С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 27 мар 2009, 14:56, 5486 прочитания

Цифровизация за начинаещи

Въпроси и отговори за предстоящата трансформация на телевизионния ефир

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Какво ще се случи след цифровизацията?

Предстоящият преход от аналогово към цифрово излъчване ще направи националните канали от четири (БНТ, "Нова тв", bTV и ТВ2) на поне 15, като качеството на сигнала ще е значително по-добро.


Защо се прави това?

Цифровизацията на българския ефир се случва по две причини. Първата е чисто техническа. Развитието на технологиите прави възможно на една телевизионна честота да се излъчват няколко програми с много по-високо качество и допълнителни услуги.

Всъщност основната причина за започване на цифровизацията, уви, не е доброто желание на българските власти да повишат качеството на услугата. Европейският съюз задължава всички държави членки да започнат процеса по въвеждане на цифровия сигнал и да прекратят напълно аналоговото тв излъчване и до 2012 г. България като страна членка е поела ангажимента да спази този срок.



Добре, какви ще са ефектите от нея?

Броят на телевизиите в националния ефир ще се увеличи и очевидно заедно с това и конкуренцията. Това, освен че е по-демократично, води и до намаляване на цената на рекламното време. По-евтиният достъп до ефира е положителен за цялата икономика, защото дава достъп на повече компании до ефективен рекламен носител.

Какво трябва да се направи, за да стартира цифровизацията?

Най-общо в цифровизацията на телевизионния ефир има три основни момента. Първият е изграждането на инфраструктура, която да направи излъчването по новата технология възможно - преносната мрежа. Втората стъпка е да се уреди управлението на цифровите мрежи (които всички наричат мултиплекс), а третата е кои тв канали ще се качат на тях.

А какво точно прави операторът на мултиплекс?

Кой ще управлява мултиплексите е важно по няколко причини. Според законите операторът на платформата ще има възможност да участва в избора на програмите, които да разпространява. Това го превръща във важен играч на медийния пазар - той ще бъде нещо като малък частен регулатор.

Колко мулитиплекса ще има и кой ще получи правото да бъде техен оператор?

Предвидени са два етапа на цифровия преход. При първия (от 2009 до юли 2010) една компания ще получи след конкурс разрешение да изгради и експлоатира двата търговски мултиплекса с национален обхват, всеки от които може да излъчва 6 или 10 тв програми. На първия етап ще бъде изграден и трети - обществен мултиплекс, на който ще бъдат качени програмите на държавните БНТ и БНР. За него се пише специален закон. Собственикът му също ще се избира с правила по този закон и няма да е лицето, изградило двата търговски мултиплекса. Заедно с това е предвидено да започне и конкурс за избор на друга компания, която ще изгради и експлоатира трите мрежи, предвидени за втория етап на цифровизацията (юли 2010 до 2012). В него няма да получи разрешение за участие компания, която е участвала в първия конкурс.

Засега е ясно, че операторът на двете цифрови мрежи в първата фаза ще е един и същ. Предстои до дни да разберем кой и как ще изгради третия мултиплекс, когато МС приеме Закон за обществения мултиплекс.

Кой ще преценява кои телевизии да получат цифров ефир?

По право достъп до ефира след цифровизацията получават сегашните национални телевизии - БНТ1, БНТ Сат, bTV, Nova и ТВ2. Всички останали канали трябва да участват в сложна процедура, която включва Съвета за електронни медии и компанията, която е избрана за оператор на мултиплекса. СЕМ ще може да определя задължително две програми на всеки мултиплекс. За останалите, операторите на мултиплекса ще могат да предлагат за одобрение на съвета списък.

Ще може ли всички да гледат цифрова телевизия?

Аналоговото излъчване на тв сигнал ще бъде прекратено през 2012 г. След това всички, които имат цифров тунер на телевизора си, ще могат да приемат без проблем новия сигнал. За старите телевизори ще може да се купи декодер, или т.нар. set top box. Правителството приема социална програма и осигурява субсидия, за социално слабите семейства, която да им подсигури безплатни декодери или на преференциална цена. В България този въпрос още не е обсъждан. Предстои да бъде подготвена и информационна кампания за обществото - "Що е то цифровизация?". Срокът е до края на годината.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари)

Елена Матеева е първият изпълнителен директор на БДВО; СЕМ избра за генерален директор на БНР мениджър с опит в CNN и "Асошиейтед прес"; bTV обяви кой заменя Слави Трифонов като водещ на вечерното шоу; Netflix посреща 2020 г. под натиск от конкуренцията; Реклама за слушане

28 яну 2020, 806 прочитания

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 3467 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Цифрови съмнения

Три действия на управляващите, зад които прозират нечисти намерения

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10