Ще инвестираме активно в интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще инвестираме активно в интернет

Изпълнителният директор на FS Красен Кюркчиев обяви, че за последните три месеца за наели 20 нови служители в София

Ще инвестираме активно в интернет

Зорница Стоилова
15515 прочитания

Изпълнителният директор на FS Красен Кюркчиев обяви, че за последните три месеца за наели 20 нови служители в София

© Цветелина Ангелова


Марките на Фикосота

Сред брандовете, които Ficosota Syntez налага на българския пазар, както и в страните от Централна и Източна Европа, са сапуните TEO, препаратите за пране ТЕМА и Savex, тоалетната хартия Milde и Emeka, бебешките пелени Pufies, дамските превръзки Everbel. А в портфолиото на производителя на снаксове Italfood влизат марките Bruschette Maretti, Kubeti, Tornado Ryderz и My Motto.

Профил

Красен Кюркчиев е председател на съвета на директорите на "Фикосота холдинг", управлява компанията, производител на препарати за почистване на дома и препарати за грижа за тялото "Фикосота синтез" и участва в съвета на директорите на производителя на снаксове Italfood.

"Можем да си позволим повече" - това изречение прозвучава някак странно, последвано от думата криза, но изпълнителният директор на българската компания за стоки за почистване на дома и грижа за личната хигиена Ficosota Syntez Красен Кюркчиев ни уверява, че това е философията им за справяне с рецесията. "Можем да си позволим да инвестираме повече, защото има по-ниски цени за реклама и конкурентите ни са си свили бюджетите. И можем да си позволим да наемаме служители, защото сега хората са с добро качество и не са толкова скъпи", обяснява логиката си той.

В случая това наистина не са голи думи. За изминалата 2009 г. FS е вложила близо 27 млн. лв. в телевизионна реклама, което я нарежда на второ място сред най-големите рекламодателите в страната с ръст от впечатляващите 42%. Преди това е само хранителният гигант Nestle с инвестиции от близо 38 млн. лв. според данните на агенцията за маркетингови изследвания TNS/TV Plan, които се изчисляват по официалните тарифи на медиите.

"Не сме единствената компания, която увеличи инвестициите си в реклама, но явно сме от малкото", отбелязва Красен Кюркчиев. Казва, че един от най-полезните съвети в маркетинга, който е научил, е: "Не харчи по-малко, отколкото трябва" (Don't underspend) и че това би било последното, което би съкратил като разход. Без да бъде конкретен по отношение на пазарните дялове на своите продукти в различните категории, изпълнителният директор на FS твърди, че компанията се радва на добри резултати и очаква 25% ръст на продажбите през 2010 г.

"Тази година за пръв път ще инвестираме повече в интернет", казва Красен Кюркчиев и обяснява, че са заделили около 10% от маркетинговия си бюджет за медийна реклама за онлайн активности - 85% от инвестициите им са насочени в телевизия, а общо 5% отиват в други канали като преса, радио или външна реклама. "Ние продаваме масови стоки и се стремим да достигнем до много широка аудитория. В този смисъл телевизията винаги е била най-удачният и най-евтин канал за нас като ефективност на комуникацията, но тя вече губи едни потребители, които са онлайн", казва той. И обръща внимание, че въпреки че в момента сумите, които инвестират в тв и интернет реклама да са несъпоставими, те слагат акцент върху присъствието си онлайн не само по традиционния начин (банерна реклама), но и чрез активности в социалните мрежи.

Криза-некриза

Срещаме се с него в просторния му кабинет на бул. "България" с разкошен изглед към Витоша, който той дели с бившия регионален мениджър за България на Procter & Gamble (основният им конкурент в сектора), който от 1 февруари работи за българската компания. Питаме Красен Кюркчиев за източниците на смелото поведение и агресивната инвестиционна политика на Ficosota Syntez. В отговор той казва, че ако познаваш добре бизнеса си, се научаваш да си правиш по-добре сметката. "В момента банките помагат на компаниите, които показват добри резултати, и това ни дава оптимизъм за развитие", сериозно добавя той.

И изважда кутия с най-новия продукт на марката вафли My Motto с вкус на череша, който ще бъде на пазара след около седмица. Брандът е част от портфолиото на производителя на снаксове Italfoods, свързан с Ficosota Syntez. Красен Кюркчиев издава, че ще пуснат нов продукт и под бранда на Bruschette Maretti, както и изцяло нова марка в категорията "снакфуудс". А не е ли рисковано да се въвеждат нови продукти и марки (с извинение) заради кризата?

"Рисковано е, но, както казах, трябва да си познаваш добре бизнеса. Всеки нов продукт е добре мислен, а и когато имаш успешно наложени брандове на няколко пазара и добри отношения с търговските вериги, това ти дава увереност", отвръща изпълнителният директор на FS и добавя: "Криза-некриза, ние си вървим по един път."

Мултинационално бъдеще

Пътят по думите на Кюркчиев е успешното налагане на марките на Ficosota Syntez в Централна и Източна Европа. Към момента компанията има маркетингови активности в над 12 държави, сред които Румъния, Украйна, Сърбия, Македония, Хърватия, Черна гора, Грузия, Армения и т.н., както и около 30 души, които са ангажирани в маркетинга на FS за целия регион. "Като регионална компания задачата ни в момента е да продадем добре брандовете, които вече сме наложили в България, и на другите пазари", коментира Красен Кюркчиев. Сега подготвят въвеждането на марката памперси Puffies в три държави едновременно - Украйна, Румъния и Сърбия.

Въпреки че Ficosota Syntez следва един и същ маркетингов подход на всички пазари (по примера на Procter & Gamble), изпълнителният директор признава, че понякога откриват (дори смешни) специфики в различните страни. "Румънците много обичат чесън и си купуват продукти с този аромат", дава пример Кюркчиев и добавя: "Що се отнася до ароматите при праховете за пране, колкото по на запад отиваш, толкова повече те не влияят на избора за покупка, а колкото по на изток, толкова повече ароматът има значение." Също така се оказва, че в държавите от бившата Югославия,  като Сърбия например, са много по-чувствителни към промените на цените на продуктите, докато в Румъния например тяхното повишаване не се отразява съществено на покупките. "България е по средата", коментира изпълнителният директор на FS, но обръща внимание, че независимо от разликите базовите неща в бизнеса по целия свят са едни и същи. "Трябва да имаш добра дистрибуция, добър маркетинг, да си позиционираш добре продуктите и да си постоянен в качеството на това, което предлагаш", дава формулата Красен Кюркчиев.

Съвсем естествено идва въпросът от кого са се учили в изграждането на стратегията си за регионално развитие."С Procter & Gamble много си приличаме не само защото продаваме едни и същи продукти", усмихва се Кюркчиев и продължава: "Копирането на моделите е двупосочно. Понякога те - нас, понякога ние - тях, но така е при всичко добро, което работи."

Кюркчиев не е от хората, които смятат, че потребителите трябва да бъдат вкарвани в непременни рамки - "той е такъв, купува само това и слуша другото", точно защото рецесията е разбъркала предпочитанията на хората. "Виждаме, че има клиенти, които ползват висок клас марки в една категория и нисък клас в друга", дава пример Красен Кюркчиев и разказва, че първоначалната прогноза е била купувачите да преминат от скъпи към средни и ниски брандове. "Ние очаквахме, че ще спечелим от това движение, но то, първо, не е толкова осезаемо и, второ, целият пазар намалява като потребление", обяснява той. Кюркчиев казва, че се усеща осезаем спад на покупките в определени категории, но въпреки това за първите два месеца на 2010 г. FS отбелязва ръст на продажбите от 8% в България и 23% на всички пазари, на които присъства. Което му дава повод да заключи: "Голяма трудност е за една локална компания да излезе извън границите си, но ние се опитваме да правим грамотен бизнес и да налагаме брандовете си на повече пазари."


Марките на Фикосота

Сред брандовете, които Ficosota Syntez налага на българския пазар, както и в страните от Централна и Източна Европа, са сапуните TEO, препаратите за пране ТЕМА и Savex, тоалетната хартия Milde и Emeka, бебешките пелени Pufies, дамските превръзки Everbel. А в портфолиото на производителя на снаксове Italfood влизат марките Bruschette Maretti, Kubeti, Tornado Ryderz и My Motto.

Профил

Красен Кюркчиев е председател на съвета на директорите на "Фикосота холдинг", управлява компанията, производител на препарати за почистване на дома и препарати за грижа за тялото "Фикосота синтез" и участва в съвета на директорите на производителя на снаксове Italfood.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    arwen avatar :-|
    arwen

    Коментар към автора на статията: Моля, използвайте занапред думата пелени, а не памперси (Памперс е марка пелени)...а и някак звучи кофти словосъчетанието "памперси Пуфис" - ФС и Проктър накуп :)
    ФС - смело нагоре!

  • 2
    teob avatar :-P
    Теодоси Бялков

    Хубаво е да се четат добри новини :)

  • Галчо Залъгалчо

    Май фирмата си има българско изписване и то е Фикосота Синтез.

  • 4
    norm avatar :-|
    Dimitar Velkov

    само така!

  • 5
    strandzhata avatar :-|
    strandzhata

    този бизнесмен дава добър пример за лидерство и смелост. може toyota да го ползват за референция като рекламират, че символа за криза и възможност на японски са един и същ ;о) дано все повече такива мениджъри има в българия!

  • 6
    leo_k avatar :-|
    Лео

    БРАВО!
    Странно е как на нещо хубаво е трудно да се коментира...

  • 7
    ivanix avatar :-|
    ivanix

    Дано онлайн-маркетингът е в ръцете на професионалисти, които да планират разумно, иновативно и ефективно, изполвайки цялостно портфолио и всички възможни интернет канали, а не да харчат милиони на началната страница на Дир.бг. Успех!

  • 8
    traveller avatar :-|
    traveller

    Добре е да чуеш че една българска компания се развива, но аз съм работил две години в Белград, а сега вече от година и в хърватска и никога не съм видял реклама на Фикосота, дано това да се промени, ще видим тези 30 души как ще работят :)

  • 9
    geomilew avatar :-?
    Гео Милев

    "хората са с добро качество и не са толкова скъпи"

    Замисляли ли сте се, каква би трябвало да е ценностната ти система за да говориш пред хора за други хора като за стока ?! За първи път си зададох въпроса след чикагското интервю на премиера с неговия "матр'ял". Понякога ме стряска.

  • 10
    miroslavraykov avatar :-?
    miroslavraykov

    скъпи Гео Милев
    когато говориш с икономически журналисти, скъпи хора значи заплати и в никакъв случай не показва лоша ценностна система. Всички работим и получаваме заплати ,които всъщност са нашата цена.
    Така за добро или лошо функционира съвременното общество.
    Факта ,че българска компания е пазрен лидер пред компании като ПГ на мен лично ми дава надежда ,че и в България може да има компании функциониращи на пазарен принцип. Некомунистически, немутрински нито "на Батко"
    Иначе аналога между недоказал се все още премиер и бизнес лидер от този ранг е абсолютно безмислен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.