Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
71 9 окт 2009, 16:21, 11251 прочитания

Някои го предпочитат горещо

Рекламната кампания на цигарите Merilyn Slims и The King тества границите на правилата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Усещане за жена. В съзнанието на всеки вероятно изникват различни образи и емоции.

Оказва се обаче, че за една група популярни личности от шоубизнеса в България отговорът е един и категоричен: "Като една вселена с аромат на ванилия!" И при това задължително е обвързан с образа на американската актриса Мерилин Монро, която за около шест месеца се превърна в икона, пример за подражание на същата тази група от знаменитости.


Най-впечатляващото в нейния стил и начин на живот за тях е маниерът й на пушене, който по думите им е непоправимо секси, а цигарата я правела много по-привлекателна и желана от мъжете. А за да постигнат същия ефект, изборът им на марка цигари е също така еднозначен и категоричен - Merilyn Slims (която се произвежда от "Кингс табако" ЕАД, собственост на свързаната с "Винпром Пещера" захарна компания "Сигма консултинг").

Пасват отлично

Този сценарий се разиграва в българските печатни медии в поредица от едни и същи материали и интервюта, които не носят подписа на журналист и, странно, обикалят различни издания. И продължава в поредица от музикални видеоклипове на попфолк изпълнители, които доволно изразяват предпочитания към същата марка като част от творческата концепция на песните си.



На Мерилин Монро е посветено парчето "Усещане за Мерилин" на изпълнителите на музикална компания "Пайнер" Преслава и Константин, както научаваме от техни интервюта (разбира се, поразително подобни), които четем във вестниците "Уикенд" и "Стандарт" и списание "Блясък". В клипа Константин играе ролята на продуцента Mr. King, който, разбира се, пуши цигари от марката The King (отново производство на "Кингс табако" ЕАД) и флиртува с две различни жени, едната от които трябва да прилича на американската актриса.

"За мен Mr. King е олицетворение на мъжкаря, какъвто навремето е бил президентът за Мерилин Монро. Той има свободата да бъде където пожелае, когато пожелае и с когото пожелае. Може да говори свободно, да бъде бунтар, да бъде забавен и смел, поне такъв би бил един крал в наши дни", обяснява изпълнителят в интервюто си за различните издания.

Друг фен на марката The King e режисьорът и актьор Андрей Слабаков, който през юни заявява категорично: "King ми паснаха отлично и за мен оттук нататък те са символ на истинското качество и мъжкия вкус", а ние научаваме това от "Новинар", "Телеграф", "Монитор" и "Марица". При това в разстояние от няколко дни.

Объркахте ли се вече? Да, и на нас ни се сториха твърде много съвпадения. Още повече че в България рекламата на тютюн и тютюневи изделия е забранена както в радио- и телевизионни предавания, така и в печатните медии.

Или не съвсем

Експерти от министерството на икономиката обясниха пред "Капитал", че всякакви нестандартни форми на комуникация, що се отнася до рекламата на тютюневи изделия като пласирането на продукти в музикални видеоклипове, PR материали в печатните медии или промоционални интернет сайтове, се явяват в нарушение на разпоредбите на Закона за тютюна и тютюневите изделия и на Рамковата конвенция на Световната здравна организация за контрол на тютюна.

"Предполагам, че всички тези хора са консуматори и почитатели на марките ни", така маркетинг директорът на "Кингс табако" ЕАД Милен Щерев коментира еднаквите интервюта на различни популярни личности в медиите. Той обаче подчерта, че не е попадал на тях и компанията не може да контролира съдържанието на журналистически материали и публикации.

Щерев отрече и да имат договорни отношения за спонсорство с телевизия "Планета"или с други продуценти. "Вплитането в сюжета и показването на наши марки в музикални видеоклипове вероятно идва от страна на режисьорите и изпълнителите", разсъждава маркетинг директорът на "Кингс табако" и продължава: "В някаква степен това е комплимент за нас, тъй като обикновено в подобни продукции се показват луксозни марки. Вероятно предвид голямото търсене на нашите марки и отличния им продуктов дизайн, те са счетени за аксесоар, който би подхождал на стила на съответната продукция."

От музикална компания "Пайнер", която продуцира попфолк изпълнителите и техните клипове,  също отрекоха да имат договорни взаимоотношения с "Кингс табако" ЕАД за пласирането на техни продукти във видеоклипове. А фактът, че марките Merilyn Slims и The King се появяват на екрана, обясниха с режисьорско виждане. Увериха ни, че от месец по телевизия "Планета" се излъчват нови версии на музикалните видеоклипове, в които търговските марки са заличени.

Съветът за електронни медии обаче е предприел административна процедура относно излъчването на тези клипове, тъй като според тях се нарушава забраната на чл.80, ал.2  от Закона за радиото и телевизията да се рекламират тютюн и тютюневи изделия в радио- и телевизионни предавания, както и забраната за скрита реклама в чл.77, ал.2. Санкциите, на които подлежат електронните медии, ако регулаторът установи нарушение, са между 2000 и 15 000 лева.

Печатните медии, на които изпратихме запитвания за поредицата еднакви материали в услуга на марките Merilyn Slims и The King, предпочетоха да не коментират казуса. От рекламния отдел на вестниците "Телеграф" и "Монитор" ни отказаха коментар с мотива, че не дават информация за договорните си отношения с рекламодателите. И ако двете издания от медийната империя на Ирена Кръстева не са подписали Етичния кодекс на българските медии, то "Стандарт" и "Новинар" са и поне на хартия носят отговорност пред читателите си, в случай че за интервютата е прието плащане и това не е отбелязано.

Ако преценката дали да промотират цигари, или шоколади зависи от съвестта на популярните личности, се предполага, че за тютюневите компании има ясни граници, в които да поставят маркетинговите си активности. По думите на маркетинговия директор на "Кингс табако" ЕАД Милен Щерев въвеждащата рекламна кампания на двете марки цигари е проведена единствено чрез двата разрешени от закона начини - чрез билбордове, на които е показана само търговската марка на тютюневите изделия и чрез поставяне на рекламни материали и промоции в точките на продажба.

Още в началото на годината Merilyn Slims стартираха билборд кампания, в която се виждаше изображението на символа на марката Мерилин Монро, словесното наименование Merilyn и рекламният слоган "Усещане за жена". По закон тютюневата компания има право да показва на съоръжения за външна реклама само регистрираната си търговска марка. Справката в базата данни на българското патентно ведомство обаче показва, че компанията е получила регистрация на марката Merilyn като комбинация между слово и изображение едва в края на септември 2009 г. А регистрираната търговска марка не включва слогана "Усещане за жена". В подобно нарушение попадат и билбордовете на марката The King, на които се изобразява рекламното изречение "Вкус за мъже". Някои от тях комуникираха промоционалната цена от 2.80 лева за кутия, което също противоречи на разпоредбите на закона.

Големите международни компании на пазара на тютюневи изделия имат вътрешни маркетингови кодекси, в които правилата са много по-строги от ограниченията на местните законодателства в различните страни. По маркетинговото поведение на бившата цигарена фабрика в Пловдив ни се струва, че българските играчи дори не са тръгнали по този път.
Из "Закон за тютюна и тютюневите изделия"

Чл. 35. (1) Забранява се рекламирането на тютюн и тютюневи изделия, с изключение на:

1. територията на предприятия, където се произвеждат тютюн или тютюневи изделия, и обектите, в които се извършва търговия с тютюн и тютюневи изделия

2. използването на търговска марка, когато в рекламата не участват лица под 18 години и тя не е предназначена или насочена към тях

3. места или мероприятия, на които достъпът на лица под 18 години е забранен.

(2)Забранява се рекламирането на тютюн и тютюневи изделия в радио- и телевизионни предавания.

(3) Рекламирането на тютюн и тютюневи изделия в пресата и в други печатни издания и чрез услугите на информационното общество се допуска само за публикации, които са:

1. предназначени изключително за професионалисти в областта на търговията с тютюн и тютюневи изделия или за лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия

2. отпечатани или публикувани в трета държава и не са предназначени за пазара на държава - членка на Европейския съюз, и на други държави - страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство.

(4) Друга реклама на тютюн и тютюневи изделия в пресата и в други печатни издания и чрез услугите на информационното общество е забранена.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 1307 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 5450 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Мексиканската медийна вълна

Конспиративно жълтите сайтове - удобната платформа за ченгета, политици и обикновени интриганти

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10