Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 16 мар 2010, 18:04, 5646 прочитания

АРА прогнозира спад на рекламния пазар с 10% през 2010г.

През 2009г. телевизията си остана лидер в рекламата, а прогнозираният бум на инвестициите в интернет въобще не се случи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Председателят на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) Красимир Гергов беше повече от лаконичен на откриването на 14-ия форум на рекламния бранш днес, но затова пък съобщи цифрите, които всички очакваха да чуят. 

Обобщението е следното: Нетният рекламен пазар през 2009г. възлиза на 390 млн.лева, което е с 25% по-малко от сумата, вложена в реклама в медиите през 2008г. (519 млн.лева). Цената на рекламата в медиите като цяло е надолу с между 20 и 35%, а рекламните агенции са свалили тарифите си за обслужване с около 40%. 


"Прогнозата ни за 2010 година е рекламният пазар да спадне с около 7-10%, но е възможно и да се запази на нивото от 2009 г", завърши Красимир Гергов. 

По-подробно годината обобщи управителят на най-големия медиа шоп в страната Piero 97 Иво Цеков в презентация с многозначителното заглавие "Какво ни се случи". "Вследствие на натиска на производителите, пазара, кризата и конкуренцията при намаляващи рекламни инвестиции, ние трябва да се борим за увеличаване на ефекта от рекламата, като за това ни се заплаща все по-малко или почти нищо", описа картината той.  

Телевизията с най-добри позиции

Въпреки, че и телевизията бележи спад на привлечените рекламни инвестиции през годината, тя си остава с най-добри позиции сред всички медии като повече от 60% от бюджетите на рекламодателите се преливат към нея. Отчетеният спад според TNS/TV Plan в тв каналите е около 20%, а според прогнозните изчисления на Piero 97 реалният е 28%. По думите на Иво Цеков това до голяма степен се дължи и на факта, че тв каналите намалиха официалните си тарифи с около 30% общо. Той обаче обърна внимание на практиката на по-малките телевизии под натиска на рекламодателите за отстъпки и бонуси, да сключват сделки "на парче". 



Като цяло позициите на тв пазара си остават същите, като bTV бележи лек ръст в пазарния си дял (пазарен дял на рекламните приходи - бел.ред.), а "Нова тв" лек спад. Увеличение на пазарния дял спрямо 2008 г. отбелязват и БНТ, Pro.BG, FoxLife и bTV Comedy. 

Печатни медии в паника


Паника. Така обобщи пазарното поведение на печатните медии през 2009г. управителят на Piero 97. Той коментира, че обратно на телевизиите, вестниците и списанията са увеличили цените си за реклама съответно с 5% и 10%. "Отчетеният спад в пресрекламата в брутни стойности е 7%, но в нетни стойности той е около 38%", обясни Иво Цеков.

Според него освен свитите бюджети на основните групи рекламодатели в пресата като автомобилните вносители, модните марки, телекомуникациите и финансовите услуги, вина за задълбочаването на кризата в печатните медии има и липсата на прозрачност по отношение на тиражите, както и практиката на безплатни публикации под формата на бонуси и извънтарифните споразумения. 

"По-сериозното намаление на приходите от реклама от прогнозното, нарушаването на правилата между участниците на пазара и натискът на рекламодателите за директно договаряне с медиите ще доведат до влошаване на качеството на рекламния продукт и срив на рекламния пазар, който ще отнеме много повече за възстановяване", прогнозира управителят на Piero 97. 

Пазарът на външна реклама също бележи спад от около 32%, като заетостта на съоръженията е намаляла с около 21% спрямо 2008 според оценката на Piero 97. В радиото рекламните инвестиции са спаднали с около 38% в нетни стойности, въпреки че за да отговорят на кризата, много радиа са започнали да предлагат бонусни излъчвания  - между 30 и 50% от заявените първоначално. 

Интернет бумът, който не се случи

"За първи път заложените цели не бяха постигнати, прогнозите бяха напълно грешни, направените инвестиции не се изплатиха", беше коментарът на Иво Цеков по отношение на интернет рекламата, в която бяха вложени всички надежди да задържи пазара на нивото от 2008 година. Но ако през тогава онлайн рекламата е имала 76% ръст на брутните обеми спрямо 2007, то през 2009г. той е бил само 4% спрямо 2008.

Piero 97 оценяват брутните инвестиции в интернет реклама през 2009 на 33.4 млн.лева. Иво Цеков отчете като положителна тенденцията козметичните, фармацевтични и хранителни компании да проявяват все по-голям интерес към онлайн пространството, но каза, че традиционно активните в интернет рекламодатели са свили бюджетите си с около 20%. 

"Повечето интернет медии намалиха персонала, преразгледаха портфолиото си и закриха непечеливши проекти, но не намалиха официално цените си", обясни управителят на Piero 97 и добави, че за добро или лошо онлайн медиите не са се поддали на масовото обезценяване на рекламния продукт. 

Като едно от отрицателните явления на пазара през изминалата година Иво Цеков определи практиката на често обявяване на конкурси за избор на рекламна агенция като инструмент за намаляване на цените за обслужване. "На европейско ниво картината е подобна, но там браншът реагира по един или друг начин и има определено единомислие по въпроса", коментира той и допълни, че въпреки че на пазара се знае за отпаднали агенции, те не разполагат с точни данни, които да коментират. 

Управителят на Piero 97 се въздържа от категорична прогноза за развитието на рекламния пазар през 2010г. с аргумента, че януари и февруари са месеци, в които все още се договарят цени, бюджети и условия. "За да не звуча прекалено черногледо и мрачно, ще ви кажа, че през март определено се наблюдава съживяване на пазара, но дотук мога да спра да давам оценки", завърши Иво Цеков. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 876 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1462 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Sweet 7teen

DDB Sofia създадоха международна кампания за кроасаните 7days

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10