Първата пълна година, в която властваше рецесията в България, доведе до големи размествания сред най-големите инвеститори в реклама в печатните медии.
Официалните данни, изготвени на база мониторинга, извършван от агенция TNS/TV Plan, показват едва 9% спад на вложените средства, макар реалният спад според участници на пазара да е между 35% и 50%. Рекламните отдели на изданията предлагаха гъвкави условия на рекламодателите, което води до разминаванията в официалните и реалните данни.
Според мониторинга през 2009 г. в пресреклама са инвестирани общо 148.4 млн. лева, като 54.4 млн. лева се дължат на 50-те най-големи рекламодатели. В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Тъй като отстъпките и намаленията са обект на договорка между изданията и рекламодателите, техният размер също не е отчетен в данните.
MTel запазват първата си позиция за поредна година в класацията и поне според мониторинга почти не са намалили вложенията си. От началото на 2009 г. автомобилният вносител Moto Pfohe демонстрира доста агресивна маркетингова политика, която се запази през цялата година и на изведе компанията на второ място с ръст от 113.6%. Най-активно рекламиращата банка през последните няколко години - Първа инвестиционна банка, запазва челната си позиция пред конкурентите си, макар и със спад от 54.7%.
Анелия Мирчева, директор "Маркетинг, реклама и връзки с обществеността" в ПИБ, обясни, че през 2009 г. банката е концентрирала активностите си в налагане не на бранда си, а на конкретни нови продукти. "Това в съчетание с прецизно медия планиране доведе до оптимизиране на рекламните ни разходи. При свит рекламен пазар ние постигнахме продажбените си цели с по-малък обем маркетингови инвестиции. Същевременно насочихме доста рекламни инвестиции в интернет, като се възползвахме от различните възможности за маркетиране на нашите продукти, които мрежата дава", коментира Мирчева.
Според нея през 2010 г. банковият сектор, който традиционно е сред най-големите инвеститори в пресреклама, ще се активизира, и то в един малко позабравен сегмент - налагането на кредитни продукти.
В долната част на класацията на най-големите рекламодатели влизат доста нови компании. Немалка част от тях - благодарение на близостта си с определени издания. Например финансовата компания "Фина-С" и Институтът по микроелектроника са близки до "Нова българска медийна група", издатели на "Монитор", "Телеграф" и други. Спортната компания SLS пък присъства сред големите рекламодатели заради постоянната си реклама в "Класа". И компанията, и вестникът са близки до рекламният бос Красимир Гергов.
През първите месеци на 2010 г. възстановяването на пазара е все още само прогноза. Но предстоящото световно първенство по футбол и прогнозите за възстановяването на икономиката след средата на годината дават надежда, че въпросната прогноза може да се сбъдне.
Първата пълна година, в която властваше рецесията в България, доведе до големи размествания сред най-големите инвеститори в реклама в печатните медии.
Официалните данни, изготвени на база мониторинга, извършван от агенция TNS/TV Plan, показват едва 9% спад на вложените средства, макар реалният спад според участници на пазара да е между 35% и 50%. Рекламните отдели на изданията предлагаха гъвкави условия на рекламодателите, което води до разминаванията в официалните и реалните данни.
0 коментара