизация определя облика на най-тиражните всекидневници като "Дневен Труд", "24 часа" и др. Те не са нито образец на типично качествена преса, нито на чисто таблоидна. Именно липсата на определеност в центъра при най-тиражните издания даде шанс за развитие на две относително самостоятелни нови сфери: през 2001 г. се появи сериозният в. "Дневник" и практически по същото време започна възходът на откровено жълтите издания. Големият губещ от този процес е именно хибридната преса. Тя губи не толкова от сериозните издания, които за съжаление и до момента остават затворени в една тясна ниша, колкото от агресивния жълт бум, който в крайна сметка се прицели тъкмо в нейната територия. През последните две-три години някои от жълтите издания започнаха един вид да претендират, че са "новите" "Дневен Труд" и "24 часа", но в седмичен вариант, и да дават заявка за роля в самия център на публичността. Ако България имаше по-добре развита сериозна преса, достигаща до повече читатели, и ако сериозният компонент в хибридните вестници категорично беше натежал по страниците им, жълтият възход нямаше да е възможен в такава степен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


12 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Йелоу Чет

    В началото на прехода всички вестници жълтееха, дори "Дума" и "Демокрация". Най-жълти и все по-жълтеещи бяха и си остават "168ч","24ч" и "Труд". В тази журналистика се разположиха удобно що-годе грамотни, полуграмотни и абсолютно неграмотни "журналисти". Сега при паднали и под санитарния минимум тиражи избутаните от други по-грамотни от тях "журналисти" недоразуменията от немския ни печат надават вой. И четящите вестници (пазарът) не са виновни. Техния вкус беше оформен точно от жълтите журналистчета, които сега плачат, че жълтият вкус е надделял. Крадецът на левчетата ни вика "Дръжте крадеца".

  • 2
    charlyb avatar :-|
    charlyb

    Не е вярно, че пресата и медиите изобщо, не са формирали общественото мнение, а само са го следвали. Формираха го най-активно. И ако днес имаме народ, безкритичен към безобразията на властимащите, безропотно понасящ униженията, на които всекидневно е подлаган, това се дължи и на медиите. Резултатът от целенасоченото промиване на мозъците, сега удря и по тях самите.
    Хак да им е!

  • 3
    Avatar :-|
    Sin

    "И ако днес имаме народ, безкритичен към безобразията на властимащите, безропотно понасящ униженията, на които всекидневно е подлаган, това се дължи и на медиите. Резултатът от целенасоченото промиване на мозъците, сега удря и по тях самите. ".
    Не на всички мердии, а на комуноидните такива - Дума, Труд, 24 Часа, 168 Часа, Монитор, Стандарт.

  • 4
    Avatar :-|
    Рая

    Сривът и изгубените позиции на претендиращите за сериозни вестници се дължи на тоталното им ангажиране с Георги Първанов. Президентът е съсипал всяка медия, в която е разпрострял влиянието си. Съсипа БНТ, в момента съсипва БНР, Би Ти Ви все повече става за смях с патетичните пропрезидентски напъни на Бареков. Ако се разровят сайтове и блогове ще се види, че в момента в България най-мразената от младите и интелигентни хора личност е тази на Гоце. След като не намират това, което ги вълнува във все по-гнусните издания на Тошо и Венелина, те четат "Уикенд" и "Шоу".

  • 5
    Avatar :-|
    четящ

    Частните медии допринесоха много за убиване на държавността и проправяне пътя на олигархията. Вече все по-малко хора им вярват. Жълтите вестници поднасят пикантерии и истини разкриващи жестоката реалност и парвенющина на самозабравили се малоумници и почтени айдуци. Затова се купуват. Жълта държава, жълти медии. Има сериозни теми свързани с бъдещето, за които само се загатва. Липсват сериозните коментари и анализи за това, какво ни предстои. А то е страшно, докато дойде края. Така е, когато се натрупат трите "О-та" обида, огорчение и отчаяние. За съжаление слугинския рефлекс на редакции и журналисти позволиха да се формират извратени представи за морал, почтени "правила", права и свободи. Дали медийте бяха нощния пазач на разумния преход или омаловажаваха разрухата и кражбата?Липсва сериозния дебат. За това се иска смелост, дълбочина , визия, способност за анализ и синтез. Иначе автора написа хубава книга за журналистиката. Прочетох я преди време. Хареса ми. Да е жив и здрав.

  • никонина тавацова

    тайния живот на преслава . Правила секс с Бойко Борисов .

  • никонина тавацова

    До коментар [#7] от "никонина тавацова":

  • 9
    Avatar :-P
    митко николов


    Преслава е готина жена когато прави секс в леглото . А защото не направите презедент на сексса .

  • 10
    Avatar :-|
    Ольо Ганков

    Две деца от училище ,, Райна Кнагина ,,правели секс в тоалетните .Възможно ли е , защо не ги н накажат .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал