Малте Лоуан: Саморегулацията няма да спре всички безотговорни реклами
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малте Лоуан: Саморегулацията няма да спре всички безотговорни реклами

 Според PR-a на Световната федерация на рекламодателите изходът от първите жалби ще бъде ключов за успеха на саморегулацията в България.

Малте Лоуан: Саморегулацията няма да спре всички безотговорни реклами

2065 прочитания

 Според PR-a на Световната федерация на рекламодателите изходът от първите жалби ще бъде ключов за успеха на саморегулацията в България.

© WFA


Приемането на етичен кодекс беше само първата стъпка към саморегулация. Какво трябва да последва според вас?

Следващата стъпка е, като получите първата жалба, да има съгласуван процес, по който кодексът да бъде приложен. Той е само основата, на която комисията ще реши дали жалбата е приемлива, дали се основава на разумни аргументи. Ключово е какво ще направи комисията – дали ще намери отговора в кодекса, дали ще излезе със съгласувано решение, дали това решение ще бъде прието от човека, който е подал жалбата, и от компанията, срещу която е насочено оплакването.

От Националния съвет по саморегулация обясниха, че ще отложат масовото обявяване на кодекса, защото ще им бъде трудно да се справят с пороя от жалби. Според вас кога е правилният момент това да се разпространи широко сред потребителите?

Това е добър въпрос. Проблемът е, че организацията ще има нужда вероятно от два, три или шест месеца да си изгради доверие, от една страна, пред индустрията, която плаща за това и на която ще се налага да уважава решенията й, и от друга страна, пред хората, които ще започнат да използват тази система. Това е много критична фаза, ако там нещата се объркат, после ще бъде много трудно саморегулацията да проработи. Така че аз мисля, че е от съществено значение комисията да се справи добре с първите няколко жалби, които ще й се наложи да разрешава. Когато си спечелят доверие, ще им бъде по-лесно да решават повече казуси, да привличат повече ресурси и финансиране от индустрията и да станат по-популярни и разпознаваеми. Дайте й време да си изгради репутация, без да я наводнявате с жалби.

Международните играчи на българския рекламен пазар приеха кодекса, но това не означава, че голяма част от местните компании, които невинаги играят по правилата, ще следват препоръките на етичната комисия? Какво препоръчвате?

Това е следващият най-голям проблем за саморегулацията, защото ние не можем да обещаем, че ще спрем всички безотговорни реклами. Така както никой политик не би могъл да обещае, че ще напише закон, който ще премахне изцяло престъпността. Винаги ще има една отцепническа група, която отказва да играе по правилата. Начинът, по който системата за саморегулация трябва да работи, е, като обхваща по-голямата част от компаниите и остави с останалия малък брой реклами и компании, които заобикалят закона, да се занимават регулаторните органи.

Интервюто взе Зорница Стоилова

Приемането на етичен кодекс беше само първата стъпка към саморегулация. Какво трябва да последва според вас?

Следващата стъпка е, като получите първата жалба, да има съгласуван процес, по който кодексът да бъде приложен. Той е само основата, на която комисията ще реши дали жалбата е приемлива, дали се основава на разумни аргументи. Ключово е какво ще направи комисията – дали ще намери отговора в кодекса, дали ще излезе със съгласувано решение, дали това решение ще бъде прието от човека, който е подал жалбата, и от компанията, срещу която е насочено оплакването.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.