Каква футболна драма

Конкуренцията между каналите напълни телевизиите със скъпи спортни програми

Най-лесното на днешно време е да си футболен маниак. Ставаш в събота сутринта, към 11 часа пускаш телевизора и до един часа през нощта гледаш мач след мач. Реално подобно нещо се случва рядко, но въпреки това телевизиите продължават да купуват футболни продукти.

Зрителите могат да избират измежду повече от 30 мача на уикенд (от петък до понеделник). Отделно през седмицата са двубоите от европейските турнири, които за първи път ще се излъчват от четири телевизии, разделени в четири отделни пакета. Така на седмица се събират по около 50 мача футбол.

Навлизането на групата на CME и на MTG на пазара на спортни продукти промени изцяло картината с разпределението на телевизионните права. Но това, което различава България от останалите държави, е, че целият качествен спорт идва напълно безплатно, ако се изключи таксата за кабелната телевизия.

Групата телевизии на CME Pro.bg и Ring.bg притежава три от най-интересните футболни продукта - правата за първенството на България, за което плати 50.1 милиона лева преди година, първият избор на мачове от Шампионската лига и вторият избор на двубои от Лига Европа. Като се прибавят мачовете от шампионатите на Русия, Холандия и второто ниво на английския футбол Чемпиъншип, в ефира на двата канала седмично се излъчва 1/3 от футболната продукция в България. Другата голяма част от футболната продукция е в "Диема", където вървят минимум по 10 мача на седмица - шест от английското първенство и осем от Шампионската лига. Изненадващо на пазара в последните месеци се намеси и сателитният оператор "Булсатком". И докато в последното десетилетие най-интересните продукти бяха в ръцете на ефирните БНТ1 и Би Ти Ви, сега за тях остава второстепенната роля.

Шампионска лига х 2

Според рекламата на "Диема" за Шампионската лига зрителите ще имат възможност да наблюдават два пъти повече футбол. Всъщност реалността е, че ще имат възможност да гледат три пъти повече футбол на живо и пет пъти повече всяка вторник и събота вечер. За първи път в България пакетите за най-престижния турнир на УЕФА бяха разделени на два. Преди години Европейската комисия задължи УЕФА да се разчупи монополът в излъчването на турнира, но тогава България все още не беше член на ЕС и договорът на bTV се оказа заварено положение. В надпреварата за правата участваха всички големи телевизионни играчи, но Pro.bg взе правото на първи избор на един мач, а всички останали двубои попаднаха в пакета на "Диема". Всяка от страните има своите аргументи защо техният пакет е по-добър. "Нашето предимство е, че имаме правото на първи избор. Това е най-важното", коментира продуцентът на Шампионската лига в Pro.bg Алекси Сокачев.

В "Диема" използват факта, че разполагат с два канала, по които могат да излъчват два двубоя директно, а след техния край да покажат и още на два на запис. Това означава 4:1 мача в полза на "Диема", но пък като качество се предполага, че изборът на Pro.bg би трябвало да е най-добър. "Големият печеливш ще е зрителят, защото ще може да гледа по пет мача на вечер. Това е голямото предимство, а конкретните пакети са въпрос на оферти", коментира Веселин Василев, шеф на спорта в "Нова телевизия" и "Диема".

Шампионската лига по традиция е един от най-гледаните футболни продукти, защото представя най-силните клубове с интернационален елемент за разлика от шампионатите на отделните страни. "Очакваме силна подготовка от Pro.BG и "Диема" по отношение на студиа, коментатори и т.н., защото мъжка аудитория много трудно се хваща, а Шампионската лига е спортното събитие, към което има може би най-голям интерес", коментира Лили Георгиева, изпълнителен директор на медия агенция Mindshare. "Това е много лоялна аудитория, която бързо ще се ориентира в програмата, кой мач къде се излъчва в кое време, в този смисъл няма да се загуби аудитория от това, че Шампионската лига ще се излъчва по два различни канала", добави тя. Георгиева обясни, че ако Pro.BG и "Диема" се ориентират добре ценово, могат да спечелят много от Шампионската лига, като привлекат сериозни рекламни инвестиции.

Подобно разделение на пакетите има и във втория по сила европейски футболен турнир Лига Европа, бивш за Купата на УЕФА, който тази година за първи път се продава централизирано от европейската федерация. Очаквано това се оказа турнирът с българско участие, което винаги събира повече публика от който и да било мач между чуждестранни отбори. БНТ1 има правото на първи избор по един мач на вечер, а Ring.bg може да избира между останалите мачове от турнира. "Когато в началото на преговорите определяхме стратегията си, решихме да подходим консервативно. Заложихме на турнира, където обикновено акостират българските отбори", коментира шефът на спортната реакция на БНТ1 Методи Манченко.

Модерното pay-per-view*

Системата "плащай, за да гледаш" преди време не проработи. "Диема екстра" не успя да накара феновете на английския футбол да плащат за най-атрактивните мачове. Сега цели три от четирите най-силни футболни първенства стават достъпни само за клиентите на един от операторите - "Булсатком". Компанията купи телевизионните права на испанското първенство по футбол за следващите три години, а преди няколко дни стигна до споразумение и за част от правата за италианската Серия А. Към тях трябва да се прибави и правото единствен да излъчва в България германската "Бундеслига", която върви по "Евроспорт 2". Мачовете от Испания и Италия ще бъдат излъчвани по собствения за оператора канал "Тв+", а вероятно и по "Филм+", тъй като се играят в един същ часови пояс. Тези канали няма да се разпространяват по другите кабелни оператори. За да могат да се гледат, феновете трябва да станат клиенти на "Булсатком". Тинко Тотев, директор маркетинг, коментира, че "Булсатком" инвестира в сериозни спортни събития, "за да сме атрактивни, пакета да е търсен, особено този с ексклузивните права", каза той и уточни, че все пак за някои от правата, които сателитния канал държи, "всеки може да се договаря за тях". А за да могат абонатите на "Булсатком" да гледат изпраните от тях събития "трябва да имат сателитен приемник. Предоставяме оборудването безплатно за ползване на абонатите, които имат договор за срок от година и половина. Клиентите, които искат да ползват услугата ни от време на време, като плащат отделни месечни такси, когато решат, трябва да си купят приемника".

Удоволствието за притежаваш толкова спорт не е евтино, но цели дългосрочно да наложи компанията като най-сериозния играч сред разпространителите на телевизионни продукти. Испанското първенство например няколко пъти сменя телевизиите заради високата си цена от 1.2 милиона евро на година. Ако се разчита на приходи чрез реклами тази сума трудно се връща, коментират хора от телевизионния бранш. По стандартите на "Евроспорт" за подобна сума не биха купили Примера дивисион за целия балкански регион, тъй като тя трябва да е съобразена с броя зрители. Така например паневропейският канал плати 35 милиона евро за тригодишен договор с Бундеслигата за 22 страни, включително и България.

В "Булсатком" обаче не разчитат на рекламата, а на клиенти. Нещо подобно се опита да направи преди повече от година "Кейбълтел", който в партньорство с Тв7 пусна канала "Спорт 7" с испански мачове, баскетбол и хокей на лед, но тогава ефект нямаше. "Целта ни е 50% от програмата на "Тв+" да бъде спортна, а другите 50% да е политематична", коментира Тинко Тотев, директор "Маркетинг" в компанията. Тя държи правата за тенис сериите "Мастърс" и единия от четирите турнира от Големия шлем "Уимбълдън".

Стига футбол

Спортният зрител вече не гледа целият спорт, който се излъчва по различните канали. Особено футбол. "Футболът не е гаранция за успех. Той помага да се постигне разпознаваемост, но не е възможно човек да гледа по осем мача на ден и вероятно ще започне да отсява и да следи двата най-интересни мача. Освен това самите телевизии ще установят колко е трудно да се върнат средствата при все по-високите суми на правата", коментира Веселин Василев.

Това вероятно е и една от причините спортът на Тв7 да бъде редуциран след смяната на собствеността. Телевизията ще залага предимно на Формула 1 и на част от италианското първенство. Заради липсата на национално ефирно покритие през тази година телевизията беше принудена да сублицензира правата на Би Ти Ви. В момента състезанията вървят паралелно по двата канала, като зрителите могат да избират кой коментар да слушат и дали да гледат реклами. Конкуренцията очевидно роди качество. От три месеца Тв7 инвестира мащабно в промяна на визията на продукта, като изпраща свои репортери на всяко състезание. За първи път зрителите могат да видят авторски интервюта с пилотите и главните действащи лица. В основата на промяна беше Рупърт Шелбърн, който e мениджър в една от влиятелните промотърски компании в автомобилния спорт. "Бяхме го наели и пътуваше с екипа на стартове от шампионата. Присъстваше на монтажа и оперативна работа и филмите, които показваме. Но вече ги прави сами", коментира шефът на спорта в Тв7 Николай Илиев. Целта на Тв7 е догодина Формула 1 да върви само в техния ефир.

Ако се случи, това може да постава Би Ти Ви в ситуацията да остане без качествен спорт. "Нова телевизия" също ограничи присъствието на спорт, защото отстъпи тази ниша на каналите от фамилията "Диема". "При нас спортът е там, където се е излъчвал обикновено. Въпросът е чисто програмен. Но в глобално отношение се оказва, че за обикновения зрител по-голям успех имат развлекателните и шоупрограми и това е важно за националните телевизии, докато спортът малко или повече е предназначен за специфична публика", коментира Веселин Василев.

Нещо за делене

Интензивната покупка на спортни продукти в последната година практически не остави никакви сериозни права за разпределяне. Извън борда останаха френската Лига 1, която няколко години вървеше в ефира на "Диема", Националната баскетболна асоциация и Националната хокейна лига. И трите не носят рейтинг, но пълнят програмата. По-интригуващо обаче се очаква да бъде през есента, когато би трябвало да започнат преговорите за новия договор на английската Висша лига. Тя се превърна в запазена марка за "Диема" в последното десетилетие, но тригодишният договор изтича следващото лято.

За първи път от над 50 години правата за следващия олимпийски цикъл 2014-2016 г. не се държат от Европейският съюз за радио- и телевизионно разпространение (EBU), а от частния германско-френски консорциум "Спортфайв". Това означава, че за разлика от досегашната практика БНТ няма да има гарантирано излъчване на олимпиадите, а ще има свободно предлагане. "Всичко може да се случи. Нашето предимство е, че събитието е само в рамките на две-три седмици и изисква огромен ресурс. Не е като класическите футболни формати, които са удобни за комерсиалните телевизии, защото се развиват в продължение на 40 седмици", добави Манченко. Другото предимство на БНТ според него е че като цяло рядко комерсиалните телевизии проявяват интерес към зимните олимпийски игри, които също са в пакета.

*плащай, за да гледаш

Още от Капитал