Новият брой: Накъде след вота
Close

Know your limits*

Алкохолните компании намират начини да заобикалят ограниченията на закона

Подобни реклами можеха да се видят преди промените в Закона за здравето, но сега са недопустими.
Подобни реклами можеха да се видят преди промените в Закона за здравето, но сега са недопустими.
Подобни реклами можеха да се видят преди промените в Закона за здравето, но сега са недопустими.    ©  Цветелина Николаева
Подобни реклами можеха да се видят преди промените в Закона за здравето, но сега са недопустими.    ©  Цветелина Николаева
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

"Защо да позволяваме на хубавите моменти да се превръщат в лоши?" Това е слоганът на мащабна рекламна кампания за по-разумно консумиране на алкохол във Великобритания, която ще стартира през септември и ще продължи цели пет години. По-важното е, че инициативата е на 45 алкохолни компании, които не само я подкрепят, но и осигуряват средствата за реализирането й - 100 милиона британски лири. Кампанията е отговорът на индустрията спрямо растящия натиск за въвеждане на по-строги правила за рекламата на алкохолни и спиртни напитки. И още - резултат от осъзнатата и споделена отговорност за саморегулирането на бранша.

Спрямо този ангажимент България е на друг културен континент. Справка - казусът с анасоновата напитка Ouzaki Zorbas, която влезе в три нарушения на закона само с един рекламен клип. Той обаче не е единичен случай на заобикаляне на ограниченията в закона чрез маркетингови трикове.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Skånsk blommehöna
    • - 16
    • + 1

    да се перете другари. дори и в кризата списание Rolling Stone от есента да излиза и на български, ние пак ще се питаме какъв му е чинът да другаря максим от първи синод.
    нахвърлете се псета завършили (с извинение некви литературни/филологични и прочие виШета). сега ви е момента. дори не сам поетеса.

    Нередност?
  • 2
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • - 2
    • + 22

    Не мога да разбера защо високоалкохолните напитки имат толкова вулгарни реклами - Грозден, Мастиката Пещера, водка Флирт.
    Да, обичам концентрат със салата или с плодов сок, но когато посягам към рафта в магазина пред очите ми минават кадри от рекламата и си мисля, че компанията производител ме квалифицира в група, в която аз изобщо не съм.
    Андреа не е мой тип жена - кой иска да заведе такова същество в къщи и да очаква да му свие дом и гледа децата му.
    Ако съм на вила с приятели за да помогнем с копането, водим жените и децата заради хубавия ден, приятната компания и емоцията, а не да коментирам "жива" ли е по-възрастната жена на масата.
    А онази евтина водка - ми това е питието на евтината проститутка.
    Бирата е много по-достъпна като цена. Рекламите й обаче са направени доста интелигентно. Вярно, на почти всички шишетата са в ръцете и се афишират приятелски събирания.
    Най-интелигентни са на Бекс - не правя реклама, не работя за тях.
    Та да си помислят българските производители на концентрат - всички пият, но не всички сме простаците, които им се иска да сме

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    rI
    • - 1
    • + 8

    5000 лв? Кави са тези смешни глоби бе?
    Кой искате да спазва законите. Я дигнете глобата 10 пъти... почнете да се държите сериозно към работата си... и това ми била администрация.
    Това са 100 бутилки водка бе 5000лв... ебати смешката че те с една реклама ако дигнат продажбите с процент става дума за хиляди бутилки.
    Смешки и това ми били закони. Глобата е като че съм ритнал куче.

    Ей за кокошка няма прошка в таз държава а за мафията в алкохолния бизнес вси

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-P
    Жаден
    • - 1
    • + 4

    Гледайки тези тъпанарски реклами усещам че ми липсват забавните и свежи реклами на Швепс, те са другия полюс на рекламистиката в напитките (и в двата смисъла).

    Нередност?
  • 5
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • - 2
    • + 3

    Абе защо не копнем световния опит в рекламиренето на алкохол? Няма да ни е сефте, няма да ни е срам и всички сме доволни. Хем пием, хем не се обиждаме, хем не настъпваме котето.
    Пример с рекламите за цигари - димящата цигара не присъства в клипа, никой не държи цигара, няма и цигарена кутия да се търкаля за цвят.
    В скъпите марки алкохол също не присъства чашата за наздравица.
    Така че да действаме - копи, пейст.

    Нередност?
  • 6
    coffee avatar :-|
    coffee
    • - 1
    • + 6

    хубаво написано, Зори ;)
    сега да има и някой от производителите/търговцит, който да го прочете и да му светне, че рекламата е мъртва отдавна!
    налице са многобройни инструменти, предимно от сферата на PR-комуникацията, чрез които да се достига до потребителите.

    пример - преди години в Бургас се пиеше много "Бургаско" (преди да затворят завода). Никога не съм виждал или чувал реклама на тази бира. Но на всеки летен концерт или друго масово събитие се лееха тонове от бирата съвсем безплатно за всеки дошъл да се забавлява. Без ограничения.
    И дори сега, когато "Бургаско" се пълни в завода на "Каменица" в Пловдив, когато посегна към бутилката си спомням за вечерите в морската, когато страстта беше на кристали морска сол и с дъх на плажно масло и цаца.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Real
    • - 8

    Аз не мога да разбера, авторите на закони и статии свързани с алкохола и неговата консумация къде живеят. Тук не е САЩ, винаги се е пиело и произвеждало, и мярка няма. Без едно можем, само с едно не можем и този който се опитва да ни промени нравът ще духа супата. В Бг се консумира здраво, а бирата е за разредител и няма да има промяна.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Summit
    • - 1
    • + 4

    В Турция забраняват цигарите, в русия - нов сух режим, в БГ дори пред-пубертетите се наливат с водка!!!
    А другарите от православната църква пак спят - това така да се каже е културно интегрирана практика при тях.
    Спорим с една религиозна за постите и тя твърди колко важни били те. Пък и се отслабвало!
    И какъв е смисъла питам от постенето като няма проблем да пиеш и пушиш през това време, но пък ти е забранена полезна и важна храна като рибата?
    Ама то виното било виждате ли христовата кръв бла, бла... ала, бала...дрън, дрън...

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    med
    • - 1
    • + 4

    Ако говорим за регулация и саморегулация, истината е че на никой не му оттърва да ги има изобщо. Или може и да ги има, но те ще са поредната измишльотина и псевдо изпълнение, както уж се борим с корупцията. Има и по-ефективни начини от глобите, които да те накарат да спазваш някакви норми. Във Великобритания например медиите се саморегулират много по-ефективно без наличието на изрични закони. При нарушение на кодекса, медията не се глобява, а е задължена сама да обяви, че е нарушила правилата и е излъчила нещо нередно - спада в имиджа е много по-голяма загуба от няколко хиляди. Това може да се прилага и при компании, нарушаващи правилата... Възможни са и куп други методи...

    Нередност?
Нов коментар