Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 11 юни 2010, 15:50, 5622 прочитания

Усещане за 333 хил. лева

КЗК наложи глоба заради рекламите на цигарите King's и Merilyn

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Не знам. Случайно е станало. Нямам договор. Нищо не сме плащали.

Общо взето, такива са оправданията на хората и компаниите, замесени в рекламните активности по налагането на пазара на марките цигари King's и Merilyn. Въпреки това Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от малко над 333 хил. лева на две компании - на производителя "Кингс Тобако" (собственост на свързаната с "Винпром Пещера" захарна компания "Сигма консултинг") и на притежателя на търговските марки "Финансконсулт" ЕООД (собственост на регистрираната на Вирджинските острови "Бристол дистилърс груп лимитид").


Решението на КЗК е вследствие на сигнал до комисията, подаден от Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ). Сред членовете на  организацията са "Булгартабак", British American Tobacco, Karelia и други.

Според БАТИ от 2008 г. "Кингс Табако" осъществяват нелоялна явна и скрита реклама на двете марки цигари. Законът за тютюна и тютюневите изделия (ЗТТИ) и Законът на радиото и телевизията (ЗРТ) налагат много стриктни ограничения върху възможностите на производителите да рекламират продуктите си.

Малко предистория. През юни 2009 г. по тв "Планета" започва да се върти клип на попфолк изпълнителката Мария. В началото и в края на клипа видно се показва кутия Merilyn, а Мария си пали цигара. През есента тръгва клип на Преслава и Константин към песента "Усещане за Мерилин", в който се показват както Merilyn, така и King's. През февруари 2010 г. "Планета" започва да излъчва клип на Константин към песента Mr. King. Същевременно в пресата и "лайфстайл" списанията вървят статии за двете марки цигари и интервюта с попфолк изпълнителите (още по темата, както и пълното решение на КЗК можете да откриете на capital.bg).



И макар че всички замесени (режисьори, собствениците на "Планета" - "Пайнер", производителите) отричат всичко това да е част от рекламна кампания, КЗК реши, че "доколкото реклама по смисъла на ЗЗК е всяко съобщение във връзка с търговия, имащо за цел да насърчи реализацията на стоки, и имайки предвид популярността  на този вид музика и изпълнителите на тези песни, прякото показване на акта на пушене и цигарите в тези клипове изпълнява функцията на реклама".

КЗК постанови, че статиите в "Стандарт", "Новинар", "Монитор", "Телеграф", "Труд" и "24 часа" също представляват скрита реклама, дори и за тяхното публикуване да не е било платено нищо.

Комисията е приела, че въпреки липсата на доказателства, че клиповете са създадени и излъчвани по поръчка или срещу заплащане, производителите едва ли не са знаели, че се излъчват подобни клипове, рекламиращи техни продукти, и че бездействието им, изразяващо се в непредприемането на действия по спирането на клиповете представлява недобросъвестно поведение.

Другата част от жалбата на БАТИ касае билбордове на King White с надпис "2.80 лв. промоционална цена" и на Merilyn Slims с надпис "промоционална цена 3.00 лв.". Цените на цигарите в България се обявяват от производителите или вносителите в публичен регистър. В него е записано, че обявените за промоционални всъщност са реалните цени, на които се продават двете марки. Терминът промоционална цена предполага, че сумата е по-ниска от установената цена на един продукт.

Потърсихме за коментар "Кингс Табако", но оттам ни обясниха, че все още се запознават с решението на КЗК и не биха искали да коментират на този етап дали ще обжалват, или ще поискат музикалните видеоклипове да бъдат спрени.

Предстоят месеци, може би година, докато обжалването мине през тричленен и евентуално петчленен състав на Върховния административен съд. Но дори и решението на КЗК да бъде отменено, проблемът винаги ще остане друг - че големи, български рекламодатели предпочитат да заобикалят закона, дори и това да им струва много пари. А колко по-добре би било тези пари да бъдат инвестирани в нещо, което не носи аромата на наглост и побългарен маркетинг.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 1108 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1408 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
КРС одобри сделката за НУРТС

Регулаторът е прехвърлил лицензите от досегашния собственик БТК на "НУРТС - България"

Още от Капитал
Корпоративни карти за 3.5 млн. евро

Българската стартираща компания Payhawk привлече нова инвестиция за 3 млн. евро и общо досега е получила 3.5 млн. евро.

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10