Леко странно начало
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Леко странно начало

Председателят на етичната комисия Гриша Камбуров съобщи, че в началото на 2010 ще стартират разяснителна кампания за саморегулацията сред потребителите

Леко странно начало

Саморегулацията в рекламата заработи, но засега повече като отдушник на напрежение

Зорница Стоилова
3494 прочитания

Председателят на етичната комисия Гриша Камбуров съобщи, че в началото на 2010 ще стартират разяснителна кампания за саморегулацията сред потребителите

© юлия лазарова


Около 50 подадени жалби от граждани. Седем взети решения. Това е равносметката два месеца след като в България започна да функционира етична комисия, която се произнася по казуси в рекламния бизнес. 

Припомняме, че в края на септември Националният съвет за саморегулация, който включва Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА), и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) прие етичен кодекс на индустрията. Неговата цел е да указва на бизнеса кои са етичните граници, в които може да разполага търговската си комуникация с потребителите. Заедно с това беше създадена етична комисия, която може да взема решения по подадени сигнали от граждани или да се самосезира, когато прецени, че дадена реклама нарушава правилата.

Първите седем

В първите седем решения, които взимат членовете на Етичната комисия, жалбите са отхвърлени като неоснователни. В най-много от случаите потребителите са се почувствали обидени от конкретна реклама, но оплакванията им не са сериозно мотивирани и подкрепени с конкретни текстове от етичния кодекс. Председателят на етичната комисия и изпълнителен директор на АБРО Гриша Камбуров обяснява този факт с непознаването на механизмите на саморегулацията сред потребителите. Той казва, че от получените около 50 жалби голяма част не са били допуснати за обсъждане от комисията, тъй като са липсвали имена, адрес и телефон за обратна връзка. А в правилата за работа на комисията ясно е разписано, че тя не разглежда анонимни жалби.

Затова и от Националния съвет за саморегулация (НСС) са предвидили масова разяснителна кампания в началото на 2010 г. "Идеята е да обясним на хората какво представлява етичният кодекс, как се подават жалби, срещу какъв тип реклами", изброява Камбуров и добавя, че сайтът на организацията също ще бъде пригоден, така че да бъде по-лесен и удобен за потребителите.

Удавени телефони, инфаркти и водка "Флирт"

Въпреки леко странните жалби председателят на етичната комисия е доволен от начина, по който протичат обсъжданията им заради разнообразния състав на членовете й. "Ние все още се сработваме. Всички са специалисти в различни области и гледат от различен ъгъл на проблемите, което е много полезно и помага за по-ползотворното действие на комисията", обяснява Гриша Камбуров. 

Той разказва, че случаят, който предизвиква най-разгорещени спорове сред тях, е свързан със серията билбордове на водка "Флирт" с рекламен слоган "Сексът може да доведе до любов, но това не трябва да те спира". Подателят на жалбата смята, че рекламата "поощрява безразборните сексуални контакти сред младите хора", и я квалифицира като неподходяща за деца.

На няколко поредни заседания комисията не може да вземе решение по казуса, тъй като, за да бъде гласувано такова, то трябва да събере поне 7 гласа. "Доста поспорихме, преди да отхвърлим жалбата като неоснователна", казва Камбуров и продължава: "Решенията трябва да са адекватни на времето, в което живеем. В етичния кодекс се казва, че нарушенията и жалбите трябва да се отнасят към културните традиции и разбиранията на хората. Комисията не може да бъде морален съдник в едно общество, в което отвсякъде струи секс."

Друг любопитен казус, който обсъждат експертите, е сигналът срещу спонсорската заставка на фармацевтичната компания "Чайкафарма", в която се казва: "На всеки час умира човек от миокарден инфаркт." Според жалбоподателя рекламата е потискаща и създава неприятно чувство у хората. Компанията от своя страна дори не изпраща свое становище по въпроса в указания седемдневен срок. Въпреки че комисията определя оплакването за неоснователно, членовете й изпращат писмо до Министерството на здравеопазването с въпрос има ли наистина такава статистика и вярна ли е тя. В решението си те цитират чл. 6 от етичния рекламен кодекс, в който се казва, че когато търговската комуникация употребява технически и научни данни като резултати, те трябва да могат да бъдат потвърдени и подкрепени с доказателства.

Около 50 подадени жалби от граждани. Седем взети решения. Това е равносметката два месеца след като в България започна да функционира етична комисия, която се произнася по казуси в рекламния бизнес. 

Припомняме, че в края на септември Националният съвет за саморегулация, който включва Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА), и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) прие етичен кодекс на индустрията. Неговата цел е да указва на бизнеса кои са етичните граници, в които може да разполага търговската си комуникация с потребителите. Заедно с това беше създадена етична комисия, която може да взема решения по подадени сигнали от граждани или да се самосезира, когато прецени, че дадена реклама нарушава правилата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    "Комисията не може да бъде морален съдник в едно общество, в което отвсякъде струи секс." - в тази посока се предполага, че ще бъдат най-много оплакванията, което по дифолт ги обезсмисля.

    Нима в другите общества, западните, социалната култура е по-различна?

  • 2
    Avatar :-|
    med

    Няколко ключови фрази напълно потвърждават подозренията ми, че тази комисия абсолютно нищо няма да свърши:
    "оплакванията не са сериозно мотивирни и подкрепени с текстове от кодекса", комисията не разглежда анонимни жалби", "комисията не може да бъде морален съдник". Комисията не може това, комисията не прави онова. А какво прави тогава?!? Етична комисия не може да бъде морален съдник?!?!? Имало 7 решения - какво конкретно гласят тези решения - че жалбите са неоснователни?!?!? Как широка аудитория е разбрала за тези решения? Как изобщо широка аудитория е разбрала какво може и какво не може тази комисия и защо изобщо съществува?

  • 3
    Avatar :-|
    Тео

    Колко удивително интересна концепция. IANAL за незапознатите означава I Am Not A Layer - Аз не съм адвокат. След като съм нормален човек, а не IANAL, защо тази комисия очаква от мен да им знам правилниците наизуст? Че и да ги прилагам, все едно съм счетоводител-ревизор? Защо жалбите трябва да са подписани, подпечатани, прошнуровани и с моя снимка в профил и анфас, след като тя може да се самосезира? Да прочетат написаното, и да *действат*. Това че името ми го няма отдолу под текста, значи ли че силиконовите цици от рекламите на Флирт престават да бъдат причини за катастрофи? Всъщност, освен да се оправдават, възнамеряват ли да вършат и смислена работа?

  • 4
    Avatar :-|
    Тео

    На ум ми идва следния казус: Човек не харесва дадена реклама, защото е твърде сексуално провокативна, обаче работи за рекламния отдел на конкурентна фирма. Или още по-добре, работи за фирмата рекламодател :-) Ако подпише жалбата си, дали няма животът му чер да стане, особено както в даден бранш всички познават всички? Тогава какво прави този човек, след като не може да подаде анонимна жалба?

  • 5
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Тео, идеята е да се покаже, че има орган, който отговаря по даден въпрос, но е с вързани ръце, по една или друга причина. Нещо като СЕМ.

    Саморегулацията явно е далечна възможност в бъдещето, ако въобще се случи в България.

  • 6
    Avatar :-|
    Пивовар

    От 2005 има действаща саморегулация за всички бирени компании, които членуват в Съюза на Пивоварите в България:
    http://www.pivovari.com/others/ubb-code-1.html
    http://www.library.pivovari.com/main/gps-ubb-5.html

    Всяка реклама за бира минава през 3 нива на одобрение:
    Копи адвайс, Състав за постмониторинг, Независим арбитраж.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.