Истинските господари на ефира
Продуцентите ще са основният източник на напрежение при приемането на медийния закон
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Промяната на медийното законодателство винаги е предизвиквала остри дебати и сблъсък на интереси между медийните играчи, политически и бизнес лобисти.
В момента в парламента тече поредното обсъждане на поправките в медийния закон. За разлика от друг път сега няма много време.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
14 коментара
Ясна е играта: телевизиите се борят да изтичат по-малко пари от тях, да си ги харчат както искат (тоест, да си правят по-голяма норма печалба), а продуцентите - точно обратното - да богатеят повече. :) Със сигурност предстоят циркове. :) Най-добре си е да си стане като в САЩ, нали нашите телевизионери основно на американци се преструват: да се разтурят всички продуцентски къщи, а телевизиите да си произвеждат всичко, като по закон да са задължени голям процент от телевизионната продукция да е произведена в България. А не да се купуват евтини турски сериали, примерно. ;)
по-добре продукция произведена в БГ.
по-малко външни продукции ще е по-добре. така ще намалее пошлотията, която на българина вече му е дошла до гуша. въпросните "продуценти" разбират забавлението единствено като някоя мръсотия, от която зрителя да повърне. като зрител не искам да ни заливат повече с подобни гадости и извращения. апелирам към по-малък процент външни продукции.
Истината е, че намаляха доста парите в медиите и в затегнатата схема има недоволни. Но просто раздуването беше голямо - продуцентчетата (тези, които вземат 90% пак са си 3-4 най-много) са свикнали на доста големи суми и никой да не им припарва до олигополните позиции. Телевизиите (големите) и те свикнаха на колосални суми от реклама и сега сигурно осъзнават колко са били заблудени, че така ще бъде вечно.
А иначе и да има задължителен по-голям процент външни продукции няма гаранция, че ще се повиши качеството, дори може да е по-зле. По принцип е добре продуцентите да си извоюват сами правото да се излъчват техни предавания в определена телевизия като се конкурират с по-качествени неща както с други външни продуценти, така и с вътрешните продукции на телевизиите. Телевизиите могат да снишат разходите, използвайки само собствени ресурси, но това би трябвало да си е тяхно право, въпреки, че на този етап май са с доста слаби възможности да изкарат нещо качествено..
Е, то всеки мечтае държавата да му дава хляба, като му прави продукцията/услугата задължителна, ама това да не ви е комунизма. процентите трябва да се регулират от пазара, а продуцентите да се научат да правят качествени и конкурентноспособни продукти.
Истина е, продуцентчетата в момента усилено разпитват различни "оперативно интересни лица", на кого от парламента може да се разчита да вземе "сухо" и да им "свърши работа". В България така стават работите - с държавно насилие. По времето на НДСВ гласуваха и задължителна квота, кината да излъчват определен процент български филми. Мътва разпоредба, която никой не спазва. Освен, общоизвестния факт, че кината редовно биват рекетирани по тая линия, да внасят ежемесечни рушвети в различни чиновнически джобове.
По повод свойството на българина да драпа като разгонена кучка за държавен келепирец, във фолклора е останал следният виц:
Бай Ганьо, италианецът и арменецът водили разгулен начин на живот и след смъртта си заслужено попаднали в ада. Посрещнал ги дяволът и им казал, или давате 5000 евро и ви пускам през ей тая врата, или скачате в казана. Пръв извадил парите италианецът, минал през вратата и почнал да черпи наред за избавлението си. Арменецът се попазарил малко, свалил цената на 4500 евро и излезнал и той. Бай Ганьо се бавил 2 часа. Накрая първите двама не издържали и отворили вратата да надникнат какво става. Питали дявола, а той им казал мани, мани, вашият човек първо свали цената от 5 на 2 бона, а сега и ми обяснява, че сметката трябва да му се поеме от държавата
Какво значи "български"? Всичките сървайвъри, айдъли, биг брадъри, денс уит ми шоу, рекламна пауза и пр. са лицензни продукции, за които някой е купил правата за България. Даже имената им не звучат особено български. И сега разбирате ли играта? Някой купува нещо американско, но киха рушвет на депутатите, хем да му го броят за българско, хем да се гарантира бариера срещу конкуренция. И на депутатина толкова му трябва - той при мириса на пачки действа първосигнално
Чакайте сега да ви кажа нещо. Телевизиите "на този етап май са с доста слаби възможности да изкарат нещо качествено", защото просто не са наели екипите, които работят във външните продуценти. А не го наемат, щото няма смисъл - според закона продукцията, произведена от телевизиите (каквато и да е тя) не попада в ония 10% авторска българска продукция. Вижте в статията: "в момента медийният закон задължава телевизиите да аутсорсват 10%" - да аутсорсват, демек да дават на външни продуценти. Не, че "бТВ репортерите" или "Темата на Нова" са лоши предавания, но по закон това не е българска авторска продукция. А сега продуцентите се борят не за 10% в закона, а 25% - тоест, за двойна лапачка. А после арменеца-циркаджия, Халвата, ми разправя, че се борил за оцеляването си... Как оцелява продуцента? Ами как, ето така: една телевизия решава да прави за първи път Мюзик Айдъл и вика Слави Трифонов на среща: "Ела, искаме ти да го правиш, щото си събрал добър екип и си се доказал. Отива Слави Трифонов и вика: "дайте ми 4 милиона, вие знаете, че няма да се изложа". И телевизията му дава кинтите. Обаче Слави Трифонов си е направил предварително сметката: "2,5 милиона - за мене (лично за мене), 500 хил. - за заплати на екипа, другото - за предаването - сцена, организация, екстри, глупости..." Вие как си мислите, откъде тоя човек направи 10-15 милиона лично състояние? :) Или други - само след един Биг Брадър или Сървайвър вече си звезда със С-класа... Как става тоя номер? Сладко е да си продуцентче... ;) В САЩ Джей Лено да не би да има продуцентска фирма? Той е просто един водещ на заплата и договор в телевизията. Да, верно, на добра заплата, но той е звезда и добър изпълнител, а телевизията иска да го задържи. Е така трябва да бъде - всяко предаване да е отдел вътре в телевизията, а отдела с да си има ръководител (те това е продуцента един вид), който да си е на мениджърска заплата и толкова. Така стават нещата - аман от изтичане на кинти... СМЕ много хубаво си защитават този начин на работа, който прилагат навсякъде по света, където имат телевизия. Те и в ПРО.бг го показват, ама леко, тук тия закони дето те задължават да ползваш външен продуцент са по-странни от другаде. :) Ще видим, СМЕ е новият собственик на бТВ така или иначе... хехе :)
Повечето телевизионери правят нещата на екрана за себе си и заради себе си, а не за да забавляват зрителя...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.