Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 окт 2009, 14:38, 3667 прочитания

Най-после ред

София ще има работещи правила за външната реклама от 1 януари 2010 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Историята на външната реклама в столицата е сложна и оплетена в юридически казуси и бизнес интереси.

На практика от 2000 г., когато бе въведен мораториум върху разполагането на съоръженияq до приемането на адекватна наредба досега нямаше ясни правила, по които бизнесът да разполага своите рекламни съоръжения в града, а общината нямаше действаща нормативна уредба, чрез която да въведе ред на пазара. Резултатът - "София се превърна в гора от съоръжения, а на този пазар всеки си правеше, каквото си иска", описва ситуацията управителят на агенция Metropolis Outdoor Media Group Нели Луски.


Тази седмица обаче се случи нещо, което обещава за пореден път да въведе дългоочаквания ред във външната реклама. Върховният административен съд (ВАС) излезе с решение по три жалби срещу приетата преди две години Наредба за преместваемите обекти, за рекламните, информационни и декоративно-монументални елементи и за рекламната дейност на територията на Столичната община (за по-кратко ще я наричаме наредбата за външна реклама). Решението на съда не променя значително текста на последната наредба, но чрез него тя влиза в сила от 1 януари 2010 г. Досега наредбата беше атакувана на няколко пъти, защото засягаше частни интереси. Последните промени в нея бяха направени през януари от Столичния общински съвет и всъщност те предварително отмениха текстовете, които и ВАС обяви за незаконни. Така най-накрая общината ще може да премахне незаконните билбордове, да въведе зонирането на града (което определя къде какви съоръжения може да има), както и новите схеми за разполагането на рекламните елементи. Очаква се на база на тези схеми да бъдат обявени и конкурси за агенции, които да получат правото да монтират съоръженията си в София. Това ще доведе до сериозно разместване на играчите на пазара, което беше и основната причина за масивния отпор срещу новата наредба, макар и жалбите да бяха насочени към други текстове от нея.

По мнението на бизнеса и на общината текстът на настоящата наредба е най-добрият до момента, тъй като намира баланса между интересите и на двете страни. "Направихме всички необходими действия да постигнем консенсус с бизнеса, от една страна, за нас да има ред и, от друга страна, бизнесът да се развива нормално", коментира пред "Капитал" главният архитект на града Петър Диков.

Председателят на Камарата за визуална комуникация и защита на околната среда (която обединява Българската асоциация за външна реклама и Националната асоциация за външна реклама)Георги Ненков се съгласява: "Всички заедно работихме по промените на наредбата и двете страни направихме много компромиси, но за бизнеса работещата наредба е като сбъдната мечта."



Той каза, че следващият проблем, с който трябва да се справи общината, е да разчисти незаконните съоръжения от София, но добави: "Агенциите също носят отговорност да преформатират своите съоръжения във вид, който отговаря на изискванията на наредбата." Ненков обясни, че са поели ангажименти пред Направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община да предоставят снимков материал за незаконните съоръжения, за да помагат в това начинание на администрацията.

Главният архитект на София Петър Диков беше лаконичен по този въпрос: "Ние ги знаем кои са незаконните, просто трябва да се официализира процесът."

Изп. директор на Megaboard България Димитър Самодумов (един от жалбоподателите по-рано през годината) е по-скоро скептичен, че общината ще се справи в срок с тази задача: "Според тази наредба всички рекламни и преместваеми елементи в София са във висящо положение без разрешителни за поставяне. Всички! Има някакъв гратисен период, в който общината да реши този проблем, но не мисля, че ще им стигне технически времето", обясни той.

Всъщност бизнесът обмисля да поиска официално становище от Направление "Архитектура и градоустройство" как ще тече процедурата по узаконяването на рекламните съоръжения, тъй като част от сроковете, посочени в Преходните и заключителни разпоредби на наредбата, са изтекли, а други са твърде кратки. Нели Луски от Metropolis иска от общината да проведе информационна кампания сред агенциите и да им постави ясни инструкции как да действат.

Според изискванията на наредбата общината трябва да обяви търгови процедури за отдаване на рекламни площи на общинските терени. Пред "Капитал" Петър Диков потвърди, че това е следващата стъпка в тяхната работа, но не посочи конкретен срок, в който конкурсите трябва да бъдат обявени. Компаниите на пазара смятат, че това няма да се случи до края на годината, още повече предвид предстоящите избори за кмет на София.

Но агенциите за външна реклама имат друг, по-сериозен проблем, за който да се притесняват, а именно падащите им приходи. Според Георги Ненков последното тримесечие е било трагично със спад над 35% спрямо същия период миналата година. Той обаче вижда светъл лъч в месеците преди празниците. "Тези [агенции], които са взели профилактични мерки, ще направят стъпки към възстановяване", каза той, но добави, че очаква следващата година да бъде също толкова лоша за пазара на външна реклама, колкото и тази. И се обоснова: "Тепърва навлизаме в кризата."

Както добре го определи през смях Нели Луски: "Имаме хубава наредба, само за рекламодатели се молим."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 123 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1371 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Кой стои зад новия вестник "Галерия"

Седмичникът се цели в масовия сегмент на вестникарската аудитория

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10