Усещане за 333 хил. лева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Усещане за 333 хил. лева

Цигарите Merilyn се появяват в поредица попфолк клипове, но "Кингс табако" твърдят, че не знаят как е станало това

Усещане за 333 хил. лева

КЗК наложи глоба заради рекламите на цигарите King's и Merilyn

Борислав Кандов
5791 прочитания

Цигарите Merilyn се появяват в поредица попфолк клипове, но "Кингс табако" твърдят, че не знаят как е станало това

© Анелия Николова


Не знам. Случайно е станало. Нямам договор. Нищо не сме плащали.

Общо взето, такива са оправданията на хората и компаниите, замесени в рекламните активности по налагането на пазара на марките цигари King's и Merilyn. Въпреки това Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от малко над 333 хил. лева на две компании - на производителя "Кингс Тобако" (собственост на свързаната с "Винпром Пещера" захарна компания "Сигма консултинг") и на притежателя на търговските марки "Финансконсулт" ЕООД (собственост на регистрираната на Вирджинските острови "Бристол дистилърс груп лимитид").

Решението на КЗК е вследствие на сигнал до комисията, подаден от Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ). Сред членовете на  организацията са "Булгартабак", British American Tobacco, Karelia и други.

Според БАТИ от 2008 г. "Кингс Табако" осъществяват нелоялна явна и скрита реклама на двете марки цигари. Законът за тютюна и тютюневите изделия (ЗТТИ) и Законът на радиото и телевизията (ЗРТ) налагат много стриктни ограничения върху възможностите на производителите да рекламират продуктите си.

Малко предистория. През юни 2009 г. по тв "Планета" започва да се върти клип на попфолк изпълнителката Мария. В началото и в края на клипа видно се показва кутия Merilyn, а Мария си пали цигара. През есента тръгва клип на Преслава и Константин към песента "Усещане за Мерилин", в който се показват както Merilyn, така и King's. През февруари 2010 г. "Планета" започва да излъчва клип на Константин към песента Mr. King. Същевременно в пресата и "лайфстайл" списанията вървят статии за двете марки цигари и интервюта с попфолк изпълнителите (още по темата, както и пълното решение на КЗК можете да откриете на capital.bg).

И макар че всички замесени (режисьори, собствениците на "Планета" - "Пайнер", производителите) отричат всичко това да е част от рекламна кампания, КЗК реши, че "доколкото реклама по смисъла на ЗЗК е всяко съобщение във връзка с търговия, имащо за цел да насърчи реализацията на стоки, и имайки предвид популярността  на този вид музика и изпълнителите на тези песни, прякото показване на акта на пушене и цигарите в тези клипове изпълнява функцията на реклама".

КЗК постанови, че статиите в "Стандарт", "Новинар", "Монитор", "Телеграф", "Труд" и "24 часа" също представляват скрита реклама, дори и за тяхното публикуване да не е било платено нищо.

Комисията е приела, че въпреки липсата на доказателства, че клиповете са създадени и излъчвани по поръчка или срещу заплащане, производителите едва ли не са знаели, че се излъчват подобни клипове, рекламиращи техни продукти, и че бездействието им, изразяващо се в непредприемането на действия по спирането на клиповете представлява недобросъвестно поведение.

Другата част от жалбата на БАТИ касае билбордове на King White с надпис "2.80 лв. промоционална цена" и на Merilyn Slims с надпис "промоционална цена 3.00 лв.". Цените на цигарите в България се обявяват от производителите или вносителите в публичен регистър. В него е записано, че обявените за промоционални всъщност са реалните цени, на които се продават двете марки. Терминът промоционална цена предполага, че сумата е по-ниска от установената цена на един продукт.

Потърсихме за коментар "Кингс Табако", но оттам ни обясниха, че все още се запознават с решението на КЗК и не биха искали да коментират на този етап дали ще обжалват, или ще поискат музикалните видеоклипове да бъдат спрени.

Предстоят месеци, може би година, докато обжалването мине през тричленен и евентуално петчленен състав на Върховния административен съд. Но дори и решението на КЗК да бъде отменено, проблемът винаги ще остане друг - че големи, български рекламодатели предпочитат да заобикалят закона, дори и това да им струва много пари. А колко по-добре би било тези пари да бъдат инвестирани в нещо, което не носи аромата на наглост и побългарен маркетинг.

Не знам. Случайно е станало. Нямам договор. Нищо не сме плащали.

Общо взето, такива са оправданията на хората и компаниите, замесени в рекламните активности по налагането на пазара на марките цигари King's и Merilyn. Въпреки това Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от малко над 333 хил. лева на две компании - на производителя "Кингс Тобако" (собственост на свързаната с "Винпром Пещера" захарна компания "Сигма консултинг") и на притежателя на търговските марки "Финансконсулт" ЕООД (собственост на регистрираната на Вирджинските острови "Бристол дистилърс груп лимитид").


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    blacklabel avatar :-|
    BlackLabel

    "Пещерняците" са най-мразения "рекламодател". Защо? Защото усетиха, че държавата не регулира наредбите си. Вече не е нужно рекламата да минава по оказания според отделните наредби ред, не е нужно дори да има пазар през рекламни агенции, не е нужно държавата да печели от рекламата в България. Криза е, Господа държавници, вместо да се чудите как да пречите с безумни наредби, да формирате работни групи за щяло и не щяло, да хвърляте луди пари за типови проекти - отделете средства за регулиращи органи във всеки един рекламен сектор, а не изкуствено дишащи такива. Всяка наредба без регулация - не е наредба. Не е нормално инициативата по регулиране на рекламата да идва от рекламните агенции. Глобата за нарушението описано в статията е абсурдно да е по-малка от печалбата вследствие погазването на законните норми. Всяко едно излъчване на всеки един клип с позициониране на "продукта" би трябвало да се разглежда като отделно нарушение, не само на производителя на продукта, но и на продуцента на клипа. Регулирайте продуктовото позициониране, за да не изпуснете юздите не рекламния пазар. В момента се подигравате с нас.

  • 2
    okidoki avatar :-P
    Georgi Vatashki

    горния лъжец да каже на шефа-червеното говедо че скоро заедно с техния шеф гоце ще бъдат в пандиза
    и не си мисли че не се вижда откъде пишеш

  • 3
    sofianec avatar :-|
    Софиянец

    Добре бе, мама му стара....Преди година и кусур писах отворени писма до всички медии, сигнализирах КЗК, СЕМ, КЗП, МЗ...пратих ви и на вас писма. Има онлайн подписка и група във фейсбук

    http://www.facebook.com/?ref=logo#!/group.php?gid=105890750941&ref=ts


    Като сте толкова загрижен вестник, защо още тогава не направихте разследване, защо не потърсихте отговорност..

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Супер нагло се рекламират тези марки и в "Уикенд".
    Най-редовно снимки на уж руски бизнесмени дето в Москва луднали по King .
    Подобни писания и за Merelyn...
    От месеци се чудя няма ли кой да сезира тази комисия за нарушенията.

  • 5
    blacklabel avatar :-|
    BlackLabel

    До коментар [#2] от "okidoki":

    Поради факта, че не работиш явно в рекламния пазар не разбра, че мнението ми е негативно към "Кингс Тобако".

  • 6
    cazak avatar :-|
    cazak


    Много е интересно това раздвижване от страна на КЗК – от една страна е похвално, ама не ви ли прави впечатление, че се глобяват само български фирми... едва ли само те са толкова грешни... вече всички най-големи български фирми в сектора на бързооборотните стоки им удариха по една голяма секира. Ако тези фирми имат спорни рекламни кампании, то какво да кажем за бруталните мобилни оператори /всички с чужди капитали/ и още по-бруталните банки /90% чужди/, които супер нагло лъжат в рекламите си и всеки ден ограбват всеки един от нас... с уговорката, че тук нямаш избор... ако искаш GSM, трябва да се вържеш към оператор, а те после ти одират кожата с тарифи, за които са се споразумели предварително по между си... или пък чисти банкови измами, които противоречат на всякакви правила за защита на потребителите... и това се толерира, защото са чужди инвеститори... Не съм чул също да са глобили за нещо Малборо или пък чуждите фармацефтични компании, които ни продават много по-силно наркотици от цигарите... аз съм непушач и мразя цигарите, не ям джънк мизерии , нито се друсам с лекарства, но също така съм и българин и предпочитам зависимите пушачи, консуматори на чипс и т.н. българи да вкарват парите си в българската икономика, а не те да отиват в джобовете на "чуждите инвеститори"...

  • 7
    istani123 avatar :-P
    Станислав

    Трябваше 3 милиона да ги глобят. Какви ста тези 333,000 лв, жълти стотинки.... Те сигурно са платили повече на Пайнер за рекламата по телевизията.

  • 8
    verno avatar :-(
    verno

    Струва ми се супер долно, да се заплашваме, че се вижда от къде пишеш,,, нали смисъла на тези форуми са да има всеки свободата да изкаже своето мнение... или имат право да коментират статията само вътрешни хора, които да подкрепят автора и да покажат колко харесван е труда му....хммм, въобще не ми харесва тази работа, нито статията ми се струва обективна. Едва когато се направи анализ на двете страни на медала, може да се има претенции за журналистически труд и изкарване истината – което могат да бъдат само фактите, на бял свят. В противен случай драги ми Капитал и скъпи ми авторе всичко остава на нивото на Монитор и Новинар, само където вие седите от другата страна на медала и защитавате другите интереси...

  • godchild

    Добре де...защо си мисля, че имаше подобна 'скрита" реклама и във филма "Мисия Лондон"? Сега научавам, че това не е позволено. Мислех си, че явно рекламния отдел на мерилин и кингс са някви изроди дето правят рекламата...по този начин?!
    Имайте предвид, че филма се финансира и с пари от държавния бюджет...хех
    Подобни неща причислявам към общия знаменател: "Смях в залата"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK