Оптимизъм по време на кризата

Две нови издания ще се борят за читатели на пазара на вестници и на списания

Най-тиражните вестници на българския пазар са жълтите и пенсионерските<br />
<br />
Най-тиражните вестници на българския пазар са жълтите и пенсионерските<br /> <br />    ©  Sofia Echo
Най-тиражните вестници на българския пазар са жълтите и пенсионерските<br />
<br />
Най-тиражните вестници на българския пазар са жълтите и пенсионерските<br /> <br />    ©  Sofia Echo

Напук на свиващите се рекламни инвестиции две издателски компании решиха да рискуват с пускането на нови заглавия.

От вторник по сергиите е списание BBC Knowledge, пряк конкурент на National Geographic и GEO. Тази седмица започна да се разпространява и новият пенсионерски вестник "Ретро".

Не е ретро

Въпреки че в сегмента на пенсионерските вестници вече има утвърдени заглавия (или по-скоро предвид категорията по-скоро "шлагери") като "Трета възраст" (над 300 хил. тираж), "Втора младост" (тираж над 70 хил.), "Над 55" (тираж 198 хил.) и "Пенсионер" (над 60 хил. тираж), с тях нишата не се запълва. Или поне така смятат новите играчи в нея. От петък по сергиите се разпространява най-новият седмичник за третата възраст "Ретро". Зад него най-вероятно стои бившият съсобственик в "Уикенд" Недялко Недялков. До неотдавна той държеше 50% от най-тиражния жълт вестник. За издаването на "Ретро" е регистрирана нова компания - "Ен Ем медиа" ЕООД. Справка в Търговския регистър показва, че управител и едноличен собственик на капитала е Милена Петрова Трандева.

Новият пенсионерски седмичник ще е с първоначален тираж от 40 хил. бройки, с 40 цветни страници и цена от 30 ст. Изданието предлага атрактивни предложения за абонамент. Всеки абонат ще има правото да получи книга с вестника. Ако се абонирате за цялата година на стойност 13.2 лв., получавате един безплатен абонамент и четири книги. "Екипът на изданието вярва, че ще печели читатели, като прави различен вестник с добра журналистика, интересни и качествено написани текстове", коментира Недялко Недялков.

Изданията в този сегмент на пазара са еднотипни, като причината вероятно е, че цената им трябва да е възможно най-ниска. Всички вестници са черно-бели, като единствено изключение прави "Над 55". "Ретро" ще е изцяло цветен и ще се бори освен за читатели и за рекламодатели с по-добра визия и полиграфия", каза Недялков. Книгите към вестника най-вероятно ще са от издателство "Милениум пъблишинг" ООД, чийто управител е Милена Трандева, а съсобственик в него е и Недялко Недялков. Интересен факт е, че Трандева фигурира в съвета на директорите на "Ню медиа груп", издателя на вестник "Уикенд".

В момента масирана рекламна кампания на вестник "Ретро" има в "Нова тв" и вестник "Галерия", в чието издаване вероятно също участва Недялков. Появата на конкурент в нишата на пенсионерските издания издателят на "Над 55" Георги Илиев коментира лаконично и категорично: "Моят вестник е номер едно и другите не ме интересуват."

В сегмента на седмичните вестници едно от изданията с най-устойчив ръст е вестник "Трета възраст", който миналата година също беше сред изданията с най-бързо растящи рекламни приходи. Увеличението от близо 80% за първите шест месеца на тази година е логично, защото това е седмичникът с най-голям тираж (според самите издатели над 300 хил. бройки, което го прави претендент за първото място, заето официално от "Уикенд" с 320 хиляди) и ясна таргет група. "Нашата аудитория представлява най-голямата социална група в България - възрастните хора, а те си имат своите потребности и привличат определен тип рекламодатели", обясняват от маркетинг отдела на "Трета възраст". Това е достатъчен повод и други издатели да се насочват към тази издателска ниша.

Управляващият директор на медиа агенцията Mindshare Лили Георгиева коментира, че "рядко се е случвало някой от нашите клиенти да прояви интерес да рекламира във вестниците, насочени към възрастните хора. От друга страна обаче, те имат голямо покритие и се отличават с лоялна аудитория. Аз така си обяснявам успеха на "Трета възраст" например. Цената им е ниска, а и възрастните хора откриват в тях специфични теми, които ги вълнуват. Този тип издания предлагат лимитирани възможности за рекламните агенции и рекламодателите, сблъсквали сме се с буквална съпротива, хиляди ограничения и изисквания рекламите да са малки, да са черно-бели и т.н. Въпреки това вестниците за възрастни хора са подходящи за рекламиране на лекарствени средства и станалите напоследък популярни хранителни добавки", смята Георгиева.

Списание за ума

След автомобилното Top Gear и кулинарното Good Food, издателство MS Team разширява портфолиото си с BBC Knowledge  – списанието вече излиза на български. Изданието е директен конкурент на National Geographic, което се издава в България от "Санома Блясък България", и GEO, печатано от ВАЦ. BBC Knowledge ще е в тираж 10 хил. бройки и ще струва 6 лв. Във всеки брой ще има и подарък DVD с филм на BBC. В първите броеве това е филмът "Изпитанията на живота" (The Trials of Life) на сър Дейвид Атънбъро.

Проектът BBC Knowledge е нов и за британската медийна организация. Той стартира преди две години в САЩ, Канада, Полша, Бразилия, Малайзия и други. Освен списание има и тв канал, който засега все още не е достигнал до нашата територия. Важна подробност е, че няма основно английско издание, чийто модел останалите държави да следват. В Англия BBC Worldwide Magazines имат научнопопулярни издания (BBC Focus, BBC History, BBC Wild Life, BBC Sky at Night и др.), чиято база данни всеки местен издател използва, за да аранжира своето списание.

Българското издателство MS Team е сключило договор с BBC за представителство не само за България, но също така и за останалата част на Балканите - Сърбия, Македония, Албания, Косово и Черна гора.

Конкурентното National Geographic e с цена 5 лв., като от издателството коментираха, че са запазили тиража му от 2005 г., когато излезе първият брой на списанието на български в 40 хил. броя. В момента като добавена стойност списанието предлага възможността да си купите енциклопедията "Световната история" в четири части всяка на стойност 9.99 лв.

От издателството на National Geographic - "Санома Блясък България", коментираха, че "през последната година броят на научнопопулярните списания се увеличи с няколко нови заглавия, което доведе до изостряне на конкуренцията в сегмента. Дори наскоро едно от първите издания, появили се в тази ниша след 2000 г., престана да излиза (списние "Одисей" - бел. ред.). Все пак безспорният лидер в този сегмент си остава "National Geographic България". Според издателството причините за това са основно две: "последователната маркетингова политика на "Санома Блясък" по налагането на марката National Geographic на българския пазар и изключително високата лоялност на читателите на списанието към марката", обясниха от маркетинг отдела на издателството. Според тях само "броят на абонатите на National Geographic надвишава продажбите, които повечето списания в сегмента генерират".

Интересното при "Ретро" и BBC Knowledge е, че те обявяват старта си в момент, когато всички издатели провеждат годишните си преговори с рекламодателите. Разбира се, шансовете остават и за началото на следващата година, когато фирмите ще имат пълна картина за изминалата 2009 г. Всички издатели са на мнение, че голяма част от рекламодателите са по-предпазливи в плановете си. Все пак ги обнадеждава и фактът, че някои компании увеличават рекламните си активности в медиите, тъй като предстоят новости, свързани с техните марки, както и откривания на магазини и търговски центрове. Съживяването на рекламните инвестиции обаче се очаква по-късно през 2010 г., което ще постави както новите, така и съществуващите медийни проекти пред сериозно изпитание.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


8 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    крокодила ГЕНА иЧИБУРАШКА

    инициативен комитет на русофилите в бьлгария искаме да се вьзстанови списание МРУЗИЛКА

  • 2
    Avatar :-|
    Борис

    Мурзилка кърти мивки -- имахме задължителен абонамент, и нищо не можех да прочета в нея, защото не говорех свободно руски. Само картинки.

  • 3
    mihaelmladenov avatar :-|
    Михаел Младенов

    Забравихте и списание "Обекти" - лично на мен любимото ми от всички изброени...

  • 5
    Avatar :-P
    :)

    Реална случка:
    “Възрастна жена отива да си купи новия вестник за пенсионери “Ретро”. Застава пред репа и заявява: Имате ли вестник “Ректо”? Служителката на репа, на подобна възраст, чула недочула, отговаря: Вестник “Еректо” ???”

  • 6
    Avatar :-|
    Vankova

    А кога точно се придвижда да излезе на пазара BBC Knowledge ?

  • 7
    vesi_antonova avatar :-|
    Весислава Антонова

    Г-жо или г-це Ванкова, още във второто изречение на текста се казва, че от вторник тази седмица BBC Knowledge вече е на пазара.

  • Галя Катречко

    Зравейте.Не съм пенсионерка но с удоволствие чета вестник Ретро.Искам да искажа моето недоволство от ЧЕЗ електро.Не съм първият и последният клиент на тази компания която ни лъже и скуби както си иска .На 26.11.2009 година ни гръмноха елекромерите на всички живущи в нашият вход.Естествено по вина на компания ЧЕЗ.Истината е че дойдоха след около 2 часа след подаването на сигнала и смениха главният кабел с такъв какъвто е трябвало да бъде в действителност.Но от тази авария пострадахме доста.Гръмноха ни почти всички електро уреди в дома който бяха нови и исплатени преди около 1 година.Подадох жалба в компанията и ми обещаха че след поправката на уредите ако им занеса фактурите парите ще ми бъдат въстановени след 10 дена.За техен късмет два от уредите ми бяха още в гаранция и минахме метър иначе трябваше да заплатя 350 лева само за тях.Други те ми струваха 80 лева и съответно представих фактурата в Чез.Вече сме 15.01.2010 г. и все още не ми е преведен нито лев по тези фактури.Преди около седмица ходих да попитам кога ще ми бъдат въстановени парите и ми одговориха че в срок от 6 месеца.Направо останах като гръмната.След обещаните 10 дни станаха 6 месеца.Тези пари са взети на заем и трябва да ги върна.Но ако не си платя тока на време или си одържа тези пари който трябва да ми въстановят те без да се церамонят ще дойдат да ми спрат тока без да се замислят.Толкова ли е бедна тази компания че не може да въстанови сума от 80 лева а и трябват цели 6 месеца за да ги събере.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал