Въпрос на време е рекламодателите да последват потребителите онлайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпрос на време е рекламодателите да последват потребителите онлайн

Въпрос на време е рекламодателите да последват потребителите онлайн

Ханс Дрейклуфт, директор бизнес развитие на дигиталните медии в Sanoma Magazines International (SMI), пред "Капитал".

Андриан Георгиев
2850 прочитания

Профил

Ханс Дрейклуфт е директор бизнес развитие на дигиталните медии в медийната група Sanoma Magazines International (SMI). Компанията издава над 150 списания в Европа, предимно фокусирани към женска аудитория. Нейният бизнес включва също вестници, сайтове и организиране на събития. SMI има нетни приходи от над 200 млн. евро за 2009 г. От 2008 г. тя е собственик на мажоритарен дял в уеб групата "Нетинфо", българският собственик на популярни сайтове като abv.bg, vesti.bg и vbox7.com. SMI притежава и "Санома България", издател на National Geographic, Cosmopolitan, Elle, "Блясък" и собственик на сайта rozali.com.

Разговаряме с Ханс Дрейклуфт за последните тенденции в медийния бизнес.

Смятате ли, че интернет таблетите ще бъдат сериозен източник на приходи за медиите? Ще се превърнат ли тези устройства в основен канал за доставка на дигитално съдържание?

Ако и когато таблетите завоюват достатъчно популярност, те ще донесат значителни приходи на медиите. Приема се, че хората са склонни да плащат за висококачествени продукти, както днес правят за вестници. Ако таблетите се преборят за вниманието на клиентите, рекламодателите също ще се появят. Рекламодателите ще имат много възможности, тъй като iPad поддържа интерактивност, видео, услуги, базирани на местоположението на потребителя (location-based services) и има потенциал за онлайн търговия. Това ще позволи на рекламодателите да приспособят своето съобщение към всеки индивидуален клиент.

Работи ли Sanoma върху свой таблет?

Не. Sanoma внимателно следи развитието в тази сфера, но нашата позиция е, че разпространяваме своето съдържание на максимален брой платформи, стига да има рационален бизнес модел.

Ще доставя ли Sanoma съдържание за iPad?

Да, абсолютно. Вече демонстрирахме версии на две от нашите списания за iPad - руското издание Cosmo и холандското автомобилно Autoweek. Ще ги последват и други.

Какъв е делът на интернет от общите рекламни приходи на Sanoma? Защо процентът е толкова нисък в България?

Този дял наистина е различен за всеки регионален пазар, поради различията в местните обичаи и култура. Финландците например много харесват вестниците и тази медиа привлича 45% от рекламните пари в страната. Интернет също има сериозни позиции там с дял от 15%. За сметка на това едва 22% от рекламните инвестиции отиват в телевизия. В Холандия по данни на Zenith Optimedia делът на интернет от пазара дори надхвърля 20%, което е сравнимо с телевизията.

В Централна и Източна Европа телевизията има много по-силни позиции, достигащи 50-60% от рекламния пазар и дори 85% в Сърбия. Но пък на пазари като Унгария и Чехия интернет вече достига дялове от 11-13%...

В България на телевизията се падат две трети от общите рекламни инвестиции. Едва 3% от маркетинговите бюджети са онлайн. Това изобщо не е справедливо, особено с оглед на популярността на глобалната мрежа в България и времето, което хората прекарват там. Особено като имаме предвид професионализма на по-големите интернет медии в страната. Нещо повече: много популярни са търсачките, социалните мрежи, видеопорталите и сайтовете с обяви, собственост на глобални онлайн компании.

Смятаме, че е въпрос на време рекламодателите да осъзнаят, че инвестициите им трябва да се фокусират повече там, където са потребителите. По принцип те следват клиентите, а като цяло хората са онлайн и ще бъдат все повече онлайн. Тази тенденция заедно със страхотните преимущества на интернет (измеримост, интерактивност) ще стимулират повече онлайн рекламни инвестиции.

Каква е стратегията на Sanoma за тази година?

Искаме да засилим съществуващите марки. Ще се разширяваме органично, но и чрез придобивания. Особено внимание ще обърнем на онлайн бизнеси, близки до тематиката на нашите списания. Това включва портали с информация за младоженци, сайтове за родители, красота и мода - типичните теми в женските списания. Освен това Sanoma иска да разшири своето онлайн присъствие в бизнеси, където вече имаме позиции в определени страни. Тук имам предвид услуги за сравнение на цени на стоки, сайтове с обяви, каталози и новини.

Наскоро създателият на популярния сайт с обяви Craigslist.org заяви, че интернет се нуждае от универсална "мрежа за разпределение на доверие". Съгласен ли сте? Коя компания е най-близо до създаването на подобна мрежа? Как ще изглежда тя и трябва ли да се регулира?

Трудно ми е да отговоря. В известен смисъл интернет се коригира сам. В случай че определен слух се разпространи мълниеносно и когато истината излезе наяве, интернет реагира бързо. Именно това се случи преди седмици, когато някои хора публикуваха в Twitter, че е вулканът Хекла е изригнал, което не беше вярно. Причината беше в уебкамера, насочена при нормални обстоятелства към Хекла, но всъщност записваща изригването на съседния вулкан Ейафятлайокутл. Когато се случи нещо подобно, в общия случай хората посещават сайтове, на които имат доверие, за да проверят фактите и научат нещо повече. Най-често това са интернет страниците на утвърдените вестници. Но и на новинарски уебсайтове, които с годините са заслужили доверието на хората.

Същото важи и за страниците, сравняващи цените на различни продукти и услуги. Ние като издател искаме да покажем целия пазар на хората (и онлайн търговците), за да могат те да направят своя информиран избор. Смятаме, че в цифровата епоха никой не може да заблуди клиентите, тъй като всяка грешка става ясна за целия пазар в рамките на секунди. Затова нашата роля е да бъдем независимият посредник между потребителя и рекламодателя.

Затова смятам, че интернет медиите ще имат ключова роля в т.нар. "мрежа за разпределение на доверие" заедно с други ключови играчи. Като цяло всички трябва да спазваме принципите на независимост и прозрачност.

Профил

Ханс Дрейклуфт е директор бизнес развитие на дигиталните медии в медийната група Sanoma Magazines International (SMI). Компанията издава над 150 списания в Европа, предимно фокусирани към женска аудитория. Нейният бизнес включва също вестници, сайтове и организиране на събития. SMI има нетни приходи от над 200 млн. евро за 2009 г. От 2008 г. тя е собственик на мажоритарен дял в уеб групата "Нетинфо", българският собственик на популярни сайтове като abv.bg, vesti.bg и vbox7.com. SMI притежава и "Санома България", издател на National Geographic, Cosmopolitan, Elle, "Блясък" и собственик на сайта rozali.com.

Разговаряме с Ханс Дрейклуфт за последните тенденции в медийния бизнес.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ускорена дигитализация

Ускорена дигитализация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK