Три нарушения с едно "узаки"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три нарушения с едно "узаки"

До редакционното приключване на броя рекламата не беше свалена от билбордовете.<br />

Три нарушения с едно "узаки"

SIS Industries се забърка в огромна каша с рекламата на "Узаки Зорбас"

Зорница Стоилова
22163 прочитания

До редакционното приключване на броя рекламата не беше свалена от билбордовете.<br />

© Надежда Чипева


Заблуда на аудиторията, ползване на защитена марка без право на това и нарушение на Закона за здравето. SIS Industries са на път да счупят рекордите по извършени нарушение с един рекламен клип.

Казусът се заформи около новия продукт на карнобатския винпром - анасоновата напитка Ouzaki Zorbas. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи временна мярка за спиране на рекламата на питието с мотивите, че е заблуждаваща и съдържа недостоверна информация. Сигурно се сещате за тв клипа, който напомня за лятна почивка в Гърция с типичния за страната пейзаж, характерните музика, храни и напитки. Проблемът според комисията е, че сюжетът на рекламата, който е изграден изцяло върху елементи от гръцката култура и самобитност, кара зрителите да си мислят, че купуват традиционното узо, докато всъщност им продават анасонова напитка, по-близка до българската мастика. В официалното прессъобщение на КЗК това се определя като увреждащо интересите на конкурентите им на българския пазар, които произвеждат мастика, и на търговците, които внасят и продават узо.

През изминалата седмица двете страни по казуса играеха странна игра - от Комисията за защита на конкуренцията ни уверяваха, че са изпратили уведомление до SIS Industries още в понеделник, а от компанията упорито защитаваха тезата, че не са получавали официално становище от комисията. И така до редакционното приключване на броя. Маркетинг директорът на SIS Industries Весела Калчишкова обясни пред "Капитал", че не би желала да коментира нито създалата се ситуация, нито рекламната концепция на продукта, преди да се запознае с документите. От рекламна агенция Noble Graphics, създала тв клипа, също отклониха поканата за коментар и обясниха, че само маркетинг отделът на SIS Industries е оторизиран да отговаря на запитвания.

Дима Иванова, директор на пресцентъра на КЗК, уточни, че срещу SIS Industries е образувана преписка и в срок от два месеца предстои комисията да излезе с окончателно решение по казуса. Въпреки че на сайта на институцията още не е качено официално определение, от регулатора заявиха, че са поискали превантивното спиране на клипа като временна мярка срещу нарушението. До редакционното приключване на броя обаче клипът се въртеше по националните телевизии, а визии от кампанията можеха да бъдат видени по билбордове на централните булеварди.

В рекламните среди веднага тръгнаха коментари, че казусът е резултат от ожесточената борба между двата основни конкурента в сегмента на анасоновите напитки - "Винпром Пещера" и SIS Industries. Но всъщност сигналът до КЗК е бил изпратен от гръцкото посолство чрез посредничеството на външното министерство, след като при тях е постъпила жалба от страна на Съюза на гръцките производители на спиртни напитки.

Според Наредбата за определенията на видовете спиртни напитки, анасоновата спиртна напитка може да носи наименованието узо (ouzo) единствено когато е произведена в Гърция или в Кипър. От SIS Industries хитро заобикалят закона с умалителното ouzaki, като етикетът на напитката указва, че това е "средиземноморски аперитив" с аромат на анасон, полски билки, треви и семена.

Юристът и специалист по търговските марки Офелия Киркорян-Цонкова обръща внимание, че има три заявки в Патентното ведомство от страна на SIS Industries за регистриране на марката Ouzaki Zorbas от април, но тя все още няма регистрация. Тя допълва, че такава може да им бъде отказана според Закона за марките и географските означения, ако марката им се състои от регистрирано географско означение или негови производни. Гърция и гръцките производители са защитили напитката "узо" и неговите разновидности в различните територии на страната в категорията алкохолни напитки от анасонов тип и това е указано в регламент 110/2008 на Европейския парламент относно определението, описанието, представянето, етикетирането и защитата на географските указания на спиртните напитки. С други думи, никоя друга държава не може да произвежда или рекламира продукти с това наименование. Спорно е и доколко може да се използва Акрополът, който е световно признат символ на Гърция, върху етикета на бутилката на Zorbas.

Но рекламата на анасоновата напитка буди съмнение и по отношение на тълкуването на Закона за здравето, който изрично забранява пряката реклама на спиртни напитки. В становище на Съвета за електронни медии относно разпоредбите на този закон се казва, че в клиповете не може да се показват или използват напитки или бутилки, нито хора, които ги консумират. В рекламния спот на Ouzaki Zorbas героите не само танцуват около бутилката, но и питието щедро се разлива по чашите.

Независимо от това как ще приключи казусът за производителя SIS Industries, той е важен по-няколко причини. Първо, защото ни напомня необходимостта от по-прозрачни търговски практики и саморегулация в рекламния сектор, и второ, защото подчертава дебело, че в основата на всяка маркетингова активност е да бъдеш честен с потребителите си.

Кои реклами са заблуждаващи?

Чл. 33. (1) Заблуждаваща е всяка реклама, която по какъвто и да е начин, включително по начина на нейното представяне, подвежда или може да подведе лицата, до които е адресирана или достига, и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение или по тези причини нанася или може да нанесе вреди на конкурент.

Из Закон за защита на конкуренцията

Становище на Комисията за защита на потребителите

На заседание Комисията за защита на потребителите взе решение, че рекламата на спиртната напитка ZORBAS OUZAKI представлява нелоялна търговска практика. Мотивите за решението са свързани с това, че съдържанието и посланията на телевизионния спот в симбиоза преследват формиране на впечатлението у потребителите, че рекламираният продукт е гръцко производство. Този ефект се постига на няколко нива. Едно от тях е визуално – чрез включването на елементи с гръцка принадлежност: движеща се на фона на морски пейзаж лодка, на която се развява гръцкият флаг. Цветовете на знамето (синьо и бяло) са основни и за цялата реклама – такова е облеклото и на двамата главни действащи артисти. Пресъздаването на характерна гръцка атмосфера се постига и по вербален път. Героите в клипа танцуват на фона на гръцка музика гръцкият национален танц сиртаки, а останалите посетители на заведението, както и странични наблюдатели разговарят на гръцки език. В телевизионния спот са използвани надписи с гръцки думи и гръцки шрифт. КЗП уведоми СЕМ за своето решение.

Заблуда на аудиторията, ползване на защитена марка без право на това и нарушение на Закона за здравето. SIS Industries са на път да счупят рекордите по извършени нарушение с един рекламен клип.

Казусът се заформи около новия продукт на карнобатския винпром - анасоновата напитка Ouzaki Zorbas. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи временна мярка за спиране на рекламата на питието с мотивите, че е заблуждаваща и съдържа недостоверна информация. Сигурно се сещате за тв клипа, който напомня за лятна почивка в Гърция с типичния за страната пейзаж, характерните музика, храни и напитки. Проблемът според комисията е, че сюжетът на рекламата, който е изграден изцяло върху елементи от гръцката култура и самобитност, кара зрителите да си мислят, че купуват традиционното узо, докато всъщност им продават анасонова напитка, по-близка до българската мастика. В официалното прессъобщение на КЗК това се определя като увреждащо интересите на конкурентите им на българския пазар, които произвеждат мастика, и на търговците, които внасят и продават узо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

103 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ebu

    Ако съм български производител на безалкохолна напитка и пусна рекламен клип в който афроамериканци играят баскетбол на фона на "характерна" музика на "типично" игрище в нарушение ли съм?
    Тези от КЗК могат да тълкуват, че всяка реклама съдържа недостоверна информация

  • 2
    Avatar :-|
    made in Shumen

    Ами какво ще кажете за "италианските" брускети Маретти, "френския" перилен препарат Елиз, "немската" хартия Милде и т.н.? Всичко това са откровено заблуждаващи реклами, дефакто made in Shumen!
    Ако бях на мястото на P&G, Хенкел и Unilever щях да им скъсам ушите от съдебни процеси.

  • 3
    Avatar :-P
    Ouzaki Zorbas

    Кой точно и откъде ми е спрял рекламите !

    Та ви явно не гледате телевизия - аз си излизам навсякъде всяка вечер!

    Ямас! Ела ела !

    Ouzaki Zorbas :)

  • 4
    Avatar :-|
    none

    #1 "Тези от КЗК могат да тълкуват, че всяка реклама съдържа недостоверна информация "
    Да не би пък рекламите да ти дават достоверна информация!? Аз лично за такава не знам.

  • 5
    Avatar :-|
    Гочоолу

    Ха, че то ако рекламата не съдържа недостоверна информация - каква реклама е? Иначе продукта нямаше да има нужда от реклама - хората сами щеха да го търсят.

  • 6
    Avatar :-|
    Експерт

    нарушението е фрапантно и е видимо от космоса...а каква санкция ги чака, ще го отнесат по новите разпоредби до 10 % от оборота...така е, като не се мисли, преди да се направи нещо. смешниците седнали да имитират узо и си въобразили, че номера ще мине

  • 7
    Avatar :-P
    Grozdov

    Леле! Българите като се юрнат на Оузаки-то! Аз пък си харесвам мастиката и гроздовата. Ако има българи в България, язък им за рекламата!:-)

  • 8
    Avatar :-|
    .

    Тези нещастници - алкохолни "босове", преди години по време на Винария снимаха реклама на водка, в която участваха деца по на 5 години! Малко е глобата за хуманоиди, обути в патъци за по 400 евро, но без капка мозък! Да не говорим, че директорите им-професионелисти пишат "МавруТ" ! Нещастници!

  • 9
    Avatar :-|
    Jiggy

    Браво #1, Харесах статията, но коментарът ти промени мнението ми.

  • 10
    Avatar :-|
    Da pogovorim

    Вие си пишете ,рекламата си върви ,КЗС си върши работата а аз гледам рекламата и виждам силата на парата....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK