С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 19 фев 2010, 13:42, 8674 прочитания

bTV най-накрая бе продадена

CME купи тв бизнеса на News Corp. в България за 400 млн. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продадена е, не е продадена. Близо двегодишната игра на нерви около продажбата на първата частна национална телевизия bTV приключи в четвъртък.

News Corporation обяви, че е постигнато споразумение за продажбата на bTV (българският бизнес на компанията за ефирна телевизия) на Central European Media Enterprises (CME), която е една от водещите радио- и телевизионни групи в Централна и Източна Европа. В България СМЕ притежава Pro BG и спортния канал Ring, които придоби през лятото на 2008 г., както и радио ProFM.


Според условията на договора CME ще заплати 400 млн. долара (близо 295 млн. евро) за 100% дял от канала за ефирно разпространение bTV. Компанията поема и контрола върху двата специализирани канала bTV Comedy и bTV Cinema заедно със 74-процентовия дял на News Corporation в "Радиокомпания Си.Джей", която управлява няколко радиостанции. "Останалите 26% си запазваме аз и моят съдружник Петър Коев. "Радиокомпания Си.Джей" включва радио Jazz FM и веригата N Joy. Имаме и консултантски договори със Z Rock, Melody и Classic FM. Тези консултантски отношения се наследяват и от новия собственик. Със съдружника ми искаме да си запазим дела в радиокомпанията", коментира пред "Капитал" управителя на "Радиокомпания Си.Джей" Васил Димитров.

Договорената цена е значително по-ниска от тиражираната преди месец от Ройтерс, когато агенцията обяви, че водещият телевизионен канал в България ще бъде продаден за 500 млн. евро. И още по-ниска от тиражираните през 2008 г. над 1 млрд. евро по времето, когато шведската MTG купи "Нова тв" за 620 млн. евро. Пак тогава CME купи 80% от ТВ2 (сега Pro BG) за 110 млн. евро. Въпреки това сегашната цена представлява осем пъти печалбата на каналите около bTV според финансовите отчети на компанията към юни 2009 г., което може да се приеме за успешна за продавачите сделка.

Обект на сделката сега са и 23% от Balkan Media Group (дружеството, което издава списанията "Жената днес", "По-здрави" и "Наш дом") и 100% от TV Europe B.V., която държи 100% от Triada Communications (фирмата бе собственик на софийския ефирен лиценз на GTV, сегашната bComedy).



Допълнително CME придобива още 20% от телевизиите Pro BG и Ring BG, след като през 2008 г. купи 80% от тях от Top Tone Media Holdings. Управители на компанията са Огнян Димов и Раду Гугоса. Димов е близък до рекламния бос Красимир Гергов. В замяна на тези 20% CME ще прехвърли 6% от създаденото за придобиването на bTV дружество на Top Tone Media Holdings. Според предварителния договор компанията има право да придобие още 4% до три години.

Гергов ще продължи да консултира Pro BG.

Предстои сделката да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията.

В официалното прессъобщение до медиите се казва, че продажбата завършва програмата на News Corporation за излизане от значителния й бизнес за ефирно наземно телевизионно и радиоразпространение в Източна Европа.

Главният оперативен директор на News Corp Stations Europe Гари Дейви коментира пред медиите: "Бихме искали да благодарим на мениджмънта и на екипа на компанията за тяхната отдаденост и високи професионални стандарти. Създаденото от нас се наложи като ясен пазарен лидер за последните осем години. Пожелаваме на компанията успешно бъдещо развитие като част от СМЕ." Никой от мениджмънта на bTV Pro BG не пожела да коментира как оттук нататък ще се развиват двата канала. Източник на "Капитал", близък до сделката, коментира, че bTV ще запази профила си, докато Pro BG ще се позиционира като женски канал. Още през 2008 г., преди да смени името си на Pro BG, тогавашната ТВ2 обяви, че в бъдеще възнамерява да развива женски канал по модела на румънския Acasa, който се налага като лидер в теленовелите.

"Смятам, че естественият ход на СМЕ би бил да продължи да инвестира в bTV като национална медия, a Pro BG да се развива като нишов канал. На практика групата би запазила високия си пазарен дял, който има и към момента. Не мисля, че би могло да има промяна в лидерството при тв каналите", коментира управляващият директор на ТВ7 Светлана Василева.

Листваната на борсата в Прага компания CМЕ още не е разкрила детайлна финансова информация за bTV и анализаторите казват, че не са сигурни как тази стъпка ще се отрази на финансовото й състояние, но са съгласни, че разширяването на дейността в България ще укрепи позициите на компанията в региона.

В коментар за Dow Jones News Service финансовият анализатор в чешката брокерска компания Cyrrus Ондржей Моравански, който в момента преразглежда очакванията си за цената на акциите и инвестиционната си препоръка за CME, казва: "Цената на покупката от 400 млн. долара е доста под сумата от 500 млн. евро, с която се спекулираше в медийното пространство през последните няколко седмици."
Според анализатора в чешката Komercni Banka Йозеф Неми: "Ако гледаме пазарния дял на bTV на българския рекламен пазар и размерите на този пазар, тогава цената на придобиването ми изглежда твърде висока." По думите му българският тв пазар няма достатъчно пространство за растеж, тъй като делът на тв рекламата като процент от БВП е вече доста по-висок от този в други пазари, на които CME присъства. "Динамиката на растеж на този пазар не ми изглежда толкова висока през идните години, както в страни като Румъния", казва Неми.

Продажбата на bTV се забави заради кризата и коригирането на прогнозите за българския рекламен пазар, което също доведе до намаляването на цената. Когато в началото на лятото на 2008 г. се появи информацията, че Мърдок иска да продаде "Болкан нюз корпорейшън" (компанията му в България), се прогнозираше, че каналът ще струва около 1 млрд. евро. Сега цената е паднала почти три пъти.

Анализатори в KBC Securities във Варшава са на мнение, че придобивката би трябвало да направи CME пазарен лидер в България, както и че досега нашият пазар е бил единственият, на който компанията не е имала челни позиции. И са прави, защото на практика българският тв пазар след сделката ще се окаже отново с два основни играча, които ще управляват съдържанието на 44.5% от аудиторията.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един среден пръст от СЕМ 5 Един среден пръст от СЕМ

Емил Кошлуков беше назначен за и.д. шеф на БНТ след като Константин Каменаров подаде оставка

24 апр 2019, 2071 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 април)

Рекламните инвестиции в България продължават да растат; България стои стабилно на европейското дъно по свобода на медиите; Beefeater с нова рекламна кампания в България; Създадена е нова асоциация на малъкия и среден бизнес в телекомуникациите и др.

23 апр 2019, 1099 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Телевизионната шахматна дъска

Покупката на bTV ще пренареди пазара

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Фотоистория: Катедралата "Нотр Дам" – емблемата на Париж

Строителството започва през 1163 г. и завършва през 1345 г., като сградата се смята за шедьовър на готическата архитектура

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа