Да убиеш фестивал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да убиеш фестивал

Визията, която донесе сребърна награда на New Moment

Да убиеш фестивал

Първото издание на Golden Drum след кризата не дава поводи за оптимизъм

Борислав Кандов
3538 прочитания

Визията, която донесе сребърна награда на New Moment

© New Moment New Ideas Company


Празно, тихо и нерелевантно.

С тези три думи може да се опише най-кратко атмосферата на тазгодишното издание на регионалния рекламен фестивал Golden Drum, събиращ агенции от т.нар. нова Европа в словенския курорт Порторож. Подадените заявки, присъстващите хора, връчените награди - всичко бе по-малко от миналата година. А очевидци, присъствали на лекциите по време на фестивала, с потрес разказват как директори от големи международни агенции кършели ръце, защото нямали представа как ще се справят в тази криза, с бюджети от едва 1 млн. евро за кампания...

През 2008 г. на фестивала се състезаваха 2753 заявки, докато сега те бяха 2474. Но в тази официално обявена бройка организаторите са включили и нещата, състезаващи се извън фестивалната програма - около 500 заявки в конкурса за плакат, традиционно обявяван от кмета на община Пиран (в която влиза Порторож) с награда за победителя в размер на 5000 евро, както и още около 100 есета в конкурс на тема "Аз усещам Словения".

Но на фона на тази потискаща картина българската рекламна индустрия има с какво да се похвали. Две български агенции спечелиха по една сребърна награда, още две бяха номинирани, но не успяха да спечелят. Най-силно се представиха New Moment New Ideas Company, които имаха общо шест номинации за серия печатни визии за Седмия фестивал на късометражното кино - две в групата "Външна реклама", три в групата "Пресреклама" и една в група "Дизайн и арт дирекшън". Именно в последната те получиха и сребърна награда.

В новосъздадената PR група All Channels Communication имаха две номинации за различни кампании за Avon. Те спечелиха сребро в категория "Корпоративна социална отговорност" за активността "От любов към живота".

Само с номинация останаха McCann Erickson Sofia в групата "Рекламна кампания" с работата си за National Geographic Kids, както и TBWA\Sofia в "Дизайн и арт дирекшън" с изданието си What If...

Българско участие имаше и в състава на журитата. Директорът на медиа агенция MediaS SMV Татяна Лозович бе член на журито, оценяващо медийните кампании. Групата е отворена за участие на заявки от цял свят. Тя разказва, че в групите за медиа активности и интерактивни кампании заявките са били много по-интересни и на много по-добро ниво в сравнение с тв и печатната реклама, "но за съжаление те не бяха местни кампании". В групата голямата награда (Grand Prix) бе присъдена на Leo Burnett Бейрут за кампания в подкрепа на правата на жените.

Ливанската агенция дебютира ударно на фестивала, след като тази година Golden Drum бе отворен за участие на агенции от Египет и Ливан. С изключително правилен подбор на заявките и силни участия в различните категории агенцията успя да спечели приза "Агенция на годината" с общо 53 точки и огромна преднина пред вторите - турската DDB&Co. с 30 точки.

"Учудващо е, че тази година нямаше нищо, което да се откроява рязко на фона на всичко останало. Заради кризата очаквах клиентите да са по-смели и отворени към интересни идеи, които им позволяват да не харчат много пари", казва Татяна Лозович.

Впечатлението на Лозович за нивото на рекламата в региона се потвърждава и от криейтив директора на New Moment New Ideas Емил Захариев. Според него тенденцията на навлизане на много повече интерактивни елементи в активностите на рекламодателите ще се запази и догодина ще има още повече интересни заявки.

Едно от нещата, които са му направили впечатление, е добрата работа на международните мрежи. Той дава за пример един клип на Leo Burnett Бейрут за локална кампания, който обаче е произведен от продукционна къща в САЩ.

При въвеждането на нова категория в един фестивал винаги има някакви проблеми. PR категорията на Golden Drum не прави изключение. "Като всяко първо издание и в това имаше напасване на критериите към определени кампании. Имам усещането, че някои от представените неща бяха оценявани в категории, на които не отговаряха", разказва Мария Славова, управляващ директор на All Channels Advertising.

Според нея работата на "част от PR агенциите" в България не се различава по нищо от нивото на представените кампании на фестивала. "Ако има елемент, в който имаме да наваксваме повече, то той не е креативността на решенията, а по-глобалният им и стратегически подход, съобразен с цялостната екосистема на марката", обяснява Славова.

И ако състезателната програма все пак е предложила интересни примери, то семинарите, провеждани по време на фестивала, за пореден път са били абсолютно нерелевантни на ситуацията в региона. Тази тенденция се повтаря през последните няколко години и може да изиграе много лош номер на организаторите, тъй като немалка част от приходите им идват от акредитиращите се рекламисти. А очакванията са, че догодина заявките за участие ще бъдат още по-малко заради ниската рекламна активност на компаниите в региона...

Наградената кампания на All Channels за Avon
Автор: All Channels

Празно, тихо и нерелевантно.

С тези три думи може да се опише най-кратко атмосферата на тазгодишното издание на регионалния рекламен фестивал Golden Drum, събиращ агенции от т.нар. нова Европа в словенския курорт Порторож. Подадените заявки, присъстващите хора, връчените награди - всичко бе по-малко от миналата година. А очевидци, присъствали на лекциите по време на фестивала, с потрес разказват как директори от големи международни агенции кършели ръце, защото нямали представа как ще се справят в тази криза, с бюджети от едва 1 млн. евро за кампания...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    В какво се изразява нерелевантността на семинарите?

  • 2
    Avatar :-|
    друг читател

    може да е било с по-малко участници, но другото не е много вярно. Все пак семинарите като се посещават дават друга гледната точка. Аз не бих ги определил като нерелевантни.
    А по отношение на броя на ентритата, спада е за всички фестивали с 25-50%. Това е нормално за тези по-трудни времена, така беше и в Кан тази година.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK