С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 13 ное 2009, 14:19, 13314 прочитания

Медии на приносител

Два новинарски сайта влязоха в сивата зона на анонимната собственост

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако преди две години някой беше пророкувал, че на българския медиен пазар ще се появи компания, която да инвестира пари в шест вестника и две телевизии, всички щяха да избухнат в смях. Когато към това прибавим и факта, че огромната част от тези проекти са на сериозна загуба, случката изглежда още по-невероятна.

Днес обаче, две години по-късно, вече никой не се смее – вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Експрес", "Меридиан мач" и "Борба", както и телевизиите TV7 и BBT са част от една медийна група, която следва сравнително сходна редакционна политика. Нещо повече – медийната експанзия продължи и по-нататък. Преди време беше официално обявено, че най-тиражният български седмичник – масовият "Уикенд", също е продаден. Новият собственик все още не е обявен, като единствената официална информация за него беше, че това ще е "американска компания". В сделката обаче отново участва и шефът на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, който е и ключовата фигура в сглобяването на описания по-горе сложен медиен пъзел.


Вестникарският и телевизионният пазар обаче не са единствените сегменти със засилена инвестиционна активност въпреки кризата и не особено светлите прогнози за бъдещето на медийния бизнес. В последните седмици раздвижване има и при интернет базираните новинарски медии. Преди около месец и половина с доста големи амбиции стартира сайтът bnews.bg, а миналата седмица стана ясно, че и vsekiden.com е продаден. Общото между тях е, че те са изцяло с новинарска насоченост, че реалният им собственик е добре скрит и че хората, които са ангажирани с тях, отказват всякакъв коментар.

Не всеки ден е...

Официално информация за продажба на сайта vsekiden.com няма. Досегашният собственик  Мирослав Боршош нито потвърди, нито отрече този факт и категорично отказа какъвто и да било коментар. Три независими един от друг източника на "Капитал" обаче са сигурни, че преговорите за продажба на vsekiden.com са водени с депутата от ДПС Делян Пеевски. Той е и човекът, който реално управлява "Нова българска медийна група холдинг" - компанията, която притежава вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Експрес", "Меридиан мач" и "Борба". По документи собственик на дружеството е майка му Ирена Кръстева през "Балканска медийна компания" ЕАД. Сделката за покупка на всичките издания беше финансирана от Корпоративна търговска банка (КТБ) срещу залог на акциите.



Шефът на КТБ Цветан Василев категорично отрече пред "Капитал" да има участие в покупката на vsekiden.com. Според него фактът, че той е финансирал сделката за вестниците и печатницата ИПК "Родина", не означава, че е ангажиран с всичко, което собствениците на "Нова българска медийна група холдинг" биха предприели. Той подчерта, че не знае да има сделка за новинарския сайт.

Делян Пеевски не беше открит за коментар. В началото на седмицата обаче във всички вестници, управлявани от него и майка му, се появи "отворено писмо" по повод изказване на журналистката Люба Кулезич в предаване на "Нова телевизия", в което тя говори за продажбата на vsekiden.com. "... Кулезич заяви, че нашата медийна група е "заграбила медийния пазар" и е изкупила сайта "Всеки ден". Това не отговаря на истината", се казва в официалното изявление.

Кой е реалният собственик на новинарския сайт е невъзможно да се разбере от официалните регистри. Справка в базата данни whois показва, че домейнът vsekiden.com е собственост на "Всекиден" ЕООД. Според търговският регистър това дружество е 100% собственост на "Всекиден медиа" ЕАД. При регистрирането му акциите в него са записани на името на Мирослав Боршош, но според устава на дружеството те са на приносител и така реалният собственик на vsekiden.com не може да бъде установен, освен ако сам не реши да се афишира.

Б като Бареков

Същата форма на собственост са избрали и инвеститорите в друг новинарски сайт, който се появи преди около месец – bnews.bg. Макар на етапа посещаемостта му да е сравнително малка, медията привлича внимание с големия си екип (до момента около 15 души), който работи в офис на едно от най-скъпите места в София – пл. "Народно събрание" 9.

Журналисти, които вече са наети да пишат за сайта, обясниха, че отговорен редактор е Айсехел Руфи. Това е бившата съпруга на Ахмед Доган, която допреди парламентарните избори работеше като съветник по връзките с обществеността на министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров. Руфи работеше преди време и като журналист във в. "Труд". Макар и да няма пряко участие в компаниите около bnews.bg, с тази инициатива очевидно е свързан и водещият в bTV Николай Бареков. Журналистът категорично отказа коментар по темата.

Домейнът на сайта е регистран от дружеството "Делфин нюз" АД, в което акциите също са на приносител. Компанията е вписана в търговския регистър през март тази година. Преди около месец – на 14 септември, съветът на директорите решава да предложи на общото събрание за нов член на съвета да бъде избрана съпругата на Николай Бареков - Евгения. Двамата преди време пътуват до САЩ, като според информация на в. "24 часа" целта е била да съберат опит в правенето на новинарски сайт. Според всекидневника инициативата за това е на Евгения Барекова. Заедно с тях в щатите е и политолога Димитър Аврамов, който по собствените му думи сега управлява проекта bnews.bg.

Според журналисти финалните интервюта за назначаване на работа в сайта се провеждали от Николай Бареков. В редакцията на bnews.bg той донесъл и черно коте, което му било подарено по време на едно от излъчванията на предаването "На БарЕкадата" от гр. Разлог.

От bTV отказаха коментар по темата.

"С Бареков сме приятели и ми помага, познаваме се, защото моята компания поддържа блога му, но със сайта няма нищо общо, той си има друга работа", обяснява Аврамов и допълва, че единственото общо е, че се препечатват текстове от блога на водещия, като това изрично се цитира. Според политологът, който казва, че и сам е инвестирал в сайта, "зад проекта няма колосален финансов гръб", но отказа да съобщи кои са реалните собственици. "Искаме bnews да има собствен живот вън от интересите на собствениците. Аз си знам отговорностите. Не се интересувам от бизнеса на собствениците на сайта", допълва Аврамов.

При първоначалната регистрация на "Делфин нюз", 98.8% от акциите са записани на името на Иван Терзийски. Той категорично отказа да коментира за "Капитал" каквото и да било, свързано с bnews.bg. Според източници от bTV Терзийски е нещо като шеф на охраната в най-голямата частна телевизия още от създаването й. Предприемаческата му активност се свежда до bnews и още една друга нова компания - "Ноу фрейм медиа". Тази фирма е свързана с TV7 чрез Александър Пайр, който е представител на основния акционер в "Ноу фрейм медиа" - регистрирана в Кипър компания. Пайр е и председател на съвета на директорите на ТВ7. В сделката за ТВ7 отново участва шефът на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, който официално е представен само като финансов консултант на австрийския фонд купувач. Самият той отрече категорично да има някаква роля във финансирането и на bnews.bg.

Журналистика в сивата зона

В сделката за vsekiden.com и старта на bnews.bg нямаше да има нищо лошо, ако двете медии не попадаха изцяло в сивата зона на анонимната медийна собственост. В момента е невъзможно да се установи кой стои зад тях, още по-малко причините за тези инвестиции. Рекламният пазар в интернет в България на етапа е силно недоразвит и много трудно може да гарантира възвращаемост на вложените в тези сайтове пари, така че те със сигурност дълго време ще бъдат субсидирани.

Другият проблем е, че анонимната медийната собственост по принцип силно намалява степента на доверие в журналистиката. Хубавото в тази история е, че очевидно и на българския пазар онлайн медиите започват да имат все по-голямо значение. Лошото е, че с тях очевидно започва да се повтаря сценарият със собствеността на вестниците – "инвеститорите" влагат пари, за да търгуват с влиянието на медиите. Схема, която предполага участието на наивни читатели/зрители и политици, готови да приемат силата на "общественото мнение" като разменна монета. Само си представете: ако шест вестника, две телевизии, два сайта и Николай Бареков едновременно започнат да твърдят, че земята е плоска, ще се объркате, нали?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември)

Как ще се промени вестник "Сега"; Кой иска да управлява БНР; Изхабените думи според комуникационните експерти; Антитръстовите регулатори на ЕС срещу Facebook и Google; Започна записването за "Рекламна академия 2020"; За Huawei - "Най силната история си ти!"

10 дек 2019, 1227 прочитания

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 4360 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
СЕМзорсизъм

Слаб две от сметната палата и промяна на състава на медийния регулатор могат да се превърнат в неговата оздравителна програма

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10