ВАЦ напуска Сърбия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

ВАЦ напуска Сърбия

Сръбските партньори на ВАЦ все още не са се запознали с мотивите на ВАЦ за изтеглянето им от пазара

ВАЦ напуска Сърбия

Немската медийна група ще търси купувач на дяловете си

Весислава АНТОНОВА
2883 прочитания

Сръбските партньори на ВАЦ все още не са се запознали с мотивите на ВАЦ за изтеглянето им от пазара

© Надежда Чипева


Първият сериозен знак за кризата на печатните медии в региона тази седмица дойде от Сърбия.

Германската медийна група ВАЦ съобщи, че прекратява дейността си в страната и постепенно ще се изтегли оттам. Заедно с това съобщение се усилиха слуховете, че групата, която има силно присъствие на медийните пазари в почти всички балкански страни, ще се оттегли от региона.

Според основните сръбски медии Бодо Хомбах, президент на медийния концерн, е изпратил "поверително писмо" до сръбския президент Борис Тадич, в което го моли да съдейства за "честното и законно" изтегляне на групата от страната. Хомбах информирал Тадич за плановете да изтегли инвестициите си и да продаде своите дялове в сръбски фирми. От групата уточняват, че "въпросните продажби трябва да се извършат при конкурентни условия и цени, като се съблюдават икономическите права и интерес на ВАЦ".

В момента ВАЦ е собственик на 50% от най-стария сръбски всекидневник "Политика", като останалите 50% са собственост на държавата. Германската пресгрупа контролира също и 55% от всекидневника "Дневник", който излиза в Нови Сад, както и "Спортски Журнал" и "Микс". ВАЦ разпространяват и местния AutoBild, а чрез джойнт венчър с мюнхенската Trurnit Group издават няколко бизнес списания.

През 2006 г. ВАЦ са се опитали да купят тиражния "Вечерне новости", но тогава срещат сериозна съпротива и от самото издателство, и от правителството. През 2009 г. пък германската компания е изпратила запитване в Комисията за защита на конкуренцията дали, ако го купят, ще имат монополно положение на пазара, но така и не са получили отговор.

В интервю пред "Вечерне новости" министъра на културата Небойша Брадич казва, че ВАЦ се оттегля от Сърбия изключително по икономически причини. Публични данни за тиражите на сръбските печатни медии липсват, но икономическата криза се отрази негативно на местния пазар. В анализа си по темата "Политика" пише, че през 2009 г. общо вестниците са имали дневен тираж от 600 хил. копия, докато в предишни години той е бил 900 хил. По данни на Одитното бюро в Сърбия продажбите на "Политика" са отбелязали 10% спад на годишна база през април - най-много сред големите всекидневници.

На сайта на радио и телевизия В92 новината за изтеглянето на ВАЦ от Сърбия първи коментира членът на управителния съвет на вестник "Политика" Йован Симич. "Изненадан съм от начина, по който става това, тъй като очаквам някой първо да ни съобщи, че заема такава позиция и е взел такова решение. Добре, това е решение на бизнес партньора ни, аз все още не съм чел нито съобщението, нито писмото, тъй като съм в командировка", каза Симич. "Не сме получили никаква преписка от ВАЦ. Не знам защо не са се свързали с нас", коментира още той.

Според наблюдателите в решението на ВАЦ е пряко повлияно от кризата. В Сърбия те притежават и разпространителската фирма "Штампа", както и печатница, които също ще бъдат продадени в пакет с всички печатни издания.

Това твърдение се връзва с циркулиращите в София слухове за изтеглянето на ВАЦ от България. Тук групата издава всекидневниците "Труд" и "24 часа", седмичникът "168 часа" и други съпътстващи издания. Двата основни вестника бяха купени през 1997 г. На официално запитване на "Капитал" преди по-малко от месец дали ВАЦ има намерение да продаде вестниците си тук ни бе отговорено: "Слухове не коментираме."

Евентуален купувач на активите на ВАЦ в Сърбия са берлинската група Axel Springer (която издава германските Bild и Welt) и швейцарският концерн Ringier. Според специализираното медийно издание Werben & Verkaufen двете компании проявяват интерес към участията на ВАЦ в Сърбия, за да ги включат към планирания си джойнт венчър в Източна Европа, позовавайки се на източници от сектора. Говорител на ВАЦ не е коментирал тази иформация. Axel Springer и Ringier коментират, че "в дългосрочна преспектива" оглеждат потенциални възможности за растеж, но подчертават, че в момента не се водят разговори. В Сърбия Ringier има шест издания, сред които булевардният вестник Blic, с който компанията стъпва на пазара през 2004 г., Alo!- също булеварден (2007 г.), а от 2009 г. имат мажоритарен дял в новинарското списание Nin.

Още в края на миналата година в интервю за германското издание "Виртшафтсвохе" Бодо Хомбах обясни защо се е наложило да се съкратят 300 от общо 900 журналистически места в изданията на групата в Германия. Причините - младите хора не четат печатни медии и ефектите от кризата върху пазарите, в които групата присъства. Иначе казано, проблемите на ВАЦ не са по-различни от тези на цялата вестникарска индустрия в региона и са показателни за крехкия баланс на пазара.

ВАЦ в региона

България - "24 часа", "Труд", "168 часа" и др.

Сърбия - "Политика", "Дневник" и др.

Румъния - "Ромъня Либера"

Хърватска - "Ютарни Лист", "Пословни Дневник", "Слободна Далмация" и др.

Македония - основни дялове в най-големите вестници "Дневник", "Утрински весник" и "Вест".

В задграничните инвестиции на базираната в Есен компания влизат още издания в Унгария, Австрия и Русия.

Първият сериозен знак за кризата на печатните медии в региона тази седмица дойде от Сърбия.

Германската медийна група ВАЦ съобщи, че прекратява дейността си в страната и постепенно ще се изтегли оттам. Заедно с това съобщение се усилиха слуховете, че групата, която има силно присъствие на медийните пазари в почти всички балкански страни, ще се оттегли от региона.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    yankee avatar :-|
    Yankee

    DDR ченгетата свършика парите. Хайде разкарайте се и от България, моля ви! За 20 години опростачихте де що има четящо, мръсни кагебейски куки!

  • 2
    tatarina avatar :-|
    tatarina

    Кой стои зад ВАЦ - КГБ, Щази или Секуритате? А кой друг би могъл да притежава достатъчно пари, за да купува масово издания или ТВ канали. Старите собственици /ВАЦ/ ще се преобразят в нови и отново ще управляват, печелят и манипулират обществеността в Източна Европа и Русия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рекламна глътка въздух

Рекламна глътка въздух

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK