АРА прогнозира спад на рекламния пазар с 10% през 2010г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АРА прогнозира спад на рекламния пазар с 10% през 2010г.

Председателят на АРА Красимир Гергов съобщи, че целият рекламен пазар за 2009г. възлиза на 390 млн. лева нетна стойност, което е спад с около 25% спрямо 2008г.

АРА прогнозира спад на рекламния пазар с 10% през 2010г.

През 2009г. телевизията си остана лидер в рекламата, а прогнозираният бум на инвестициите в интернет въобще не се случи

Зорница Стоилова
5987 прочитания

Председателят на АРА Красимир Гергов съобщи, че целият рекламен пазар за 2009г. възлиза на 390 млн. лева нетна стойност, което е спад с около 25% спрямо 2008г.

© Георги Кожухаров


Председателят на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) Красимир Гергов беше повече от лаконичен на откриването на 14-ия форум на рекламния бранш днес, но затова пък съобщи цифрите, които всички очакваха да чуят. 

Обобщението е следното: Нетният рекламен пазар през 2009г. възлиза на 390 млн.лева, което е с 25% по-малко от сумата, вложена в реклама в медиите през 2008г. (519 млн.лева). Цената на рекламата в медиите като цяло е надолу с между 20 и 35%, а рекламните агенции са свалили тарифите си за обслужване с около 40%. 

"Прогнозата ни за 2010 година е рекламният пазар да спадне с около 7-10%, но е възможно и да се запази на нивото от 2009 г", завърши Красимир Гергов. 

По-подробно годината обобщи управителят на най-големия медиа шоп в страната Piero 97 Иво Цеков в презентация с многозначителното заглавие "Какво ни се случи". "Вследствие на натиска на производителите, пазара, кризата и конкуренцията при намаляващи рекламни инвестиции, ние трябва да се борим за увеличаване на ефекта от рекламата, като за това ни се заплаща все по-малко или почти нищо", описа картината той.  

Телевизията с най-добри позиции

Въпреки, че и телевизията бележи спад на привлечените рекламни инвестиции през годината, тя си остава с най-добри позиции сред всички медии като повече от 60% от бюджетите на рекламодателите се преливат към нея. Отчетеният спад според TNS/TV Plan в тв каналите е около 20%, а според прогнозните изчисления на Piero 97 реалният е 28%. По думите на Иво Цеков това до голяма степен се дължи и на факта, че тв каналите намалиха официалните си тарифи с около 30% общо. Той обаче обърна внимание на практиката на по-малките телевизии под натиска на рекламодателите за отстъпки и бонуси, да сключват сделки "на парче". 

Като цяло позициите на тв пазара си остават същите, като bTV бележи лек ръст в пазарния си дял (пазарен дял на рекламните приходи - бел.ред.), а "Нова тв" лек спад. Увеличение на пазарния дял спрямо 2008 г. отбелязват и БНТ, Pro.BG, FoxLife и bTV Comedy. 

Печатни медии в паника

Паника. Така обобщи пазарното поведение на печатните медии през 2009г. управителят на Piero 97. Той коментира, че обратно на телевизиите, вестниците и списанията са увеличили цените си за реклама съответно с 5% и 10%. "Отчетеният спад в пресрекламата в брутни стойности е 7%, но в нетни стойности той е около 38%", обясни Иво Цеков.

Според него освен свитите бюджети на основните групи рекламодатели в пресата като автомобилните вносители, модните марки, телекомуникациите и финансовите услуги, вина за задълбочаването на кризата в печатните медии има и липсата на прозрачност по отношение на тиражите, както и практиката на безплатни публикации под формата на бонуси и извънтарифните споразумения. 

"По-сериозното намаление на приходите от реклама от прогнозното, нарушаването на правилата между участниците на пазара и натискът на рекламодателите за директно договаряне с медиите ще доведат до влошаване на качеството на рекламния продукт и срив на рекламния пазар, който ще отнеме много повече за възстановяване", прогнозира управителят на Piero 97. 

Пазарът на външна реклама също бележи спад от около 32%, като заетостта на съоръженията е намаляла с около 21% спрямо 2008 според оценката на Piero 97. В радиото рекламните инвестиции са спаднали с около 38% в нетни стойности, въпреки че за да отговорят на кризата, много радиа са започнали да предлагат бонусни излъчвания  - между 30 и 50% от заявените първоначално. 

Интернет бумът, който не се случи

"За първи път заложените цели не бяха постигнати, прогнозите бяха напълно грешни, направените инвестиции не се изплатиха", беше коментарът на Иво Цеков по отношение на интернет рекламата, в която бяха вложени всички надежди да задържи пазара на нивото от 2008 година. Но ако през тогава онлайн рекламата е имала 76% ръст на брутните обеми спрямо 2007, то през 2009г. той е бил само 4% спрямо 2008.

Piero 97 оценяват брутните инвестиции в интернет реклама през 2009 на 33.4 млн.лева. Иво Цеков отчете като положителна тенденцията козметичните, фармацевтични и хранителни компании да проявяват все по-голям интерес към онлайн пространството, но каза, че традиционно активните в интернет рекламодатели са свили бюджетите си с около 20%. 

"Повечето интернет медии намалиха персонала, преразгледаха портфолиото си и закриха непечеливши проекти, но не намалиха официално цените си", обясни управителят на Piero 97 и добави, че за добро или лошо онлайн медиите не са се поддали на масовото обезценяване на рекламния продукт. 

Като едно от отрицателните явления на пазара през изминалата година Иво Цеков определи практиката на често обявяване на конкурси за избор на рекламна агенция като инструмент за намаляване на цените за обслужване. "На европейско ниво картината е подобна, но там браншът реагира по един или друг начин и има определено единомислие по въпроса", коментира той и допълни, че въпреки че на пазара се знае за отпаднали агенции, те не разполагат с точни данни, които да коментират. 

Управителят на Piero 97 се въздържа от категорична прогноза за развитието на рекламния пазар през 2010г. с аргумента, че януари и февруари са месеци, в които все още се договарят цени, бюджети и условия. "За да не звуча прекалено черногледо и мрачно, ще ви кажа, че през март определено се наблюдава съживяване на пазара, но дотук мога да спра да давам оценки", завърши Иво Цеков. 

Председателят на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) Красимир Гергов беше повече от лаконичен на откриването на 14-ия форум на рекламния бранш днес, но затова пък съобщи цифрите, които всички очакваха да чуят. 

Обобщението е следното: Нетният рекламен пазар през 2009г. възлиза на 390 млн.лева, което е с 25% по-малко от сумата, вложена в реклама в медиите през 2008г. (519 млн.лева). Цената на рекламата в медиите като цяло е надолу с между 20 и 35%, а рекламните агенции са свалили тарифите си за обслужване с около 40%. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    borimechka avatar :-|
    Bear Force One

    Тъжно, от една страна. От друга - добре е, че малко се приземиха в агенциите.

  • 2
    vaky avatar :-|
    VaKY

    бТВ мисля, че не свалиха цените за реклама с 30% обаче ...
    вацовите също. стандарт също. нова телевизия също не е намалила цените за реклама. просто станаха по-сговорчиви при предоставянето на остъпки, горе-долу като хотелите на морето. "не сме вдигнали цените" - казват, но иначе "даваме хубави отстъпки"...

  • 3
    indica avatar :-|
    indica

    кой пък бюджетира януари-февруари?!... дори средно големите фирми бюджетирането стартира октомври предходната година и се коригират до декември най-късно, другите не са сериозни компании :)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.