С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 юни 2010, 15:26, 2641 прочитания

Операция "Прозрачни медии"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още през септември миналата година Съюзът на издателите изпрати писмо до премиера Бойко Борисов, в което настоява за активност от страна на правителството по проблеми, третиращи собствеността, произхода на капитала в печатните медии и медийната концентрация.

Половин година по-късно вече има сформирана работна група, включваща представители на Министерския съвет, Министерството на културата, Националното сдружение на общините и Съюза на издателите, които работят по текстове, осветляващи собствеността на печатните медии. По предложение на Министерския съвет те ще влязат в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, който урежда събирането на всички печатни издания, разпространявани в страната, в Народната библиотека, за да бъдат съхранени като част от националното културно наследство.


Проучване за нуждите на работната група, направено по отношението на европейските пазари, показва, че България е единствената страна в Европейския съюз, в която няма нормативна уредба, която да гарантира прозрачността на медийната собственост и проследяването й до физическо лице.

С готвените поправки обаче в първия брой всяка година всяко печатно издание ще трябва да съдържа каре с разширена информация за действителния собственик. Същото важи и при промяна на собствеността на капитала, като в петдневен срок действителният собственик на издателя се задължава да информира Министерството на културата. А институцията от своя страна е длъжна да публикува информацията на интернет страницата си в 10-дневен срок. По-особеното е, че за наличността на карето в печатното произведение отговорност носи не само издателят, но и печатницата и разпространителят.

Наказанието за липсата на тази информация се предвижда да е 1000 лева на брой до отстраняване на нарушението. Глобите ще се налагат от общинските администрации и ще се събират в полза на общините. Общинските инспектори ще проверяват за наличността на информацията, а Министерството на културата се ангажира да следи за нейната достоверност.



Председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов коментира, че закон с много по-голяма защита на свободата на медиите е изключително необходим. "Корпоративните зависимости са по-видими и ясни от политическите, но много често корпоративното включва и политическото. Това прави по-сложно изработването на законовите инструменти, които да защитят свободата на словото в медиите", каза Лозанов. Според него изказвания като това на Красимир Гергов "потвърждават, че има нужда от създаването на нов медиен закон с нови инструменти за прозрачност на собствеността, защото досега действащите норми не са работели". Според Лозанов трябва да има не само регламентация на медийната собственост, но и текст за медийните концентрации. "Трябва да се уточни каква е границата за придобиване на собственост в медиите. Ако въпросът не бъде уреден със закона, това ще попречи на развитието на пазара и при цифровизацията и изграждането и управлението на мултиплексите", категоричен е Лозанов.

Текстове относно осветляване на медийната собственост и концентрацията законодателят е предвидил да има и в Закона за радиото и телевизията. Източник на "Капитал" коментира, че министър-председателят все още не е одобрил работната група, която ще пише медийния закон, но когато тя бъде одобрена (вероятно до средата на юни), се очаква да започне работа по текста още през лятото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: медии СИБ

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв 4 Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв

Депутатите смятат да вдигнат леко бюджета на телевизията за 2020 г. до 70 млн. лв., а за БНР - до 47.44 млн. лв.

9 ное 2019, 2507 прочитания

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите

ВМРО-БНД са отчели най-много пари за политическа реклама - 318 381 лв., БНТ с най-много официални приходи от изборите - 321 986 лв.

7 ное 2019, 1038 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Очаквана реакция

Медийната комисия отхвърли ветото на президента върху текстове от Закона за радиото и телевизията

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10