Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 1 апр 2010, 13:21, 5316 прочитания

Може ли да спре БНТ

Vivacom опитва да си събере 8.2 млн. лв. преди евентуална продажба на НУРТС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Представяте ли си ситуация, при която държавната БНТ, натоварена с обществени функции, да спре? Звучи ви невъзможно? От телеком оператора Vivacom обаче не са съвсем сигурни. Компанията предприе офанзива да си събере дълговете от държавната телевизия, като заплаши, че ще прекрати излъчването на канала. Активизирането на Vivacom вероятно е свързано с предстоящата продажба на дъщерното й дружеството НУРТС, което разпространява тв сигнала.

През седмицата ръководството на държавната телевизия и мениджмънта на компанията се срещнаха, за да обсъдят варианти и условия, при които БНТ да плати натрупания от август 2009 г. дълг от 8.2 млн. лв. Оттогава БНТ не си плаща за пренос на програмите.

Какво се случва



Vivacom и БНТ се опитват да решат проблема с преговори още от есента. Досега обаче няма решение как да се изплати дългът. "Задълженията на телевизията към Vivacom за 2009 г. са 5 млн. лв., а за 2010 г. са 2 млн. лв. От миналата година ръководството на БНТ води преговори с Vivacom за предоговаряне на условията... за разпространение на сигнала. За съжаление преговорите буксуват, но се водят с всички ръководства в БТК, откакто тя е приватизирана", коментираха от националната телевизия.

От Vivacom пък са категорични, че ще могат да започнат преговори с БНТ за нов договор, но не и преди да са уредени задълженията. "Ако това не стане, ние ще се възползваме от всички позволени ни от закона възможности да изискаме плащане, включително завеждане на съдебно дело, като не изключваме и възможността за спиране на сигнала. Последната мярка според нас обаче е крайна и се надяваме да не се налага да я обсъждаме", казват от компанията.

Всъщност дори и Vivacom да иска, тя не може да спре БНТ. Според Законa за електронните съобщения (ЗЕС) бившата БТК е задължена с изрична разпоредба да разпространява обществените програми. "Това задължение е наложено в защита на обществения интерес. Разбира се, [Vivacom] не е лишено от правото си да търси обезщетение за вреди, причинени от неизпълнение на задълженията на насрещната страна по законоустановените начини", коментира пред "Капитал" зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и комуникациите Първан Русинов.



Генералната директорка на БНТ Уляна Пръмова обясни, че поради повишаването на цените на горивата и електроенергията, Vivacom периодично променя цените, с което оскъпява услугите, които извършва към БНТ. От друга страна, според нея цялата мрежа, по която се излъчва програмата, е остаряла, амортизирана и не се развива. "Конкретен пример - Vivacom не е направила инвестиция за стереозвук от предавателната система, тъй като това изисква крупни средства и заради това на БНТ все още се налага да излъчва монозвук", обясни Пръмова.

Според предвиденото в бюджета субсидията на БНТ за 2010 г. е 60 млн. лв. За 2009 г. по официални данни телевизията е продала реклама за близо 12.7 млн. лева според мониторинга на TNS/TV Plan. Реално тази сума е по-малка, тъй като от нея не са извадени търговските отстъпки, които се правят за големи рекламодатели. От тези пари БНТ трябва да отдели 14 млн. лв. като годишна такса за излъчване на програмите й за БТК. Само за излъчване националното радио БНР годишно дава 20 млн. лв. Генералният директор на радиото Валерий Тодоров неведнъж е поставял въпроса дали не е възможно таксите, които БНТ и БНР плащат за разпространение, да се поемат директно от държавата.

Всъщност вероятността точно сега да се коригират цените за пренос на сигнала на двете държавни медии е много малка, защото Vivacom е в напреднал етап да продаде излъчвателния комплекс НУРТС и това би променило параметрите по сделката.

Предчувствие за сделка


Едно от възможните обяснения Vivacom спешно да иска да изчисти вземанията си от задлъжнели компании като БНТ са активните опити на дружеството през последната година и половина да продаде излъчвателния комплекс НУРТС. През седмицата различни източници, близки до бившата БТК, твърдяха, че съвсем скоро предстои Vivacom да сключи предварителен договор с компания купувач.

Откакто НУРТС е обявен за продажба, има две компании, които проявяват интерес да придобият излъчвателния комплекс. Едната е австрийската Osterreichische Rundfunksender (ORS), втората - "Инкомс телеком холдинг", чийто управител е българинът с австрийско гражданство Петър Танков. За 2009 г. НУРТС има приходи от 48 млн. лв. и нетна печалба от 17 млн. лв. Цената на комплекса остава тайна, въпреки че в медиите се появиха суми между 85 и 150 млн. евро. По време на тройната коалиция ORS беше извадена от надпреварата за НУРТС след промяна в закона за електронните съобщения, прокарана основно от ДПС. При предишния опит за продажба "Инкомс телеком холдинг" участваше заедно с Корпоративна търговска банка, която стои зад TV7, вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач" и "Уикенд". Сега представителят на "Инкомс" казва, че няма интерес повече към сделката.

НУРТС има ключова позиция на аналоговия пазар на разпространение на радиочестотни сигнали чрез мрежата си от тв кули и ретранслиращи устройства, като с тях покрива цялата територия на страната и предава програмите на основните тв и радиооператори. Това осигурява на поделението важна роля в прехода от аналогово към цифрово наземно разпространение. България трябва да изпълни изискванията на Европейския съюз за дигитализация до 2012 г. На практика, който придобие излъчвателния комплекс, получава сигурен пазар, където НУРТС няма конкуренция. Мрежата включва 800 точки в цялата страна, включително сателитния телепорт в Плана планина и експерименталния мултиплекс* до София. Другият привлекателен момент е, че при евентуална модернизация на преносната мрежа част от съоръженията (като например телевизионната кула в София) ще останат свободни и недвижимите имоти могат да се използват за друго.

*Мултиплекс е устройството в основата на цифровата телевизия. То смесва няколко сигнала в един честотен канал, излъчван от предавател. Мултиплексът може да събира до 6, 10 или повече програми (радио и/или тв), безжичен достъп до интернет, мобилна телефония и т.н.

По темата работи и Андриан Георгиев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1341 прочитания

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 3192 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Кой е по-по-най PR

Два различни като концепция и организация конкурси ще отличават най-добрите постижения в PR бранша

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10