С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 авг 2009, 13:10, 9191 прочитания

Директорът "Технически средства и производство" в БНТ: Тома Иванов: Промените в медийните закони са скандални

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Бившият член на Съвета за електронни медии (СЕМ) Тома Иванов, който заемаше различни ръководни постове в БНТ, се върна на работа в държавната медия. Той ръководи и координира дейностите на дирекции "Телевизионно производство" и "Технологии и технически средства".
Тома Иванов има 11-годишен стаж в БНТ. Той постъпва на работа там през 1990 г. като главен счетоводител. От септември 1993 до юни 1997 е финансов директор. След това е заемал поста изпълнителен директор, а после и.д генерален директор на медията. От ноември 2001 г. до април 2006 г. е член на СEМ и негов изпълнителен секретар.
През последните месеци интересът на медиите е насочен основно към двете частни национални телевизии bTV и "Нова тв", които водят сериозни програмни войни и почти през седмица правят трансфери на продуценти  и предавания. През това време обаче в държавната БНТ също текат тихи промени.

От 1 август  се освободи позицията за директор "Маркетинг и реклама", след като управителният съвет на БНТ не поднови договора на Ани Димитрова. Ръководството на телевизията поискало от всички ръководители на отдели в медията да представят доклади с мерки за стабилизиране на приходите и оптимизиране на разходите. "Мерките, които директор "Маркетинг и реклама" предложи, са незадоволителни и неадекватни. Договорът й не беше продължен. Той изтече на 1 август", коментираха от БНТ. В момента позицията на директор "Маркетинг и реклама" се заема временно от главният юрист на държавната телевизия Кремена Кадиева, докато бъде назначен нов маркетинг директор.


По-рано в края на юли пък ръководството на БНТ разкри нова позиция - директор "Технически средства и производство", която зае Тома Иванов (виж визитката). Под шапката на новата дирекция влизат двете най-големи вече поддирекции в БНТ "Телевизионна техника и технологии" и "Производство на телевизионни програми" в които има общо 800 служители. След назначението на Иванов в медийните среди веднага започнаха коментари, че връщането му в БНТ е първото знаково назначение в медия след идването на ГЕРБ на власт.
По принцип коментарите, интригите и пренареждането на медийния пъзел са неизбежни в началото на управлението на всяко ново правителство. Настоящото наследява много проблеми и в медийната сфера от предшествениците си.  При управлението на тройната коалиция в медийното законодателство и преподреждането на телевизионния пазар бяха направени много компромиси и бяха защитавани интересите на близки до властта компании, което сериозно изостри взаимоотношенията в сектора. Още тогава много от засегнатите играчи се надяваха, че справедливост в тв бизнеса може да се очаква едва когато властта се смени. Промени в медийния курс са възможни не само защото тройната коалиция бе сменена от ГЕРБ и играчите на пазара очакват нови промени в медийното законодателство, но още защото се водят дела от потърпевшите от предишната власт, която правеше конкурсите за честоти и цифрови мрежи без ясни правила.

Ще участва ли Тома Иванов в тези процеси по промяна на медийното законодателство. Свързан ли е с ГЕРБ и как? Ще задуха ли отново вятърът на промяната в БНТ? Потърсихме го за интервю и то дава част от отговорите.

Поканата да заемете позицията "Директор технически средства и производство" от БНТ ли дойде?



Да, от БНТ дойде, но както знаете, аз дълго време съм работил в телевизията на различни позиции.

Назначиха ви веднага след изборите, когато ГЕРБ състави новото правителство. Така се породиха и първите коментари, че, ето, първото знаково медийно назначение на новата власт е в БНТ с връщането там на Тома Иванов. Вярно ли е, че сте консултирали ГЕРБ по медийни въпроси?

Не виждам връзка между назначаването ми и изборите. Разговорите с ръководството започнаха много преди провеждането на изборите, а фактическото ми назначаване съвпадна с периода след изборите. Разбира се, вие сте в правото си да търсите всякакви взаимни връзки и корелации.
Истина е, че съм консултирал колеги, които работят за ГЕРБ във връзка със законите, които бяха приети от Народното събрание  -  Закон за изменение и допълнение на закона за радиото и телевизията (ЗИД на ЗРТ) и Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Основно по тези закони. Не виждам пряка връзка, защото аз не съм бил в политическа партия или организация. 20 години съм работил основно като експерт.

След известно време виждате ли се на друга позиция в медията?

Категорично нямам намерение да се кандидатирам за поста генерален директор на БНТ. Най-малко по две причини. Известно време след като подаде оставка, г-н Иван Попйорданов като генерален директор на БНТ (1998 г. - бел. ред.) аз бях изпълняващ длъжността. Вярно в един много по-тежък момент. Току-що бе приет Законът за радио и телевизия. Трябваше да се променя програмната схема в съответствие със закона; да отпаднат рекламите от праймтайма; да се проведат конкурси и да се сключат договори с външните продуценти. Това беше един от най тежките периоди в живота ми. Второ, аз искам и желая да бъда възприеман като експерт. До голяма степен постът генерален директор се свързва с политическа ориентация и обвързаност. Аз не желая да бъда пришиван към която и да било политическа сила, искам да съм на експертна позиция. Дали ще бъда точно на тази или на някоя друга, но при всички случаи да е експертна. Това може да го говорим и догодина. И ще видите, че съм прав.

Следили сте обсъжданията и гласуването на промените на медийния закон, познавате текстовете, свързани с предстоящата цифровизация на тв излъчването. Ще успее ли БНТ навреме да се цифровизира?

Въпросът засяга две страни на процеса - промяна на вътрешната и на външната  телевизионна среда. Промяната на вътрешната тв среда в БНТ е започната отдавна. Техническо обновление на студиа, камери и т.н. и сега върви. БНТ няма да закъснее с изграждането на вътрешна телевизионна цифрова среда. Що се отнася до външната цифрова среда, изграждане на мултиплексите (цифровите мрежи - бел. ред.)  и всички въпроси, свързани с преноса и приемането на цифровия сигнал, по този въпрос е важно да се знае дали държавата ще успее да изгради необходимите условия за цифрово разпространение на телевизията, т.е. не е ясно как и кога ще бъдат създадени мултиплексите. Ще се създадат ли нормални условия за приемане на цифров сигнал от хората. Като четох закона, никъде не видях да са предвидени средства и начини за осигуряване на приемането на цифров сигнал от по-бедните слоеве от населението. В голяма част от европейските държави в законите им е предвидено държавата да подпомага  хората, които нямат възможност да си купят устройства за приемане на цифровия тв сигнал - (т.нар. set top box).

Какво мислите за държавното предприятие, което ще изгражда обществения мултиплекса за разпространяване сигнала на БНТ и БНР?


По принцип идеята е правилна, във всички европейски държави процесът на цифровизация се ръководи и до голяма степен се финансира от държавата, що се отнася до националните обществени радио и тв оператори. Друг е въпросът какво е записано в нашия закон и какви замисли стоят зад написаното в него. Доколко работещо ще е то.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 1 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 912 прочитания

Как ще се промени вестник "Сега" 2 Как ще се промени вестник "Сега"

Медията ще се развива онлайн, а от Нова година на хартия ще излиза само в събота

3 дек 2019, 2433 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Скромна забава

Юбилейното 10-о издание на ФАРА не можа да се измъкне от кризата

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10