Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Една толкова тъжна година

Приходите от тв реклама се сринаха през 2009 г.

   ©  Антония Тилева
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Телевизията е най-ефективният канал за разпространение на една реклама.

Преди да захвърлите вестника, прочетете изречението до края: според британската компания EConsultancy всеки паунд, инвестиран в тв реклама, генерира средно 4.55 паунда продажби. Въпреки това както на развитите пазари, така и в България рекламните приходи на тв каналите падат.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bloghead avatar :-|
    Галчо Залъгалчо
    • - 4
    • + 12

    Показаните данни са толкова грешни, че някой ако тръгне да си вади изводи от тях, доста ще я закъса.
    Преспокойно можете да изтриете направения анализ, тъй като е неверен (базиран на грешна информация)

    Нередност?
  • 2
    ivanivanov avatar :-|
    ivanivanov
    • - 4
    • + 3

    Да, анализът е почти безсмислен. Имало ръст на обема, но приходите били бая надолу, щото не били отчетени промоции 50%. С криви данни какъв анализ може да се направи?
    Нека помислим следния пример:
    Х има през 2008 50000 излъчвания на средна цена 100 лв. Това са 5000000 приходи.
    2009 Х има 80000 излъчвания на средна цена 50лв. Това са 4000000 приходи.
    Според анализа Х направо цъфти, защото има близо 100% ръст в продажбите. Според реалността Х е затънал яко с 25% спад на приходите и прави луди еквилибристики да ги подържа въпреки цената, която плаща с подбиване на тарифите си. Реалният спад лесно се хваща- намалени заплати, съкращения в рекламните агенции, закриващите се такива(Закриват се огромен процент от агенциите.)... Целият пазар пада с 40-50% поне, ако не и много повече. В статията излиза, че е едва ли не най-сигурният в кризата с мижав спад от 5-10%.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-P
    chris
    • - 2
    • + 4

    И кои агенции се закриват по-точно? Ако визираш Лео Бърнет, не, тя не се закрива. Ако визираш печатници и производители на визитки - не, те не са рекламни агенции. Да, факт са съкращенията, но къде не са?

    Анализът може да не показва реалните приходи (телевизиите не печелят само от реклама, все пак), но показва тенденция в пазарния дял. 2009-та беше година с доста ниски рейтинги за Нова и Диемите, ТВ 7, но пък БНТ, Про.бг и телевизия Европа живнаха. Бтв Синема и Комеди също са удачно решение. Накратко - колкото повече неща притежаваш (рейтинги), толкова повече печелиш (най-малкото не плащаш компенсации).

    Нередност?
  • 4
    ivanivanov avatar :-|
    ivanivanov
    • + 4

    Ами, chris, реално бизнесът не са само големите. Не само печатници закриват. Даже в онлайн рекламата вече е гадно положението, печатните медии съвсем закъсват... Не казвам, че проучването не е важно. Просто статията коментира приходи и спад в тях освен пазарния дял, което е съвсем некоректно, защото се прави при амплитуда на грешката до 50% по думите на самите автори и може да се окаже, че телевизия на последна позиция като брой реклами е на първо или второ място по приходи, защото не прави отстъпки 50%. Т.е. да си беше само за разпределение на броя реклами, гледаемост, а не за приходи и ръст на пазара. Не се прави анализ с криви данни, даже като упражнение за студенти, та камо ли за сериозна медия. Става нещо подобно на статиите за имоти- по нечии думи няма голямо падане на офертни цени, имало 2-3 сделки на 1000 евро все още, значи пазарът ще тръгва към покачване на цените и е в дъното си. Ама никой не отчита, че почти няма сделки и т.н. Или да се каже, че БФБ е с огромен ръст, щото се сключили сделки за цял милион за един ден, та даже имало продажба на акции на Х за 10000лв на цена +20% от вчерашната и явно е голямо търсенето им, нищо че има още 500000 акции на същата фирма на пазара и никой не ги търси.

    Нередност?
  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • - 5
    • + 7

    BNT1 има по-малки приходи дори от квартална самодейна кабеларка?

    тия търтеи и крадливи хора от БНТ трябва да бъдат изгонени от там, а сградата им съборена и превърната в коптор :-)

    Нередност?
  • 6
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#3] от "chris":

    Крис, твоят поглед към бранша какъв е? Встрани от телевизионната реклама.

    Нередност?
  • 7
    barbarossa avatar :-P
    Barbarossa
    • - 1
    • + 6

    Че какво й е тъжното на новината? По-малко приходи за един паразитен сектор на икономиката, това ли?

    Знаете какво пише за рекламистите в "Пътеводител на галактическия стопаджия".

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    ma
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#7] от "Barbarossa":

    Знаем, знаем :)

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    -
    • - 1

    малка страна -малобройно население ниски доходи ЛОГИЧНО еи приходите даса малки а печалбите страни

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    chris
    • - 1
    • + 4

    @ иван иванов - 100% съм съгласен с втория коментар.
    @ Читател - мисля, че кризата е най-хубавото нещо, което се е случило на рекламните агенции, което обаче те не осъзнават, защото преди това:
    - имаше вечни оплаквания, че няма хора за този бизнес и затова нивото на рекламата е лошо
    - един дизайнер/копирайтър работеше нощем по 5 клиента едновременно, което не беше добре нито за него, нито за клиентите

    Според мен тъкмо се беше изравнил ресурса на агенциите с активностите на клиентите, но от алчност не се случиха нещата - нали винаги трябва да печелим МНОГО пари.

    Забравих да спомена, че съм абсолютно против старта на тази статия: "според британската компания EConsultancy всеки паунд, инвестиран в тв реклама, генерира средно 4.55 паунда продажби".

    И още нещо - по време на криза става ясно кой продава добре и кой - не. Иначе е лесно да вдигаш телефона и да запазваш TRP-та. Това във връзка с телевизионната реклама.

    Нередност?
Нов коментар