С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 17 апр 2009, 13:08, 4487 прочитания

Някои телевизии са по-равни от другите

Правителството продължава с ударното изпълнение на плана за контролирано прекрояване на ефира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етапи на цифровизацията
Първа фаза на цифровизацията (от 2009 до юли 2010).Една компания ще получи след конкурс разрешение да изгради и експлоатира двата търговски мултиплекса с национален обхват, всеки от които може да излъчва 6 или 10 тв програми. На първия етап ще бъде изграден и трети - обществен мултиплекс, за който ще бъдат качени програмите на държавните БНТ и БНР. За него ще има специален закон. Собственикът му ще се избира с правила по този закон и няма да е лицето, изградило двата търговски мултиплекса.
Втора фаза на цифровизацията (юли 2010 до 2012) Конкурсът за собственика на трите мултиплекса при втората фаза, ще се провежда едновременно с конкурса за собственик на двата мултиплекса при втора фаза. КРС вече обяви конкурсите в Държавен вестник. В състезанието за втори етап на цифровизацията няма да получи разрешение за участие компания, която е участвала в първия конкурс.
Да, знаем, че парламентът е просто машина за гласуване на закони, които се измислят и пишат другаде, но всяко следващо доказателство за това става все по-дразнещо.

Миналата седмица две комисии в Народното събрание одобриха без никакви колебания на първо четене доста спорния законопроект за публичното радиоразпръскване, който правителството внесе малко по-рано. Това е последният закон от серията, регламентира предстоящата цифровизация на телевизионния ефир. Трансформацията можеше да демократизира тв пазара, да направи така, че в него да има повече телевизии с повече гледни точки и по-разнообразни програми. Вместо това БСП, ДПС и НДСВ решиха да циментират сегашното статукво на пазара и да разбутат място на него за близки до тях играчи. Така в последните месеци на управлението си коалицията ще начертае телевизионната карта за години напред (вижте таблицата) и печели в две посоки. От една страна, близки до нея компании получават достъп до ефира, от друга, в месеците преди изборите сегашните национални телевизии са зависими от решенията на властта.


Цифровият преход има в общи линии предизвестен сценарий и честотите отдавна са разпределени  между големите национални търговски медии, новопоявилата се ТВ2 и набиращата скорост ТВ7. По всичко личи, че ако  има конкурси, те ще са по скоро формални и ще са за каналите в графа "и други".

Миналата седмица законопроектът за публичното радиоразпръскване (ЗПР)  беше обсъден на съвместно заседание на медийната и транспортната комисия в парламента, но дебатът беше много далеч от реалните проблеми на внесения лично от Сергей Станишев текст. Достатъчно емблематични бяха изказванията на депутатите от БСП Радослав Илиевски, зам.-председател на транспортната комисия, и на Станка Маринчева, член на медийната комисия. Според Илиевски "законопроектът е търсил баланс на интересите на президента, кабинета и Народното  събрание. Той ще създаде ясни правила". Според съпартийката му от медийната комисия Маринчева пък "важното е, че ЗПР урежда участието на държавата в тези процеси. Още в първа глава е посочено и как ще се случва това. Всички се интересуват от официалната позиция на държавата. Никой не се интересува как се разпространяват програмите. Технологичната част на закона, откровено казано, на мен не ми е ясна".

В подобно състояние на неведение пребиваваше мнозинството от депутатите в двете комисии.  Някои от тях знаеха, че определени текстове в него са писани, за да защитят интересите на икономически групировки, близки до управляващото мнозинство, и го коментираха в кулоарите, но гласуваха съобразно партийното решение за одобрение на проекта.



От заседанието във вторник пролича, че тройната коалиция ще подкрепи проекта макар и след симулиран дебат. Само НДСВ поставиха част от проблемите, но по традиция зам.-председателката на медийната комисия Весела Драганова обясни, че очаква неточностите да се решат и поправят между първо и второ четене. От опозицията най-остро реагира депутатът Румен Ангелов (преди повече от седмица преминал в парламентарната група "Ред законност и справедливост"), който в израз на безсилие дори демонстративно напусна съвместното заседание на медийната и транспортната комисия. В крайна сметка  по предварителен сценарий без сериозен шум текстовете бяха приети единодушно.

Ако се чудите и защо големите телевизии не споменават (вече) нищо за приемането на тези закони, то е, защото в тях има текстове, които им гарантират сигурно място за основните и допълнителните програми в пакетите на мултиплексите – платформите за излъчване след цифровизацията.

В преходните и заключителните разпоредби на закона се правят промени във вече променените преди месец Закон за радиото и телевизията и Закон за електронните съобщения, които на практика гарантират на собствениците на Би Ти Ви и "Нова телевизия" - "Нюз корп." и MTG, да разпространят по шест свои програми след цифровизацията. Освен тях от промените ще се облагодетелства ТВ2, която получи същия статут като Би Ти Ви и "Нова" - на задължително разпространявана програма. Чрез редица законови процедури, въведени в трите закона, свързани с цифровизацията, качването на мултиплекс вероятно ще се осигури още и на контролираната от Ирена Кръстева ТВ7 и евентуално на Би Би Ти на Петър Манджуков и "Евроком" на Георги Гергов, ако те получат от КРС временни аналогови лицензи.

По всичко личи, че ударните темпове, с които управляващите приемат закони и провеждат конкурси, ще ощетят българските зрители по много директен начин. Надеждите, че предстоящата цифровизация ще демократизира ефира, няма да се оправдаят. Вместо това той ще бъде раздаден служебно от БСП, ДПС и НДСВ на близки до тях компании или на такива, които ще поемат предизборни ангажименти към сегашните управляващи. По-голямата част от цифровите честоти няма да бъдат раздадени с честни конкурси при ясни правила. Достъпът да ефира ще става служебно – само за заслужили деятели в мътното изкуство на политическите машинации...
Удобните законови норми
[1] Предприятие, получило разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс - радиочестотен спектър, различен от предвидения за разпространение на програмите на БНТ и БНР, за осъществяване на електронни съобщения чрез мрежи за наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване с национален обхват, в изпълнение на Първия етап на прехода, определен в Плана за въвеждане на наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване (DVВ-Т) в Република България, приет от Министерския съвет, задължително разпространява програмите на лицензираните телевизионни оператори, които към влизането в сила на този закон отговарят на следните условия: 1. имат издадена лицензия за радио- и телевизионна дейност с национален обхват въз основа на проведен конкурс; и 2. разпространяват програмите си чрез електронни съобщителни мрежи за наземно аналогово радиоразпръскване; и 3. електронните съобщителни мрежи по т. 2 осигуряват достъп до програмата на не по-малко от 50 на сто от населението на страната.
[2] Предприятието по ал. 1 задължително разпространява и две програми, създадени за разпространение от телевизионен оператор, който притежава разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс - радиочестотен спектър за осъществяване на електронни съобщения чрез електронна съобщителна мрежа за наземно аналогово радиоразпръскване на телевизионни сигнали с националенобхват, издадено от Комисията за регулиране на съобщенията, чийто срок изтича след 2012 г
[3] Освен програмите по ал. 2 предприятието разпространява в некодиран вид задължително три лицензирани програми на телевизионния оператори по § 37а, ал. 2 и две лицензирани програми на телевизионния оператор по § 37, ал. 3.
[4] Предприятието по ал. 1 задължително разпространява една и една програма, създадена за разпространение от телевизионен оператор, който притежава разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс - радиочестотен спектър за осъществяване на електронни съобщения чрез електронна съобщителна мрежа за наземно аналогово радиоразпръскване на телевизионни сигнали с национален обхват, издадено от Комисията за регулиране на съобщенията, чийто срок изтича след 2010 г.
[5] Предприятието, получило разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс - радиочестотен спектър за осъществяване на електронни съобщения чрез мрежи за наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване с национален обхват, в изпълнение на Първия етап от прехода, определен в Плана за въвеждане на цифрово наземно телевизионно радиоразпръскване DVB-Tв Република България, приет от Министерския съвет, освен програмите по § 37, ал. 1 задължително разпространява и програмите на телевизионните оператори, които към момента на стартиране на предоставянето на услугите, съобразно издаденото разрешение, разпространяват програмите си чрез електронни съобщителни мрежи за наземно аналогово радиоразпръскване, осигуряващи достъп до програмата на не по-малко от 50 на сто от населението на страната.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 1715 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2304 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Пазар на системи

Външната реклама бе ударена изключително тежко от стагнацията в България

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10