Празно, тихо и нерелевантно.
С тези три думи може да се опише най-кратко атмосферата на тазгодишното издание на регионалния рекламен фестивал Golden Drum, събиращ агенции от т.нар. нова Европа в словенския курорт Порторож. Подадените заявки, присъстващите хора, връчените награди - всичко бе по-малко от миналата година. А очевидци, присъствали на лекциите по време на фестивала, с потрес разказват как директори от големи международни агенции кършели ръце, защото нямали представа как ще се справят в тази криза, с бюджети от едва 1 млн. евро за кампания...
През 2008 г. на фестивала се състезаваха 2753 заявки, докато сега те бяха 2474. Но в тази официално обявена бройка организаторите са включили и нещата, състезаващи се извън фестивалната програма - около 500 заявки в конкурса за плакат, традиционно обявяван от кмета на община Пиран (в която влиза Порторож) с награда за победителя в размер на 5000 евро, както и още около 100 есета в конкурс на тема "Аз усещам Словения".
Но на фона на тази потискаща картина българската рекламна индустрия има с какво да се похвали. Две български агенции спечелиха по една сребърна награда, още две бяха номинирани, но не успяха да спечелят. Най-силно се представиха New Moment New Ideas Company, които имаха общо шест номинации за серия печатни визии за Седмия фестивал на късометражното кино - две в групата "Външна реклама", три в групата "Пресреклама" и една в група "Дизайн и арт дирекшън". Именно в последната те получиха и сребърна награда.
В новосъздадената PR група All Channels Communication имаха две номинации за различни кампании за Avon. Те спечелиха сребро в категория "Корпоративна социална отговорност" за активността "От любов към живота".
Само с номинация останаха McCann Erickson Sofia в групата "Рекламна кампания" с работата си за National Geographic Kids, както и TBWA\Sofia в "Дизайн и арт дирекшън" с изданието си What If...
Българско участие имаше и в състава на журитата. Директорът на медиа агенция MediaS SMV Татяна Лозович бе член на журито, оценяващо медийните кампании. Групата е отворена за участие на заявки от цял свят. Тя разказва, че в групите за медиа активности и интерактивни кампании заявките са били много по-интересни и на много по-добро ниво в сравнение с тв и печатната реклама, "но за съжаление те не бяха местни кампании". В групата голямата награда (Grand Prix) бе присъдена на Leo Burnett Бейрут за кампания в подкрепа на правата на жените.
Ливанската агенция дебютира ударно на фестивала, след като тази година Golden Drum бе отворен за участие на агенции от Египет и Ливан. С изключително правилен подбор на заявките и силни участия в различните категории агенцията успя да спечели приза "Агенция на годината" с общо 53 точки и огромна преднина пред вторите - турската DDB&Co. с 30 точки.
"Учудващо е, че тази година нямаше нищо, което да се откроява рязко на фона на всичко останало. Заради кризата очаквах клиентите да са по-смели и отворени към интересни идеи, които им позволяват да не харчат много пари", казва Татяна Лозович.
Впечатлението на Лозович за нивото на рекламата в региона се потвърждава и от криейтив директора на New Moment New Ideas Емил Захариев. Според него тенденцията на навлизане на много повече интерактивни елементи в активностите на рекламодателите ще се запази и догодина ще има още повече интересни заявки.
Едно от нещата, които са му направили впечатление, е добрата работа на международните мрежи. Той дава за пример един клип на Leo Burnett Бейрут за локална кампания, който обаче е произведен от продукционна къща в САЩ.
При въвеждането на нова категория в един фестивал винаги има някакви проблеми. PR категорията на Golden Drum не прави изключение. "Като всяко първо издание и в това имаше напасване на критериите към определени кампании. Имам усещането, че някои от представените неща бяха оценявани в категории, на които не отговаряха", разказва Мария Славова, управляващ директор на All Channels Advertising.
Според нея работата на "част от PR агенциите" в България не се различава по нищо от нивото на представените кампании на фестивала. "Ако има елемент, в който имаме да наваксваме повече, то той не е креативността на решенията, а по-глобалният им и стратегически подход, съобразен с цялостната екосистема на марката", обяснява Славова.
И ако състезателната програма все пак е предложила интересни примери, то семинарите, провеждани по време на фестивала, за пореден път са били абсолютно нерелевантни на ситуацията в региона. Тази тенденция се повтаря през последните няколко години и може да изиграе много лош номер на организаторите, тъй като немалка част от приходите им идват от акредитиращите се рекламисти. А очакванията са, че догодина заявките за участие ще бъдат още по-малко заради ниската рекламна активност на компаниите в региона...

Празно, тихо и нерелевантно.
С тези три думи може да се опише най-кратко атмосферата на тазгодишното издание на регионалния рекламен фестивал Golden Drum, събиращ агенции от т.нар. нова Европа в словенския курорт Порторож. Подадените заявки, присъстващите хора, връчените награди - всичко бе по-малко от миналата година. А очевидци, присъствали на лекциите по време на фестивала, с потрес разказват как директори от големи международни агенции кършели ръце, защото нямали представа как ще се справят в тази криза, с бюджети от едва 1 млн. евро за кампания...
2 коментара
В какво се изразява нерелевантността на семинарите?
може да е било с по-малко участници, но другото не е много вярно. Все пак семинарите като се посещават дават друга гледната точка. Аз не бих ги определил като нерелевантни.
А по отношение на броя на ентритата, спада е за всички фестивали с 25-50%. Това е нормално за тези по-трудни времена, така беше и в Кан тази година.