С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 4 юни 2010, 15:17, 14630 прочитания

Едно лицемерие по-малко

Красимир Гергов призна публично, че е съдружник в bTV

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тройна сделка
Красимир Гергов няма собственост в компании, които да притежават радио- или телевизионни станции. Това показва проверка в българските публични регистри. Проучване на документите по сделката за продажбата на bTV на СМЕ обаче показват, че той вече притежава 6% от новия собственик на bTV чрез контролираната от него компания - Top Tone Media Holdings*. 
Всъщност продажбата на най-голямата българска телевизия изважда Гергов от анонимността на регистрираните в офшорни зони дружества. До сделката той се води консултант и на двете страни - на компанията на Рупърт Мърдок, досегашен собственик на телевизията, и на компанията на Роналд Лаудер, която купи bTV. Няма повече официална информация за съдържанието на консултантските договори.
Когато СМЕ обяви, че купува "Болкан нюз корпорейшън", като публична компания тя описва всички детайли по придобиването в съобщения до Американската комисия за ценни книжа. Сделката изглежда сложна, защото е свързана с няколко фирми, притежаващи различните медии. Резултатът обаче е, че СМЕ получава пълен контрол върху Pro.bg и Ring.tv и 94% от т.нар. bTV group. Останалите 6% се придобиват от Top Tone Media Holdings срещу 17.7 млн. долара. Но Top Tone прехвърля и притежаваните от нея до момента 20% от Pro.bg и Ring.tv.
Във всички документи Top Tone Holdings се споменава заедно с Красимир Гергов. 
Още в първото съобщение за сделката (PDF) се казва, че по договор Гергов е упълномощен да получи "икономическите ползи", натрупани за Top Tone Media Holdings. Отбелязано е и че с новата сделка след придобиването на 6-те процента се прекратяват всички дотогава съществуващи договорeности с Top Tone Media Holdings и Красимир Гергов за бизнеса на Pro.bg.  
В т.нар. Investment agreement от 22 април има още детайли. Според документа Top Tone Media Holdings може да продава, прехвърля или да се разпорежда със собствеността си само ако дружеството наследник е контролирано и 100% притежавано от Гергов. Самата компания също е посочена като негова собственост. 
Top Tone Media Holdings има опция да разшири участието си в дружеството - собственик на bTV (с още 4% в следващите три години), а след 2013 има право да продаде всичко и СМЕ да ги изкупи. Тя получава и едно място в борда на новата фирма. 
От съобщенията до борсата се разбира, че в bTV Group влизат телевизиите bTV, bTV cinema, bTV comedy, 74 % от "Радиокомпания Си Джей" (това са радиостанциите N-joy, "Джаз ФМ", "Класик ФМ", "Мелъди" и Z-rock) и 23% от "Болкан медиа груп" (издател на списанията "Жената днес" и "Наш дом"). 
Досегашният собственик на всички тези медии (с изключение на bTV comedy) "Болкан нюз корпорейшън" вече е преименуван на "БТВ Медиа груп" ЕАД и е еднолична собственост на "Си Ем И Бългерия Би Ви" (Нидерландия). Именно в "Си Ем И Бългерия Би Ви" според сделката Top Tone Media Holdings вече притежава 6%.
Красимир Гергов беше потърсен от "Капитал" за коментар по тази тема, но отказа да вземе отношение.

* Top Tone Media Holdings Limited - регистрирана на Британските Вирджински острови. До продажбата на bTV на СМЕ тя притежава през други фирми 20% от Pro.bg и Ring.tv. При сделката ги прехвърля на СМЕ срещу почти 18 млн. долара. В един от публично предоставените документи като пълномощници на Top Tone Media Holdings Limited са представени Владимир Брусарски и Росица Пенчева. Брусарски има обща фирма с брата на Красимир Гергов - Тодор, освен това заема различни управляващи длъжности във фирми на или с участието на Гергов. Росица Пенчева също има връзка с Тодор Гергов. Тя е адвокат и до декември 2009 г. заедно с него са били в борда на фирмата "Медиа линк" АД.
В шеметната ни и оплетена история през последните години на злощастните зрители често се налага да гледат един особено дразнещ жанр – пародията. В нея за пред хората нещата, които се случват, се представят по приемлив и благовиден начин, докато зад кулисите е различно.

Подобна е историята за собствеността на bTV. Или по-скоро беше подобна, защото миналата седмица Красимир Гергов – досега само подозиран за съдружник в частната телевизия, си призна, че има участие в собствеността на медията. В интервю за bTV той беше представeн като партньор на доскорошния основен собственик на канала News Corporation и на сегашния – Central European Media Enterprises (CME).


За всички, които следят медийния и рекламния пазар по-отблизо, това не е новина. Участието на Гергов в собствеността и управлението на първата частна национална телевизия се знае още от момента, в който bTV започна да работи. Сюжетът е интересен заради друго. Това всъщност е тъжната история на един провален опит за регулация на медийната собственост, така че да се защитят интересите на честната конкуренция на рекламния пазар. Тъжната история на един очевидно провален идеал, че зрителите имат право да знаят кой им говори от телевизионния екран.

Началото на играта

За да се разбере историята на собствеността в най-големия в момента български телевизионен канал, трябва да се върнем много назад. Причината Красимир Гергов да излезе на светло сега е, че в началото на годината мнозинството на ГЕРБ в парламента отмени текста от Закона за радиото и телевизията, който забраняваше на собствениците на рекламни агенции да имат участие в електронни медии. Това ограничение беше прието още през далечната 1999 г., а самият Гергов обича да казва, че е било насочено лично срещу него. И това е отчасти вярно, без обаче самото ограничение да е принципно неправилно.



Във времената, преди да се появят частни национални телевизии, рекламният пазар в България имаше доста уродлив вид. Основен играч в него беше държавната БНТ. Заради монопола си тя държеше над 90% от пазара на телевизионно време. В средата на 90-те години рекламната агенция на Красимир Гергов "Крес" сключи договор с БНТ, според който тя, единствено и само тя, има право да продава времето на медията. Така държавният монопол се възпроизведе и на рекламния пазар. Това продължи за кратко, но през следващите години свързани с Гергов фирми успяваха по различни начини да получат винаги най-изгодните цени от БНТ. Това му даде възможност да изгради мрежа от различни компании, която го превърна в почти митологична фигура на рекламния пазар. Слуховете за това кои фирми са негови вероятно са повече от истината, но така или иначе влиянието му към края на миналия век беше сериозно. Това изкриви драматично рекламния пазар. Въпреки че Гергов не участваше открито в нито една агенция, контролираните от него компании определяха правилата на играта. Конкуренцията беше само имитативна.

Този модел беше възможен заради влиянието над тогава единствената национална телевизия. Беше ясно, че когато се появи нормален пазар на рекламно време, ситуацията ще се промени. Единственият начин да се запази монополът беше Гергов да контролира и частната национална телевизия.

Това беше и причината в Закона за радиото и телевизията да се забрани собственици на рекламни агенции да имат участие в електронни медии. Идеята на тогавашното управление на СДС беше да се даде шанс за либерализация на рекламния пазар.

Маневри на високия етаж

В конкурса за частна национална телевизия обаче Гергов ловко финтира властта. Той участва в него с две компании. Връзката му с едната беше лесно проследима и управляващите отказаха да й дадат лиценз. Съдружието с News Corporation на Рупърт Мърдок обаче нямаше как да се види по време на конкурса за национален лиценз. Договорката на Гергов с международната компания вероятно е включвала той да остане в сянка заради ограничението в закона. Веднага след като bTV започна работа обаче, се разбра, че на ключовите позиции в нея са назначени хора, работили доскоро в рекламни агенции от орбитата на Гергов.

През последните десет години заради забраната в закона неговата официална позиция беше "консултант". Така той вероятно се е ползвал с всички права на съдружник – да участва в управлението и да получава част от печалбата, без формално да е в нарушение.

Анонимната медийна собственост явно е била удобна на Гергов, защото той я повтаря през последните години. Той не участва открито дори и в печатните медии, които финансира, въпреки че за там няма никаква законова забрана. Неговото име се свързва с всекидневника "Класа" и списания, сред които "Жената днес" и "Наш дом". Последните издания той купи от социолозите Кънчо Стойчев и Андрей Райчев, макар че пак няма директно участие в тях, а първоначално участваше съпругата му. Социолозите от своя страна построиха и управляват пийпълметричната система за измерване на телевизионната аудитория TNS/TV Plan. Агенцията преди години беше обвинявана от различни участници на медийния пазар, че изкривява умишлено данни в полза на bTV – обвинения, които не бяха доказани по категоричен начин.

Тhe Fixer

Преди около три години Красимир Гергов успя да сглоби и третата частна национална телевизия, като събра под една шапка 27 регионални лиценза. Така се роди TВ2, която първо беше продадена на CME, а впоследствие беше прекръстена на Pro.bg. (Да управлява канала между другото беше назначен шефът на рекламата в БНТ от средата на 90-те, когато бяха сключени договорите, за които стана дума по-горе). Покупката на американската компания тогава изглеждаше доста неочаквана, също както и цената й – 172 млн. долара. Основните притеснения по това време бяха свързани с неясния статут на канала и дали след промените в медийното законодателство той ще продължи да бъде национален. Един специализиран в отразяване на медийния бизнес сайт тогава беше обърнал внимание на проблемите по сделката и беше успокоил собствениците на акции от CME (тя е публична компания и се търгува на Нюйоркската борса). "Не се страхувайте, инвеститори, защото CME са наели опитен български fixer – Красимир Гергов", написа followthemedia.com. Първото значение на думата fixer според речника на университета Принстън е "някой, който посредничи пред властите за разрешаването на неприятностите на друг, като обикновено използва задкулисни или незаконни методи срещу заплащане".

Законовите проблеми на ТВ2, разбира се, бяха решени. Управлението на тройната коалиция тогава прие такива промени, които изчистиха статута на канала и му гарантираха стабилно бъдеще след предстоящата цифровизация на ефира. Позициите на Гергов очевидно са добри и при тази власт. В началото на годината при поредните поправки в медийното законодателство текстът, който забранява на собственици на рекламни агенции да имат участие в електронни медии, беше отменен. Аргументите на ГЕРБ тогава бяха доста неубедителни. "Трябва да се даде възможност да не се ограничават тези играчи при старта на цифровизацията, защото очакваме именно те да са основните участници в този процес", обясни председателката на медийната комисия Даниела Петрова. Според нея забраната освен това е била лесна за заобикаляне и неефективна.

И това е вярно. Забраната беше лесна за заобикаляне, защото беше позволено да се заобиколи и неефективна, защото държавата не успя да я наложи.

От една страна, излизането на светло на тайния съдружник в bTV е хубаво, защото сложи край на десетгодишно лицемерие за собствеността на най-голямата телевизия в България. От друга обаче, това е тъжно признание за провала на държавата и регулаторите да наложат правила, които да гарантират честна конкуренция на рекламния и медиен пазар.

Сега публиката може да надникне зад кулисите, но дали това, което се вижда там, прави цялата схема приятна за гледане?
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един среден пръст от СЕМ 5 Един среден пръст от СЕМ

Емил Кошлуков беше назначен за и.д. шеф на БНТ след като Константин Каменаров подаде оставка

24 апр 2019, 2090 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 април)

Рекламните инвестиции в България продължават да растат; България стои стабилно на европейското дъно по свобода на медиите; Beefeater с нова рекламна кампания в България; Създадена е нова асоциация на малъкия и среден бизнес в телекомуникациите и др.

23 апр 2019, 1101 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Ефективност по време на криза

Третото издание на Effie България пострада от пасивното поведение на рекламодателите

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Фотоистория: Катедралата "Нотр Дам" – емблемата на Париж

Строителството започва през 1163 г. и завършва през 1345 г., като сградата се смята за шедьовър на готическата архитектура

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа