С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 19 мар 2010, 12:38, 7611 прочитания

Късо съединение

"Кейбълтел Евроком" и bTV не могат да се споразумеят за разпространението на bComedy и bCinema

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През седмицата кабелният оператор "Кейбълтел Евроком" подаде жалба в Комисията за регулиране на съобщенията (КЗК) срещу bTV за злоупотреба с доминантно пазарно положение и опит за договаряне на дискриминационни цени за излъчването на каналите bCinema и bComedy. Това потвърди пред "Капитал" маркетинг директорът на кабелния оператор Димитър Радев.

Предистория


Казусът не е нов и само надгражда подадената вече жалба от bTV в КЗК срещу "Кейбълтел Евроком". През януари тази година най-голямата частна национална телевизия сезира антимонополния регулатор срещу кабелния оператор също за злоупотреба с доминантно пазарно положение и налагане на дискриминационни цени за разпространението на същите два канала. По оплакването на bTV в КЗК все още тече производство и разследване.

Обект на спора са парите, които кабелните оператори плащат на телевизиите за това, че ги излъчват в своите мрежи. Сумите, които даден оператор дължи на една телевизия, зависят от броя абонати, които ползват услугите на оператора.

Спорът между двете компании има два аспекта. И двата ще се отразят на крайния потребител. "Надяваме се от "Кейбълтел Евроком" да проявят разумно пазарно поведение, така че техните абонати да не бъдат лишени от възможността да гледат bTV Cinema", коментира неотстъпчивостта на кабелния оператор главният юрист на bTV Жанет Захариева. От кабелната компания пък обясниха, че ако спазят условията за разпространение на bTV, това няма как да не доведе до повишаване на цената за абонатите на кабелна телевизия. "Ако спазим условията на bTV, това би означавало да се разделим с други канали в нашите тв пакети. Което е форма на пренареждане на пазара на програми. Другото, което ще се случи, е да увеличим цената на услугата кабелна телевизия за крайния потребител", коментира маркетинг директорът на "Кейбълтел Евроком" Димитър Радев.



По принцип bTV е сключила договори за "конфликтния" канал bTV Cinema с 87%  от операторите на пазара (кабелни, сателитни и IPTV), обясниха от канала. Главният юрист на bTV Жанет Захариева обясни, че "ценовата тарифа за каналите, въз основа на която е направена офертата към "Кейбълтел Евроком", е съставена при внимателна оценка на пазара на разпространение на телевизионно съдържание". Предлагат се отстъпки за операторите, които се съгласят да разпространяват и двата кабелни канала, и съответно е предвидена скала на обемни отстъпки, които да стимулират изваждането на абонати на светло (тв компаниите винаги подозират кабелните оператори, че обявяват по-малко абонати, отколкото реално обслужват). "Цените, които сме предложили на "Кейбълтел Евроком", са напълно равнопоставени на тези, предложени на останалите оператори. Фактът, че сме се договорили с 87% от тях и за bTV Cinema и bTV Comedy, означава, че цените, които предлагаме, са пазарно ориентирани и съответстват на съдържанието, което се предлага", коментира Захариева. Димитър Радев контрира аргументите на bTV: "Преценяваме, че съдържанието на тези канали не е с висока степен на атрактивност. В нашия пакет имаме поне 15 канала с филмово съдържание. Спортното например е по-ценно от филмовото", каза той. Според bTV обаче "Кейбълтел Евроком" "манипулира абонатите си, като обяснява, че "bTV предлага условия, които биха довели до чувствително увеличение на месечната такса за телевизия. Това не се случи с нито един от операторите, които излъчват bCinema", коментираха от bTV.

Картината на пазара

Влиянието на "Кейбълтел Евроком" на пазара по отношение на дела ни за платена телевизия e голямо. След сливането си "Евроком" и "Кейбълтел" формират най-големия кабелен оператор в България с пазарен дял от 26% и оборот от 70 млн. евро. Клиенти са им 1.3 млн. домакинства в цялата страна.

Основната месечна такса за кабелна телевизия на "Кейбълтел Евроком" е от 15 до 25 лв. Най-ниската е в градове като Петрич и Панагюрище - 15 лв., за по-големите градове като Варна, Шумен и Хасково е 21 лв., а най-висока е за София - 25 лв. Таксите са за пакет от 63 програми. След сливането си през миналата година "Кейбълтел Евроком" се наложиха като най-влиятелен оператор на пазара, който има най-голям брой абонати. За сравнение - алтернативният сателитен оператор "Булсатком", който в момента е един от основните конкуренти на "Кейбълтел Евроком" ,предлага пакет от 60 тв канала на цена от 15.90 лв. и в този пакет влиза bTV Cinema. Привлекателен за абонатите на "Булсатком" е и каналът TV+, който включва атрактивни спортни права като най-престижните тенис турнири, испанското и италианското футболно първенство. Заради тази активност на сателитния оператор през последните месеци се наблюдава сериозно преливане на абонати от "Кейбълтел Евроком" в "Булсатком", твърдят играчи на пазара. На младите кабелни оператори, които се опитват да се наложат повече от година на пазара, като Net1 например, им се налага да работят с по-нисък марж на печалба. Net1 имат пакет с 80 тв канала с цена за месец 15.90 лв., в който влизат и bTV Comedy, и bTV Cinema.

Тази ситуация на кабелния пазар съвсем не пречи обаче на "Кейбълтел Евроком" да се опитват да диктуват правилата на пазара на излъчване на тв програми от позицията на най-голям играч на пазара. Мениджъри от сектора на кабелните оператори коментираха, че позицията на компанията е такава, с убеждението, че ако веднъж направи компромис в договарянето на цените за излъчване на програми, това ще е аргумент и в бъдеще телевизиите да постъпват така, когато програмите им започнат да стават повече.

Какво ще е решението на пазара на антитръстовия регулатор КЗК е трудно да се предвиди. Още повече че по европейското законодателство монопол има тогава, когато дадена компания държи 80% от пазара. В останалите случаи, когато става дума за пазарен дял от 30% до 70%, антимонополният регулатор е длъжен да направи по-обстойно проучване на компаниите и влиянието им на съответния пазар.

Сигурно е едно - ако двете страни не се договорят, ще пострадат крайните потребители, зрителите и абонатите на кабелния оператор "Кейбълтел Евроком", защото или ще трябва да плащат по-висока месечна такса за кабелна телевизия, или да се откажат от bCinema и bComedy.

Тази история обаче е показателна и за друго - че жалбите за злоупотреба с доминантно пазарно положение и дискриминационни цени ще са все по-чести. Заради окрупнените кабелен и тв пазар, на които има малко големи играчи, те все по-настървено се борят за дял от зрителската аудитория и за дял от рекламния пазар.
Дял

Компанията "Кейбълтел Евроком има 20% дял от Pay TV пазара, 26% от кабелната телевизия, Broadband (широколентовия интернет) - LAN, ADSL, кабелен интернет - 13%, и фиксирана телефония - 2% (това е за графика)

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни)

Разчистването в "Нова" продължава; БНТ потъва с над половин милион на месец; Йоана Панчева е новият изпълнителен директор на guts&brainsDDB; Забавен ръст на глобалните рекламни инвестиции и др.

18 юни 2019, 979 прочитания

СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР

До финалния етап на състезанието са допуснати петима кандидати

17 юни 2019, 1598 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Още малко по-жълти сергии

Две нови списания и два вестника се борят за читатели

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет