Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 авг 2009, 14:20, 5559 прочитания

Да живее малкият рекламодател!

Официалните данни за инвестициите в пресреклама се крепят на новите играчи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да живее малкият рекламодател!

Автор: Shutterstock
Колкото по-малко говориш, толкова по-малко ще се изложиш.

Икономистът философ Николас Насим Талеб твърди, че е невъзможно да се прогнозира каквото и да било, защото хората не знаят какво не знаят. Явно следвайки неговата теория повечето български маркетинг мениджъри не залагат името си срещу коментари за развитието на рекламния пазар до края на годината.


За разлика от тях данните от мониторинга на TNS/TV Plan са красноречиви. Според тях инвестициите в пресреклама за първите шест месеца са се свили с едва 8.7%, от 81.009 млн. лева през първата половина на 2008 г. до 73.954 млн. лева от януари до юни 2009 г. Но трябва да се има предвид, че макар и да следи почти целия пазар, агенцията няма как да установи отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. А отстъпките в печатните медии от началото на годината растат непрекъснато, като в някои случаи могат да достигнат до 70% от официално обявената цена.

В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции.

Слабо ви чувам



Мнозинството от големите рекламодатели в пресата са свили драстично бюджетите си. Въпреки че продължава да е на първа позиция, мобилният оператор MTel отбелязва спад в инвестициите с 35% според мониторинга на TNS/TV Plan. Александър Гагов, директор на дирекция "Маркетинг комуникации" в компанията коментира, че свиването се дължи, от една страна, на намалението на рекламните инвестиции в България като цяло. Тоест с по-малко инвестиции се постига същото покритие на целевата аудитория. От друга страна липсата на ясна измеримост на читателите при печатните медии отблъсква част от рекламодателите, включително и MTel. Александър Гагов добавя, че при намалени рекламни бюджети разчитат в по-голяма степен на медиите с ясно измерима аудитория, както и на тези, които предлагат по-голяма гъвкавост по отношение на предложенията, които отправят към рекламодателите.

Основният конкурент на MTel - Globul, също са свили бюджета си, като при тях намалението е в размер на 36%. Обяснението също е подобно, но по-лаконично. Галина Чулева, маркетинг мениджър на компанията, обясни, чe "свиването на бюджета в пресата за първата половина на годината следва логиката на пазарните условия и е част от последователната рекламна политика на компанията." Тя не се нае да прогнозира рекламното поведение на Globul до края на годината.

Третият голям играч на телеком пазара - "БТК груп" е намалил инвестициите си наполовина в сравнение с първата половина на 2008 г. Диана Симеонова, маркетинг мениджър на компанията, обясни още, че БТК инвестира по-малко поради факта, че през първото полугодие на 2008 г. се рекламираха два отделни бранда - БТК и vivatel, а сега комуникират услугите на компанията под общ бранд. "Рекламата ни е обвързана с целите, които си поставяме, и затова тази година част от бюджета ни за преса отива за влагане на месечния каталог на компанията в печатни издания, което не сме правили през миналата година", уточни Симеонова.

Друга причина за намалените инвестиции на "БТК груп" през първата половина на годината е започващото през септември ребрандиране, когато услугите на компанията ще се предлагат под общо, ново име.

При автомобилните вносители поведението на рекламодателите е по-разнообразно. Някои компании като Porsche Bulgaria и "София Франс Ауто" намаляват бюджетите си. Други като "Еура Тек" (вносители на Skoda) и IND Commerce (Hyundai) са изпаднали от топ 50. Но трети, като Moto Pfohe, Renault Nissan Bulgaria и "Миркат" (вносители на Suzuki) са засилили присъствието си в печатните медии.

Александър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби" в Moto Pfohe, обясни пред "Капитал", че автомобилният вносител се е опитал да редуцира минимално маркетинговия си бюджет. "Подобно повишаване в мониторинга се дължи и на фокуса ни върху определени канали и бягане от разводняване на кампаниите", каза той.

Основната причина за активността на автомобилните вносители са спадналите продажби, които завариха част от тях с големи количества автомобили на склад. Така почти всички кампании от зимата досега са тактически, предлагащи отстъпки от цените и всякакви други промоции.

Контраатака

Рекордьори сред компаниите, решили да се възползват от слабата активност на конкурентите си, са веригата магазини "Техномаркет Европа" с 2067% ръст на направените инвестиции и "Българо-американска кредитна банка" с 1095% увеличение на бюджета. Любомира Накова, мениджър "Човешки ресурси и комуникации" в БАКБ, обясни, че увеличението се дължи на активното комуникиране на депозитните им продукти, които до момента не са били във фокуса на рекламните им кампании.

От класацията на най-големите рекламодатели са извадени политическите партии. За периода април-юли те са вложили 1.948 млн. лева в пресреклама. Най-активни са БСП с бюджет от над 510 хил. лева, но към него може да се прибавят онези 108 хил. лева, които мониторингът е отчел на партия "Нова зора", под чието име вървеше кампанията "анти-Костов". След БСП е партия ЛИДЕР с 335 хил. лева бюджет, а на трето място е ДПС с 303 хил. лева.

Добрата новина е, че заради традиционната потребителска активност преди коледните празници рекламодателите отделят по-голямата част от инвестициите си за втората половина на годината. Александър Костадинов от Moto Pfohe обърна внимание, че през втората половина на годината автомобилният сектор ще бъде белязан основно с тактически кампании и големи отстъпки. "Дали инвестициите ще растат, или ще се намаляват зависи от пазара и от възможностите на компаниите да генерират икономии и ресурс от други дейности, които да инвестират в маркетинг", коментира той и продължи: "Така или иначе времената за автомобилния бранш са повече от интересни тази година, правилата се смениха много бързо."

"Есента и коледният период са традиционно наситени с много нови предложения в телекомуникационния сектор, затова предполагам, че спрямо първата половина от годината ще има лек ръст на рекламните инвестиции. Очаквам, че ще има ръст и в рекламния бюджет на "Мобилтел", коментира маркетинг директорът на компанията Александър Гагов плановете им за второто шестмесечие.

От друга страна, отсъствието на някои доскоро големи рекламодатели, както и намалените бюджети на останалите на пазара дават възможност за генериране на добри резултати с по-малко вложени средства. Диана Симеонова от "БТК груп" прогнозира свиване на рекламните бюджети в телеком сектора спрямо миналата година. "Конкретно на нас ни предстои ребрандиране, което ще комуникираме с необходимите средства и бюджети за такова събитие", казва тя.

Пазарната ситуация отваря възможности и за по-малки компании да заемат пазарен дял. Примери за това е силната активност на модната компания Seven Seconds, вносителите на Durex и други продукти "Аксон България" и т.н.

Но въпреки тези очаквания за по-силна активност през есента за ръст на пазара не може да се говори. Интригата ще бъде да се види кои компании ще успеят да се възползват от слабия рекламен шум и предпазливото поведение на конкурентите си. Едно е сигурно - дните на почти неограничени маркетингови бюджети си отидоха и не е ясно кога ще се върнат. Ако изобщо това се случи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1439 прочитания

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 1212 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Уважаеми Procter & Gamble, мръдни ако обичаш

Кризата размести челните позиции при най-големите тв рекламодатели през 2009 г.

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10