Чрез агресия към прогрес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чрез агресия към прогрес

Чрез агресия към прогрес

Nestle и FS увеличиха бюджетите си за тв реклама през 2009 г.

Борислав Кандов
6294 прочитания

© Капитал


Напук на прогнозите за предпазливо поведение от страна на рекламодателите две компании се отличават от масата през 2009 г.

Nestle и FS превзеха първите две места в класацията на най-големите 50 компании, инвестирали средства в телевизионна реклама през изминалата година. Докато почти всички техни преки конкуренти свиха драстично бюджетите си, двете компании използваха по-ниските цени за реклама и свободното от шум пространство, за да наложат марките си. Nestle заемат първото място в класацията с вложения от 37.6 млн. лева (45.3% ръст спрямо 2008 г.), а FS се нареждат на втора позиция с бюджет от почти 27 млн. лева (42.3% ръст). Третата позиция е за постоянния номер 1 допреди 2009 г. - Procter & Gamble, които са намалили парите си за тв реклама с 43% до 25.4 млн. лева.

Според мониторинга на TNS/TV Plan през 2009 г. в тв реклама са вложени общо 613.7 млн. лева (с 20% по-малко от 2008 г.), като 421.7 млн. лева се дължат на 50-те най-големи рекламодатели. В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Тъй като отстъпките и намаленията са обект на договорка между изданията и рекламодателите, техният размер също не е отчетен в данните.

Повсеместното свиване на бюджети доведе по-скоро до големи размествания в класацията, отколкото до масово изчезване на познати имена от нея и навлизането на нови. Десет компании в топ 50 са нови в сравнение с 2008 г., като четири от тях (Johnson Wax, "Техномаркет Европа", "Обединена млечна компания" и Handy) ту се появяват, ту изчезват от списъка. От него очаквано са изпаднали част от банките и автомобилните вносители, чийто бизнес пострада най-много от кризата. На този фон е любопитно, че Unicredit Bulbank поне по мониторинговите данни увеличават с 2% инвестициите си в тв реклама и са най-големият банков рекламодател.

Също интересно е увеличението в бюджета на "Винпром Пещера", които въпреки законовите ограничения за рекламирането на високоалкохолни напитки са закупили рекламно време за 7.2 млн. лева (ръст от 11.7%).

Поне засега прогнозите за 2010 г. са за запазване на статуквото от изминалата година. Раздвижване на рекламния фронт може да се очаква в началото на лятото заради световното първенство по футбол, но то едва ли ще е голямо. Шампионатът ще се предава от БНТ, която има ограничено от медийния закон време, което може да продава за реклама. Но ако проактивната рекламна политика на Nestle и FS успее да отхапе пазарен дял от техните конкуренти, може да се очаква те да отвърнат на атаката. Като се има предвид масовостта на пазарните ниши на двете компании (шоколадови изделия, кафе, перилни препарати и т.н.), една сериозна борба на този терен определено би имала позитивно отражение върху пазара на тв реклама.

Напук на прогнозите за предпазливо поведение от страна на рекламодателите две компании се отличават от масата през 2009 г.

Nestle и FS превзеха първите две места в класацията на най-големите 50 компании, инвестирали средства в телевизионна реклама през изминалата година. Докато почти всички техни преки конкуренти свиха драстично бюджетите си, двете компании използваха по-ниските цени за реклама и свободното от шум пространство, за да наложат марките си. Nestle заемат първото място в класацията с вложения от 37.6 млн. лева (45.3% ръст спрямо 2008 г.), а FS се нареждат на втора позиция с бюджет от почти 27 млн. лева (42.3% ръст). Третата позиция е за постоянния номер 1 допреди 2009 г. - Procter & Gamble, които са намалили парите си за тв реклама с 43% до 25.4 млн. лева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    .

    Кои марки са на ФС?

  • 2
    Avatar :-|
    ..

    FS всъщност са Фикосота - Тео, Милде, Емека, Ехо, Пуфис и т.н.

  • 3
    bloghead avatar :-|
    Галчо Залъгалчо

    А защо от Капитал се правят на треснати и не си пишат името на дружеството както е Фикосота Синтез???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.