Леко странно начало
Саморегулацията в рекламата заработи, но засега повече като отдушник на напрежение


Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Около 50 подадени жалби от граждани. Седем взети решения. Това е равносметката два месеца след като в България започна да функционира етична комисия, която се произнася по казуси в рекламния бизнес.
Припомняме, че в края на септември Националният съвет за саморегулация, който включва Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА), и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) прие етичен кодекс на индустрията. Неговата цел е да указва на бизнеса кои са етичните граници, в които може да разполага търговската си комуникация с потребителите. Заедно с това беше създадена етична комисия, която може да взема решения по подадени сигнали от граждани или да се самосезира, когато прецени, че дадена реклама нарушава правилата.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
6 коментара
"Комисията не може да бъде морален съдник в едно общество, в което отвсякъде струи секс." - в тази посока се предполага, че ще бъдат най-много оплакванията, което по дифолт ги обезсмисля.
Нима в другите общества, западните, социалната култура е по-различна?
Няколко ключови фрази напълно потвърждават подозренията ми, че тази комисия абсолютно нищо няма да свърши:
"оплакванията не са сериозно мотивирни и подкрепени с текстове от кодекса", комисията не разглежда анонимни жалби", "комисията не може да бъде морален съдник". Комисията не може това, комисията не прави онова. А какво прави тогава?!? Етична комисия не може да бъде морален съдник?!?!? Имало 7 решения - какво конкретно гласят тези решения - че жалбите са неоснователни?!?!? Как широка аудитория е разбрала за тези решения? Как изобщо широка аудитория е разбрала какво може и какво не може тази комисия и защо изобщо съществува?
Колко удивително интересна концепция. IANAL за незапознатите означава I Am Not A Layer - Аз не съм адвокат. След като съм нормален човек, а не IANAL, защо тази комисия очаква от мен да им знам правилниците наизуст? Че и да ги прилагам, все едно съм счетоводител-ревизор? Защо жалбите трябва да са подписани, подпечатани, прошнуровани и с моя снимка в профил и анфас, след като тя може да се самосезира? Да прочетат написаното, и да *действат*. Това че името ми го няма отдолу под текста, значи ли че силиконовите цици от рекламите на Флирт престават да бъдат причини за катастрофи? Всъщност, освен да се оправдават, възнамеряват ли да вършат и смислена работа?
На ум ми идва следния казус: Човек не харесва дадена реклама, защото е твърде сексуално провокативна, обаче работи за рекламния отдел на конкурентна фирма. Или още по-добре, работи за фирмата рекламодател :-) Ако подпише жалбата си, дали няма животът му чер да стане, особено както в даден бранш всички познават всички? Тогава какво прави този човек, след като не може да подаде анонимна жалба?
Тео, идеята е да се покаже, че има орган, който отговаря по даден въпрос, но е с вързани ръце, по една или друга причина. Нещо като СЕМ.
Саморегулацията явно е далечна възможност в бъдещето, ако въобще се случи в България.
От 2005 има действаща саморегулация за всички бирени компании, които членуват в Съюза на Пивоварите в България: l
http://www.pivovari.com/others/ubb-code-1.html
http://www.library.pivovari.com/main/gps-ubb-5.htm
Всяка реклама за бира минава през 3 нива на одобрение:
Копи адвайс, Състав за постмониторинг, Независим арбитраж.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.